یادداشت ، قدرت نمایی اقتصادی-نظامی چین در برابر آمریکا

به گزارش باتسک، چین اگرچه با گذشت هفت دهه پیروز به کسب عنوان دومین اقتصاد دنیا شده است اما برای اینکه بتواند راستا پیشرفت پایدارش را ادامه دهد باید از سد چالش های بسیاری که محصول کشورهای غربی است، عبور کند.

یادداشت ، قدرت نمایی اقتصادی-نظامی چین در برابر آمریکا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دولتمردان چین روز سه شنبه هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور را در پکن جشن دریافتد. شی جین پینگ رییس جمهوری چین در مراسم جشن امروز در میدان تیان ان من گفت: تاسیس جمهورری خلق چین بطور کامل سرنوشت مصیبت بار چین را تغییر داد و ملت چین در راستای پهناور رو به تحقق احیای عظیم به راه افتاد. مردم همه ملیت های چین در این 70 سال با همبستگی به ثمرات عظیمی نایل آمده اند. رئیس جمهوری چین تاکید نمود چین در راه پیشرفته باید به راهبرد وحدت صلح آمیز، یک کشور دو نظام پایبند باشد و برای حفظ صلح و شکوفایی دراز مدت مناطق هنگ کنگ و ماکائو و پیشبرد توسعه صلح آمیز روابط دو تنگه تایوان تلاش کند.

وی از سراسر کشور درخواست کرد با همبستگی برای تحقق نهایی وحدت ملی تلاش نمایند . بعد از آیین گرامیداشت هم بزرگترین رژه تاریخ چین برگزار گردید که اولین نمایش متمرکز نظامیان چین پس از اصلاحات است این رژه حدود 80 دقیقه طول کشید .چین در رژه امروز بسیاری از دستاوردها و توانمندی های نظامی خود از جمله موشک های هسته ای DF-41، موشک های jl-2، DF-31G، DF-5B، هواپیماهای DF-100 هایپرسونیک، DF-26، تانک های عظیم و بسیاری دیگر از تجهیزات و تسلیحات های نظامی ناشناخته را به نمایش گذاشت. چین در حالی وارد هفتادمین سالگرد تاسیس خود شده است که این کشور در حوزه های مختلف با دولت آمریکا وارد تقابل جدی شده است. از منظر ناظران سیاسی رونمایی از دستاوردهای نظامی چین و اظهارات شی جینگ پینگ در جشن هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور، به نوعی ورود جدی پکن در مقابله با قدرت طلبی مخالفان این کشور تلقی می گردد.

صندلی چین در هفتاد سالگی تاسیس

به نوشته روزنامه گاردین، چین هفتادمین سالروز حاکمیت کمونیسم و ظهورش در صندلی ابر قدرت دنیای را با یک رژه نظامی در پکن که نمایشی از تازه ترین دستاوردهای فناوری است و وعده شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین مبنی بر اینکه هیچ قدرتی نمی تواند اساس این کشور عظیم را متزلزل کند گرامی داشت. رهبری چین و مقام های ارشد پکن برای تماشای این رژه نظامی با 15 هزار نیرو و تسلیحاتی شامل پهپادهای مافوق صوت و موشک های بالستیک جدید در میدان تیان آن من گردهم آمدند. رژه میدان تیان آن من در مرکز پکن از جمله بزرگترین رژه ها در تاریخ این کشور است.

موشک دانگ فنگ 41 دارای کلاهک هسته ای از جمله تسلیحاتی است که پکن امروز در جریان برگزاری رژه ارتش به مناسبت هفتادمین سالگرد حزب کمونیست رونمایی کرد. موشک یادشده 21 متر طول و بین 14 تا 15 هزار کیلومتر برد دارد و با سرعت نزدیک به 30 هزار کیلومتر در ساعت حرکت می نماید. موشک دارای کلاهک هسته ای دانگ فنگ 41 یکی از سری سلاح های جدید ارتش چین است . چین در کنار دانگ فنگ 41، بعضی دیگر از تسلیحات جدید خود از جمله یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت و یک زیردریایی رباتیک را به نمایش گذاشت.

از منظر کارشناسان سیاسی آمادگی پکن برای رونمایی از تسلیحات جدید خود در مقطع کنونی دارای پیغام های برای مخالفان دولت چین است. دولت آمریکا در سالهای اخیر به بهانه مهار چین مجموعه اقداماتی را در شرق اسیا شروع نموده است .از دمیدن به تنور اختلافات مرزی چین با همسایگان تا دخالت در مسایل داخلی این کشور از جمله تایوان وهنک کنگ از جمله اقداماتی است که دولت ترامپ با دامن زدن به آن امیداورا است قدرت نوظهور چین را به اصطلاح مهار نماید. البته سیاستهای مداخله گرایانه ترامپ در شرق اسیا محدود به این اقدامات نبود. دونالد ترامپ از زمانی که پابه عرصه قدرت در کاخ سفید گذاشته، با سیاستهای حمایتگرایانه خود در داخل آمریکا، یک نوع جنگ تجاری را نیزبا پکن شروع نموده است. با این امید که مجموعه این اقدامات، دولتمردان پکن را وادار سازد تا دربرابر قدرت طلبی واشنگتن سر تعظیم فرود آورد. اما این تلاشهای واشنگتن در حالی است که چین در هفتادمین سال چین نو در شرایطی خلاف نظر دولت آمریکا واقع شده است.

شاید بعضی بر این باور باشند که اقتصاد چین به سمت زمین گیر شدن می رود و آمریکا با راه اندازی جنگ تجاری توانسته است این قدرت آینده اقتصاد دنیا را به زیر بکشد اما آمار و ارقام چیزهای دیگری را نشان می دهد و بر اقتدار تجاری و مالی این کشور صحه می گذارد. در هفتاد سال اخیر، توسعه مالی و اجتماعی در چین به پیشرفت های چشمگیری رسیده و چین از یک کشور فقیر و ضعیف به دومین جامعه مالی دنیا، قدرت اول تجارت کالا و ذخایر ارزی و دومین کشور بزرگ با سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده و عمر متوسط مردم از 35 سال در سال 1949 به 77 سال در سال 2018 ارتقاء یافته و به طور اساسی، بزرگترین سامانه تامین اجتماعی در دنیا را ایجاد نموده است.

از منظر کارشناسان مالی، چین در 40 سال گذشته پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز، به دومین قدرت مالی دنیا تبدیل شده و توانسته است رشد سالانه بین 9 تا 12 درصد داشته باشد و از سال 2018 میلادی این رشد بین 6 تا 7 درصد متغییر بوده است. ارزش فراوری ناخالص داخلی این کشور حالا به 13 هزار و 180 میلیارد دلار رسیده است سرانه فراوری ناخالص داخلی که در سال 1979 میلادی 200 دلار بود اکنون 10 هزار دلار است و طبقه متوسط شرایط بهتری پیدا نموده است. در سال 2010 میلادی چین توانست با پیشی دریافت از ژاپن به دومین قدرت مالی دنیا تبدیل گردد و کماکان یک سوم از رشد مالی دنیا به چین وابسته باشد. چین همچنین در عرصه صادرات، ذخیره ارزی، تلفن هوشمند، کاربری اینترنت و فروش خودرو در راس دنیا ایستاده است. به معنی واقعی کلمه از نظر ناظران مالی چین در یک دهه گذشته اصلی ترین موتور رشد و محرک مالی دنیا نیز بوده است.

افزون بر این، قدرت نمایی نظامی چین با توجه به تنش ها و درگیری های اخیر در هنگ کنگ و نیز مناقشه ارضی این کشور با تایوان و در خصوص بعضی جزائر با همسایگانش نیز قابل توجه است. به بیان دیگر چین با فرا رسیدن اول اکتبر (9 مهر 1398) روز ملی این کشور مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس چین نو، علاوه بر اینکه اقتدار نظامی، مالی و فنی خود را به نمایش می گذارد همزمان برای افزایش نفوذ خود و تبدیل به یک قدرت برتر در دنیا هم تلاش می نماید. گفته می گردد ارتش چین با دو میلیون نفر کادر رسمی زن و مرد بزرگترین ارتش دنیا از نظر نیروی نظامی است. این ارتش از نظر صرف بودجه بعد از ارتش آمریکا در رتبه دوم است. در سال های اخیر فراوری جنگنده های پیشرفته و زیردریایی های هسته ای نیز در دستور کار چین قرار گرفته است.

با این حساب چین در هفتادمین سالگرد تاسیس خود، با وجود جنگ تجاری با آمریکا، کوشید تا تنش های خود را با واشنگتن کاهش دهد با اروپا وارد منازعات جدی تجاری نگردد از فناوری های آنها بهره بگیرد بازارهایش را به روی آنها بازتر کند و همچنان یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه های خارجی باشد. با این حال چین اگرچه با گذشت هفت دهه پیروز به کسب عنوان دومین اقتصاد دنیا شده است اما برای اینکه بتواند راستا پیشرفت پایدارش را ادامه دهد باید از سد چالش های بسیاری که محصول کشورهای غربی است، عبور کند.

در چنین شرایطی به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، با نظرداشت تحریم های یکجانبه ای که آمریکا علیه چین در نظر گرفته وقت آن رسیده است که این کشور نیز راهبرد همکاری فزاینده با دنیا را برای مقابله با این اقدامات آمریکا در پیش بگیرد، و شاهید با در نظر دریافت این مفروض هم باشد که مفسر رادیو و تلویزیون مرکزی چین روز 26 سپتامبر تاکید نمود: دخالت آمریکا در امور هنگ کنگ به ضرر دیگران و خود آمریکا است خواهد بود.

فرهاد همتی - کارشناس مسائل شرق آسیا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 696

به "یادداشت ، قدرت نمایی اقتصادی-نظامی چین در برابر آمریکا" امتیاز دهید

2 کاربر به "یادداشت ، قدرت نمایی اقتصادی-نظامی چین در برابر آمریکا" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت ، قدرت نمایی اقتصادی-نظامی چین در برابر آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید