10 سال بی ثباتی لیبی آینه عبرت لبنانی ها درباره دخالت فرانسه

به گزارش باتسک، یک روزنامه اصلاح طلب اذعان کرد: رفتار استعماری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه کم از رفتار سلف او سارکوزی در انهدام لیبی ندارد.

10 سال بی ثباتی لیبی آینه عبرت لبنانی ها درباره دخالت فرانسه

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه اعتماد با اشاره به سفر ماکرون به بیروت و اظهارات مداخله جویانه اش نوشت: شرایط سیاسی منطقه محصول توافق سایکس - پیکواست که میان وزرای خارجه فرانسه و انگلیس و پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی عثمانی انجام شد که طی آن سوریه و لبنان سهم فرانسه شد و بعد ها حکومت طائفی لبنان را فرانسوی ها پایه گذاری کردند. حالا چگونه ممکن است که یک حکومت اروپایی برای یک کشور دیگر مدل طائفی را که پایداری ندارد ایجاد کند، محل بحث جداگانه است؛ بنابراین ریشه بحران در لبنان از آنجا ناشی می شود که این ساختار طائفی نمی توانست برای تحولات بعدی جوابگو باشد، زیرا شدنی نبود؛ بنابراین آقای مکرون باید شرح دهد که مبنای او با عملکرد گذشته حکومت فرانسه چه تفاوتی دارد؟

تجربه دوم به لیبی برمی شود که فرانسه و آقای سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه پرچمدار قطعنامه های سازمان ملل علیه قذافی بود و بمب افکن های فرانسوی راهی لیبی شدند تا در نابود کردن ارتش و زیرساخت های لیبی پیشگام باشند. دقیقا سه هفته پس از سقوط قذافی و در حالی که او هنوز زنده بود، سارکوزی با نخست وزیر بریتانیا راهی لیبی شدند تا میوه چینی نمایند. بعضی از مردم لیبی هم با پرچم فرانسه به استقبال آنان رفتند. از آن ماجرا دو نتیجه حاصل شد؛ اول نابودی لیبی، دوم ناپایداری سیاسی در لیبی. یعنی همین شرایطی که امروز همه شاهد آن هستند پس از 10 سال (دو هفته دیگر دهمین سالروز سقوط طرابلس و فرار قذافی از کاخ خود است) از سقوط قذافی هنوز دولت مستقری در لیبی وجود ندارد و این کشور به خاک سیاه نشسته است. گمان نمی کنم آقای مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه چندان خود را متمایز از سارکوزی کند. ولی نکته جالب این دخالت سابقه ارتباط نزدیک سارکوزی و قذافی بود. به همین دلیل او بلافاصله متهم به دریافت پول از قذافی برای فعالیت های انتخاباتی خودش شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1733

به "10 سال بی ثباتی لیبی آینه عبرت لبنانی ها درباره دخالت فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 سال بی ثباتی لیبی آینه عبرت لبنانی ها درباره دخالت فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید