موسوی: کرونا در کنار تهدید هایش باعث تغییر اولویت کشورها در منطقه نیز شد ، آمریکا متهم ردیف اول انتشار کروناست

به گزارش باتسک، سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: کرونا در کنار تهدیدهایی که داشت باعث نزدیکی کشورهای منطقه و تغییر اولویت های آنها شد ایران نیز همواره در هر شرایطی آمادگی مذاکره با همسایگان خود بوده است.

موسوی: کرونا در کنار تهدید هایش باعث تغییر اولویت کشورها در منطقه نیز شد ، آمریکا متهم ردیف اول انتشار کروناست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در نشست صبح امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار گردید، ضمن شاعرانه خواندن روز نخست اردیبهشت و بزرگداشت سعدی و ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده هایی که عزیزان خود را در بحران کرونا از دست داده اند و خسته نباشید به کادر درمان گفت: همان طور که مستحضرید در روزهای اخیر به رغم تحولات پزشکی، دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ادامه دارد.

وی در خصوص رایزنی دیپلماسی وزیر امور خارجه گفت: ظریف حدود 14 تماس تلفنی با شخصیت های بین المللی دنیا برقرار کرد که بیشتر حول محور مسائل بین الملل، تحریم های آمریکا و مباحث مربوط به افغانستان و یمن بود وزیر امور خارجه کشورمان امروز نیز سفری به سوریه خواهد داشت.

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست ایران در خصوص مسائل افغانستان و موضوع میانجیگری برای حل بحران سیاسی در این کشور گفت: جمهوری اسلامی به عنوان کشور همسایه افغانستان همواره به ثبات در مرزهای شرقی خود دارد .

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: به همین دلیل ظریف با مقامات افغان تماس هایی داشته و دستیار وی یعنی آقای طاهریان نیز روز گذشته در کابل بود و اساسا هم و غم ایران دستیابی به تفاهم بین گروه های افغانستانی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادعای ایالات متحده مبنی برایجاد تنش دریایی در خلیج فارس از سوی نیروهای ایرانی و توقیف اجرا شده نیز گفت: در خصوص توقیف خبری نشنیدم اما گشت نیروهای دریایی ایران مسئله ای عادی و معمولی است و اگر با مورد مشکوکی روبرو شوند با آنها مصاحبه خواهند کرد.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضوع اینستکس و عقب نشینی کشورهای اروپایی و از ادامه عملی کردن این ساز و کار و اینکه آیا این فرایند به معنای بازگشت 5 گام هسته ای ایران خواهد شد نیز گفت: بنده قبلا اعلام کردم که اینستکس مقدمه ای برای انجام تعهدات گسترده اروپاست و اروپا باید کلیه تعهدات خود را در حوزه های مورد نظر ایران انجام دهد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه اضافه نمود: من در خصوص عقب نشینی اروپا چیزی نشنیدم اما مجددا تکرار می کنم ما منتظر آنها نخواهیم بود و باید توازنی بین حقوق و وظایف ما در حوزه برجام صورت بگیرد تا ایران اقدامات برگشت پذیر خود را شروع کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر امروز وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه و اینکه آیا این سفر با توجه به لغو نشست سران فرایند آستانه در تهران با هماهنگی فرایند آستانه و دو کشور ضامن صلح در سوریه اجرا شده و یا اقدامی یک جانبه از سوی تهران بوده است گفت: طیف وسیعی از مسائل در این سفر مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و از آنجا که مدت طولانی بود که دیداری صورت نگرفته بود این سفر ضروری به نظر می رسید.

موسوی توضیح داد:ظریف در این سفردر خصوص تحولات منطقه، تحولات در خاک سوریه، تبادل و رایزنی خواهد نمود ضمن اینکه فرایند آستانه همچنان به عنوان مهمترین فرایند در دستورکار کشورهای عضو واقع شده است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه ادامه داد: براین اساس بنا بود نشست سران عضو فرایند آستانه در تهران برگزار گردد که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد اما این به معنی آن نیست که رایزنی و هماهنگی ها مختل شده است.

**حدود 95 هزار زندانی با تشخیص قاضی در پی شیوع بحران کرونا به مرخصی رفتند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش اخیر گزارشگر حقوق بشر در خصوص ایران در خصوص اعمال تبعیض میان زندانیان در زندان های کشور برای اعطای مرخصی با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت: من این حرف ها و گزارش ها را قبول ندارم اما به خوبی در جریان هستم که اقدامات اخلاقی در قوه قضاییه اجرا شده و حدود 95 هزار زندانی با تشخیص قاضی به مرخصی رفته و حتی مرخصی آنها تمدید شده و در این بین تبعیضی بین زندانیان ایرانی، غیرایرانی و حتی دو تابعیتی وجود نداشته است.

**کرونا در کنار تهدیداتی که داشت باعث تغییر اولویت بعضی کشورها در منطقه نیز شد

موسوی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان ایجاد همکاری بین ایران و سایر کشورهای منطقه در دوران پسا کرونا نیز گفت: کرونا در کنار تهدیدهای زیادی که داشت باعث نزدیکی اندک دیدگاه کشورهای منطقه شده که رگه هایی از این تغییر اولویت ها و این تغییر جهت ها به خوبی معین است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه اضافه نمود: البته ایران همواره در هر شرایطی آماده بود با همسایگان خود در منطقه وارد مذاکره گردد و طرح های زیادی را نیز مطرح کردیم و حتی عنوان کردیم بدون پیش شرط حاضر به مذاکره با همسایگان خود هستیم.

وی توضیح داد: الان هم به مسئله بهداشت دنیای در شرایط نامعینی وجود دارد دیپلماسی همواره اولویت دارد و اگر همسایگان ما آمادگی داشته باشند در همین شرایط نیز حاضر به شروع مصاحبه هستیم و در این حوزه پاسخ به نامه رئیس جمهور در خصوص طرح صلح هرمز را نیز دنبال می کنیم و کماکان منتظر نتایج آنالیز کشورهای مختلف هستیم.

**آمریکا در صورتی که نگران گسترش تسلیحات است فروش آنها را به کشورهای همسایه ما متوقف کند

موسوی در خصوص درخواست امریکا از اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران نیز گفت: این نیز از اعجایب روزگار است که دولت قانون شکن برجام و ناقض قطع نامه 2231 شورای امنیت همچنان پیگیر مفاد آن است به نقض خود ادامه می دهد و حتی دیگران را نیز به نقض این قطع نامه تشویق می نماید.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آنچه آمریکایی ها انجام می دهند کوشش برای منحرف کردن افکار عمومی از تروریسم مالی است که در پیش گرفته اند گفت: این اقدام آمریکا اقدامی گزاف و خلافی است ضمن اینکه بهتر است آمریکایی ها به جای اینکه نگران شرایط ما باشند در راستای جلوگیری از گسترش تسلیحات در منطقه فروش تسلیحات به کشورهای همسایه ما را متوقف نمایند.

**رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی مورد نظر باعث توقف بازگشت ایرانیان به کشور شد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه در راستای بازگرداندن ایرانیان خارج ازکشور در شرایط شیوع بحران کرونا گفت: با توجه به تحولات خوبی که در حوزه بهداشتی کرونا صورت گرفت و متعاقب اتفاقات بدتریکه در کشورهای دیگر در حال رخ دادن است اتباع جمهوری اسلامی ترجیح دادند در این شرایط به کشور خود برگردند و از امکانات اینجا استفاده نمایند همین امر باعث شد در هماهنگی با سفارت خانه ها و دولت های خارجی تعداد زیادی از اتباع خود را به کشور برگردانیم.

موسوی با بیان اینکه وزارت بهداشت یک سری پروتکل وضع نموده که باید رعایت گردد توضیح داد: از جمله آن شرایط قرنطینه است اما بعضی از این عزیزان تمکین نکردند و زیر بار آن نرفتند و این عدم تمکین باعث شد وزارت بهداشت لیست بازگشت را نپذیرد برهمین اساس بنا شد هر زمان شرایط آماده گردد و مسافران نیز پروتکل ها را رعایت نمایند شرایط بازگشت مجدد مهیا گردد.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص آمار ایرانیان مبتلا شده به کرونا در خارج از کشور ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: در این خصوص از نمایندگی های خود خواسته ایم تا اطلاعات لازم را کسب و در اختیار ما قرار دهند.

وی در خصوص جزییات طرح ایران برای ایجاد ثبات در افغانستان نیز گفت: کوشش های ایران در ابعاد و اشکال مختلف ادامه دارد و به همین دلیل نماینده ویژه وزیر امور خارجه به کابل سفر نموده هدف ایران نزدیک کردن دیدگاه های موجود در فضای داخل افغانستان به یکدیگر است.

موسوی توضیح داد: ما با نگرانی فضا را رصد می کنیم و امیدواریم کوشش هایمان در خصوص ایجاد ثبات در کشور همسایه به نتیجه برسد امروز اولویت ما مشکل سیاسی افغانستان و تشکیل دولت مستقر و فراگیر است این اتفاق مقدمه ای است تا به سراغ مصاحبههای صلح و مصاحبههای بین الفغانی برویم.

**آمریکا متهم ردیف اول انتشار کروناست / آنالیز مکان انتشار این ویروس را به سازمان های بین المللی محول می کنیم

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص موضع این وزارت خانه در قبال کوشش آمریکا برای انتشار این شایعه که ویروس کرونا از لابراتورهای وهان چین گسترش یافته گفت: جمهوری اسلامی با هر اقدامی که به دنبال سیاسی کردن اپیدمی کرونا باشد مخالف است و دولت آمریکا این رویه را در حالی درپیش گرفته که خود متهم ردیف اول انتشار ویروس کروناست امروز که همه دنیا درگیر این ویروس است ما هر گونه اقدام سیاسی را محکوم می کنیم چون با هدف رقابت های انتخاباتی در داخل کشورها صورت می گیرد برهمین اساس آنالیز مکان انتشار ویروس کرونا را به سازمان های بین المللی محول می کنیم.

وی در خصوص آخرین شرایط دریافت وام از صندوق بین المللی پول نیز نیز گفت: صندوق بین المللی پول وامی را برای مبارزه با کرونا در نظر گرفته بود که به کشورهای مشمول شرایط سخت ارایه دهد که آگاه شدیم با سنگ اندازی آمریکا و بعضی دیگر از کشورها با بهانه های واهی اعطای این وام به جمهوری اسلامی متوقف شده است.

موسوی اضافه نمود: ما از سازمان های بین الملل در حال پییگری هستیم که به دوراز سیاسی کاری جمهوری اسلامی بتواند از این تسهیلات استفاده کند.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه در خصوص شرایط سلامت کارمندان ایرانی حاضر در نمایندگی کشورمان در شرایط شیوع ایپیدمی کرونا گفت: سفارت خانه های ما براساس وظایف خود در حال اجرا مسئولیت هستند و تعداد مبتلایان از همکاران ما بسیار اندک بوده زیرا درمان شدند یا در حال درمان هستند.

وی در خصوص معرفی کابینه نخست وزیر جدید عراق در هفته های پیش رو موافقت ایران با معرفی بعضی از اعضای کابینه گفت: موضوع انتخاب نخست وزیر در عراق مسئله داخل کشور همسایه ماست و ملت و دولت عراق کاملا در این خصوص مستقل و بالغ هستند ایران نیز با توجه به دوستانی که در عراق دارد برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر آمادگی دارد اما هیچ گاه با جمهوری اسلامی برای معین نخست وزیر یا کابینه مشورتی نمی گردد و ما هم تمایلی برای این دخالت نداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1514

به "موسوی: کرونا در کنار تهدید هایش باعث تغییر اولویت کشورها در منطقه نیز شد ، آمریکا متهم ردیف اول انتشار کروناست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: کرونا در کنار تهدید هایش باعث تغییر اولویت کشورها در منطقه نیز شد ، آمریکا متهم ردیف اول انتشار کروناست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید