خبرنگاران سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس توسط آمریکا شکست می خورد

به گزارش باتسک، لندن - خبرنگاران - سفیر ایران در انگلیس هشدار داد که با تحریم نهاد اقتصادی متناظرِ ایرانیِ اینستکس توسط آمریکا، این سازوکار عملاً نابودشده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می رسد.

خبرنگاران سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس توسط آمریکا شکست می خورد

برای لذت بردن از تور اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

حمید بعیدی نژاد با انتشار پیامی در توییتر اضافه نمود: امید که حالا همه متوجه شوند که بزرگ ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی خاطرنشان کرد آمریکا در حال آنالیز تحریم شرکت سازوکار ویژه تجارت و تأمین اقتصادی ایران و اروپا است. این شرکت در تاریخ دوم اردیبهشت سال جاری به عنوان نهاد اقتصادی متناظرِ ایرانیِ اینستکس در تهران به ثبت رسید.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه اقتصادی است که در 31 ژانویه 2019 (11 بهمن 1397) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.

مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال اقتصادی ویژه، دادن امکانات به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف اقتصادی خود با ایران را حفظ نمایند.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می دهد؛ اما به تدریج دامنه اش گسترش خواهد یافت.

مدیر اینستکس پس از ملاقاتی که اسفندماه گذشته با مقامات ایران داشت، راهی لندن شد تا با فعالان عرصه اقتصادی این کشور دیدار کند.

او در نشستی که با حضور شرکت های تجاری، صاحبان سرمایه و مقام های دولت انگلیس در لندن برگزار گردید، درباره عملکرد این سازوکار توضیحاتی را ارائه و به نگرانی شرکت های انگلیسی برای انجام مبادلات اقتصادی با ایران پاسخ داد.

او همچنین از آمادگی این شرکت برای انجام اولین تبادل تجاری با همتای ایرانی خود در سریع ترین زمان ممکن اطلاع داد.

طرف های اروپایی معتقدند که اینستکس از بهمن ماه گذشته تاکنون پیشرفت خوبی را طی نموده و گام های مؤثری برای هرچه سریع تر عملیاتی شدن آن برداشته است … بااین حال تعلل اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار، انتقادهایی را در ایران به همراه داشته است.

موگرینی اواخر اردیبهشت ماه گذشته ضمن تأکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری نموده بود که نخستین تراکنش اینستکس ظرف چند هفته آینده انجام گردد.

شبس*اروپام ** ه ن **1917

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 536

به "خبرنگاران سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس توسط آمریکا شکست می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس توسط آمریکا شکست می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید