نخستین ملاقات دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن

به گزارش باتسک، کاخ سفید از ملاقات دیپلمات های ارشد آمریکایی و چینی در روز 18 مارس (28 اسفند) در آلاسکا خبر داده است.

نخستین ملاقات دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، کاخ سفید روز چهارشنبه خاطرنشان کرد: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز 18 مارس پنجشنبه هفته آینده با مقام های ارشد چینی در آلاسکا ملاقات خواهد نمود.

بر اساس این گزارش این نخستین ملاقات مقام های ارشد دو کشور در دولت بایدن به شمار می رود.

این ملاقات قرار است پس از بازگشت بلینکن از نخستین سفر خارجی اش به ژاپن و کره جنوبی برگزار گردد. این در حالی است که واشنگتن در حال تقویت ائتلاف و اتحاد با شرکای بین المللی خود در آسیا و اروپا برای مقابله با چین است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

یانگ جیه چی دیپلمات ارشد چینی و وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این ملاقات حضور خواهند داشت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: دولت بایدن رویکرد خود در قبال چین را با هماهنگی با شرکای بین المللی اش اتخاذ خواهد نمود.

وی اضافه کرد: این برای ما مهم است که نخستین ملاقات این دولت با مقام های چینی در خاک آمریکا برگزار خواهد شد و این نشست پس از ملاقات و رایزنی ما با شرکا و متحدان مان در آسیا و اروپا برگزار می گردد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: این نشست یک فرصت برای حل و فصل طیف گسترده ای از موضوعات و مسائل خواهد بود، از جمله موضوعاتی که ما اختلافات عمیقی درباره آنها داریم.

2 اقتصاد عظیم دنیا اختلافات دیرینه و گسترده ای در زمینه سیاست تجاری و مالی دارند به خصوص از وقتی که کوشش های آمریکا برای محدودکردن صادرات فناوری به چین تشدید شده و دو کشور تعرفه های تجاری سنگینی را علیه یکدیگر وضع نموده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی اش، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده خوانده است.

بایدن در این باره گفت: ما با آزار و اذیت های مالی چین مقابله خواهیم کرد، با اقدامات تجاوزکارانه اش مقابله می کنیم تا چین را به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر، مالکیت معنوی و رهبری دنیا جوابگو کنیم.

آنتونی بلینکن نیز پیش از این در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین عظیمترین آزمون ژئوپلیتیک برای آمریکا به شمار می رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می نماید.

نخست وزیر چین نیز در گزارش سالیانه خود در مراسم افتتاحیه مجلس این کشور، گفت: چین خواهان همکاری با آمریکا است. ما به دنبال رشد و گسترش همکاری های تجاری مشترک با آمریکا هستیم، روابطی که به نفع دو کشور باشد، آن هم بر اساس برابری و احترام متقابل.

آمریکا بارها نسبت به مسائل دسترسی به بازار چین برای شرکت های آمریکایی شکایت و اعتراض نموده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2130

به "نخستین ملاقات دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین ملاقات دیپلمات های ارشد آمریکا و چین در دولت بایدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید