مهلت 72 ساعته حریری رو به انتها است، جعبه جادویی کارساز است؟

به گزارش باتسک، رسانه های لبنانی از جعبه اصلاحاتی حریری و جلسه قریب الوقوعی که احتمالا در کاخ بعبدا برگزار خواهد شد، خبر داده اند که باید دید می تواند لبنان را به ساحل آرامش برساند.

مهلت 72 ساعته حریری رو به انتها است، جعبه جادویی کارساز است؟

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرنگاران، سعد حریری نخست وزیر لبنان در سخنرانی شامگاه جمعه به شرکای سیاسی خود برای ارائه راه حل بحران موجود مهلت 72 ساعته داد. سعد حریری در یک برنامه تلویزیونی خطاب مردم این کشور گفت: لبنان یک دوره بی سابقه سخت و سخت را پشت سر می گذارد. من به شرکای خود در دولت 72 ساعت فرصت می دهم که به ما٬ مردم در خیابان و شرکای بین المللی راه حلی قانع کننده ارائه کنند. کسانی هستند که از زمان تشکیل دولت در برابر تمامی تلاش های من برای حل مسائل و اصلاحات مانع ایجاد کردند. اگر کسی راه حلی برای بحران مالی دارد بیاید آن را اعلام کند، ما دیگر زمان و فرصت نداریم. یا شرکای ما در دولت پاسخ صریحی و راه حلی برای خواست ملت ارائه می کنند یا من حرف دیگری را خواهم زد. مهلت باقی مانده بسیار کوتاه است.

جعبه اصلاحاتی حریری چیست؟

وی سپس روز گذشته دیدارهای فشرده ای با برخی وزرا و مسئولان لبنانی داشت و ضمن ارائه طرح مالی خود از آنان خواست هرچه زودتر نظر خود را اعلام کنند. با اعلام موافقت گروهها و طیف های سیاسی لبنانی با طرح حریری، وی فضا را مثبت ارزیابی کرده و تماس هایی برای معین زمان برگزاری جلسه هیئت دولت لبنان در جریان است. طرح پیشنهادی حریری شامل اقدامات بی سابقه ای است، زیرا در آن مالیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی مبنی بر کاهش حقوق کارمندان لبنانی نیز لغو شده است و علاوه بر این وی بر لزوم عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب های بانکی تمام مقامات لبنان نیز تاکید کرده است.

بازگرداندن اموال به غارت رفته، ارائه راه حل شفاف برای مبارزه با فساد، لغو برخی قوانین خاص هزینه ها در بخش های ارتباطات و حمل و نقل به منظور کاهش 50 درصدی حقوق رؤسا، وزرا، کنندگان مجلس و لغو امتیازات سازمان های دولتی و اعضای آن از دیگر بندهای طرح پیشنهادی حریری است.

اسپوتنیک از آنچه سعد حریری نخست وزیر لبنان در جعبه اصلاحاتی خود دارد، پرده برداشت و گزارش داد: جعبه اصلاحاتی حریری شامل کاهش حقوق کنندگان و وزیران کنونی و سابقه به نصف و لغو همه صندوق ها(جنوب، مهاجرین، توسعه و بازسازی) است. همچنین شامل وضع مالیات بر بانکها و شرکتهای بین به میزان 25 درصد، لغو برخی شوراها و وزارتخانه ها مانند وزارت اطلاع رسانی، لغو همه افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی، دادن سه میلیارد دلار به خزانه دولت از سوی بانکهای خصوصی و بانک لبنان، رفع سری بودن حسابهای کنندگان و وزیران و مسئولان دولت، خصوصی سازی بخش ارتباطات و تصویب قانون بازگشت اموال چپاول شده و معین سقف حقوق های نظامیان به طوری که از حقوق وزیران بیشتر نشود، شده است.

طرح پیشنهادی حریری در حالی عرضه شده که لبنان از شامگاه پنجشنبه صحنه تظاهرات اعتراض آمیز خودجوش است؛ تظاهراتی که به دلیل دور ماندن از صف بندی حزبی و یا حمایت خارجی در لبنان بی سابقه است.

این در حالی است که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره تحولات لبنان موضع گیری کرد و سرفصل آنرا می توانیم به شرح ذیل خلاصه کنیم؛

-تاکید بر ضرورت مسئولیت پذیری وانتقاد از شانه خالی کردن برخی رهبران و گروههای سیاسی از مسئولیت گذشته و کنونی و انداختن مسئولیت آن بر گردن دیگران و تماشاگر بودن این رهبران.

-مخالفت شدید با وضع مالیات بر اقشار فقیر.

-تاکید بر اینکه اوضاع کنونی نتیجه شرایط حال نیست و نتیجه مسائل حل نشده است.

-هشدار درباره خطراتی که کشور را تهدید می کند که شامل خطر فروپاشی مالی و مالی و انفجار مردمی در نتیجه راه حلهای اشتباه است.

- نادرست توصیف کردن اتهامات علیه حزب الله مبنی اینکه حزب الله به سمت اجرای برخی اقدامات علیه بانکها حرکت می کند.

-تاکید بر ضرورت حرکت دولتمردان به سوی جلب اعتماد مردم لبنان.

-مخالفت با سقوط کابینه و تاکید بر ضرورت تداوم کار دولت کنونی و عدم کارآیی دولت تکنوکراتی که برخی خواستار آن هستند.

-مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام زیرا این کار بودجه زیادی را می طلبد و تغییری ایجاد نمی کند.

-تاکید بر اینکه احدی در پشت پرده اعتراضات مردمی نبود نه احزاب و نه سفارتخانه ها واینکه این حرکت مردمی فراتر از طوایف و مذاهب بود.

-حمایت حزب الله از مردم و اینکه حزب الله اجازه نخواهد داد که لبنان به سوی نابودی حرکت کند.

- توصیه به معترضان که راه خود را از رجال سیاسی که به دنبال موج سواری هستند، جدا کنند.

-افق های گسترده و گام های بزرگی است که می تواند کشور را از بحران خارج کند.

-عدم حمله معترضان به نیروهای امنیتی.

هنگامی که امکان موج سواری برخی گروههای سیاسی گرفته شد

النشره در مطلبی به قلم علی ضاحی در اینباره آورده است: محافل لبنانی تاکید کردند که مواضع دیروز سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، قاطعانه، شفاف و بی پرده بود. روی سخن سید حسن نصر الله با مقاومت و همپیمانان و دشمنان آن و نیز ولید جنبلاط و سمیر جعجع یعنی کسانی بود که می خواستند روی مساله براندازی دولت موج سواری کنند. سید حسن نصر الله مسئله بقای دولت را قطعی کرد. به گفته این محافل پس از سخنرانی سید حسن نصرالله و حمایت سه جانبه از حریری و دولت، دیگر دولت سرنگون نشده و انتخابات مجلسی جدیدی برگزار نمی شود و ثبات کشور به بازی گرفته نخواهد شد. وی بر برخورد با هرگونه اخلال در امنیت یا تلاش برای ایجاد فتنه، تخریب اموال یا ایجاد مسئله ای که منجر به کشته شدن مردم شود، تاکید کرد . این محافل تاکید کردند که گروه های چهارگانه به طور مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند و محور دیدار سعد الحریری با مسئولان تنظیم بسته ای از اقدامات است که توقف اخذ مالیات هایی که در بودجه 2020 قید شده است، در پیش دریافت اقدامات ریاضتی، جلوگیری از اسراف در برخی دستگاه های دولتی و ... از جمله این اقدامات است. درباره برکناری مسئولان مالی و بانکی یا وزیران و پرسنل امنیتی و نظامی هم محافل لبنانی تاکید کردند که این مطرح نیست و فایده ای هم ندارد زیرا مطلوب تغییر ذهنیت و روی آوردن به اقدامات عملی است و نه تغییر افراد.

پایگاه العهد لبنان هم درباره تحولات لبنان نوشته است: در سطح سیاسی ممکن است این نتایج به دست آید؛اولا، حریری همچنان در تلاش است تا در جایگاه خود باقی بماند. وی به همین منظور تماس های داخلی و خارجی زیادی برقرار کرده است. به گفته منابع آگاه٬ حریری حمایت های مستقیمی از آمریکا و فرانسه برای ماندن در سمت خود با استفاده از فشار افکار عمومی در جهت اصلاحات مورد انتظار دریافت کرده است.

العهد آورده است: ثانیا: حریری همین کار را با سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی انجام داد. اما جعجع از فرستادن کننده برای مذاکره با حریری درباره اصلاحات مالی وی خودداری کرد. وی اعلام کرد که ریاست حزب نیروهای لبنانی تحت فشار زیادی از جانب افکار عمومی بوده و درحال تصمیم گیری سریع برای استعفا است.پایان تصمیم استعفای فوری و کامل این حزب از دولت و درخواست تشکیل یک دولت جدید گرفته شد.

این رسانه می نویسد: ثالثا: حریری با بیشتر نیروهای سیاسی تاثیرگذار در دولت لبنان از جمله جریان آزاد ملی و جنبش امل و حزب الله و جریان المرده صحبت کرده و ایده های جدیدی از جمله اصلاحات مالی خود را با آنها در میان گذاشت و خواستار تشکیل یک جلسه فوری برای تصمیم گیری درباره آن قبل از دوشنبه شد. حزب الله پس از تعهد حریری به لغو هرگونه لایجه و مالیات و اقدامات جدیدی که به اقشار ضعیف و بخش کارمندان آسیب می زند٬ در قانع کردن بسکمک از طرف ها به اصلاحات مالی حریری کمک زیادی کرده است.

این در حالی است که النشره به نقل از برخی منابع از احتمال برگزاری جلسه امشب کابینه خبر داد.

این رسانه لبنانی گزارش داد: برخی اطلاعات حاکی از آن است که سعد حریری نخست وزیر لبنان امشب نشست کابینه را برگزار می کند اما محل برگزاری آن و اینکه آیا ساختمان نخست وزیری است یا کاخ بعبدا معلوم نیست.

النشره اعلام کرد: به دو دلیل نشست در کاخ بعبدا برگزار خواهد شد؛ اول به دلیل سیاسی زیرا میشل عون نمی تواند ریاست این جلسه سرنوشت ساز را برعهده نداشته باشد و دوم اینکه به علت اقدامات امنیتی در اطراف کاخ بعبدا از صبح امروز که گواه رخداد سیاسی مهمی در این کاخ را می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 897

به "مهلت 72 ساعته حریری رو به انتها است، جعبه جادویی کارساز است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهلت 72 ساعته حریری رو به انتها است، جعبه جادویی کارساز است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید