پامپئو: فرانسه، آلمان و انگلیس جلوی اخاذی هسته ای ایران را بگیرند

به گزارش باتسک، وزیر امور خارجه آمریکا اقدام ایران درکاستن از تعهداتش ذیل برجام را اخاذی هسته ای خواند و از کشورهای اروپایی خواست آن را متوقف نمایند.

پامپئو: فرانسه، آلمان و انگلیس جلوی اخاذی هسته ای ایران را بگیرند

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز آدینه با اشاره به اقدام ایران در کاستن از تعهدات هسته ای از کشورهای اروپایی خواست آنچه به ادعای او اخاذی ایران خوانده شده را متوقف کنند.

پامپئو در توئیتر نوشت: ایران اعلام نموده همه محدودیت ها در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای را زیرپاخواهد گذاشت. این واقعیت که ایران ظرفیت غنی سازی را حفظ نموده، یکی از ضعف های اساسی برجام را آشکار می نماید.

وی در پیامی دیگر نوشت: اطمینان داریم انگلیس، فرانسه آلمان و در واقع همه ملت های متمدن جهان اقدامات قاطعی را برای متوقف کردن اخاذی هسته ای ایران انجام خواهند داد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران چهارشنبه شب در خاتمه نشست سران سه قوه اعلام نمود که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز آدینه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته ای احتیاج دارد، اقدام کند. (جزئیات بیشتر)

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در نامه ای به فدریکا موگرینی سومین گام کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام نمود.

مقام های دولت ترامپ در حالی خواهان پایبندی ایران به برجام هستند که دولت آمریکا از این توافق خارج شده است. تناقض گویی مقام های آمریکایی در این باره تا کنون چندین بار خبر ساز شده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خرداد ماه امسال در یک کنفرانس خبری از پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا ارزشی برای توافق هسته ای قائل است که ایران را به ماندن در آن دعوت کند، طفره رفت.

اورتگاس، خاتمه در پاسخ به فشارهای خبرنگاران مبنی بر اینکه چه واکنشی به قصد ایران برای کاستن از تعهدات برجامی دارد گفت: ما کماکان از ایران می خواهیم سلاح هسته ای به دست نیاورد و به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.

برایان هوک، رئیس کارگروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا هم تیرماه امسال گفته بود که تحریم های آمریکا به ایران مجوز نقض تعهدات هسته ای را نمی دهد.

ادعای او در حالی مطرح شده که بند 37 توافق هسته ای به ایران حق می دهد در صورت اعمال تحریم ها اقدام به کاستن از تعهدات خود بکند. در این بند آمده است: چنانچه تحریم ها جزئاً یا کلاً مجدداً اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود، وفق این برجام قلمداد خواهد کرد.

علاوه بر این، طرف های برجام در بند 26 این توافق متعهد شده اند از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو نموده است خودداری کنند. در این بند همچنین آمده است: ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت کوشش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق بهره مند شدن ایران از لغو تحریم های تعیین شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 650

به "پامپئو: فرانسه، آلمان و انگلیس جلوی اخاذی هسته ای ایران را بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پامپئو: فرانسه، آلمان و انگلیس جلوی اخاذی هسته ای ایران را بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید