طرز پخت و ارزش غذایی خورش گوجه سبز

به گزارش باتسک، گوجه سبز، یکی از میوه های خوشمزه ای است که از بهار تا اواخر تابستان در دسترس است و کلی هم هوادار دارد.گوجه سبز را بیشتر مردم با نمک می خورند. البته در شمال کشورمان، مصرف این میوه همراه با درار (مجموعه ای از سبزیجات معطر) شایع تر است. با گوجه سبز، خورش هم

طرز پخت و ارزش غذایی خورش گوجه سبز

طرز پخت و ارزش غذایی خورش گوجه سبز

نویسنده: سارا حسنلو

گوجه سبز، یکی از میوه های خوشمزه ای است که از بهار تا اواخر تابستان در دسترس است و کلی هم هوادار دارد.

گوجه سبز را بیشتر مردم با نمک می خورند. البته در شمال کشورمان، مصرف این میوه همراه با درار (مجموعه ای از سبزیجات معطر) شایع تر است. با گوجه سبز، خورش هم می پزند: خورش گوجه سبز. اگر نمی دانید که این خورش را چگونه می پزند و ارزش غذایی آن چقدر است، این مقاله را بخوانید.

این غذا دارای 1100 کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن اش به عدد 4 به هر نفر تقریباً 250 کیلوکالری خواهد رسید البته همراه شدن این غذا با برنج اندازه انرژی دریافتی را به 400 کیلوکالری خواهد رساند.

مواد لازم (برای 4 نفر)

گوشت خورشی

250 گرم

400 کیلوکالری

نعناع، جعفری و گشهم سرخ شده

5 لیوان

250 کیلوکالری

پیاز خرد شده

1 لیوان

25 کیلوکالری

گوجه سبز

2 لیوان

25 کیلوکالری

روغن مایع

4 قاشق غذاخوری

360 کیلوکالری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه

به اندازه دلخواه

صفر

طز تهیه:

ابتدا پیاز را در کمی روغن تفت داده و گوشت های تکه شده را به همراه ادویه های یاد شده اضافه کنید سپس کمی آب افزوده و حرارت را ملایم کنید تا گوشت ها کم کم بپزند. در مرحله بعد، سبزی ها را که از قبل سرخ نموده اید، اضافه نموده و در نیم ساعت آخر، گوجه سبزها را در مخلوط بریزید. علت اینکه گوجه سبز در مرحله پایانی اضافه می گردد آن است که بر اثر حرارت در زمان کوتاهی پخته شده و در صورت زیاد حرارت تماشا، له می گردد. بنابراین بهتر است آن را در آخرین مرحله بیفزایید.

خواص نعناع

تمام گیاهان برگ سبز از منابع عالی فیبر و بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A هستند و عادت به خوردن شان می تواند حداقل به عملکرد بهتر دستگاه گوارش یاری کند. این خاصیت در کنار اشتهاآور بودن این گروه از سبزی ها و ضدنفخ و ضد اسپاسم بودن آنها در نظر گرفته می گردد. یکی از این سبزی های برگ سبز نعناع است که علاوه بر داشتن مواد مغذی فراوان، خواص متعددی را به آن نسبت می دهند. در کل، نعناع یک گیاه بوته ای چندساله است که انواع مختلفی دارد. متخصصان فارماکوگنوزی از خصوصیات کلی آن به این موارد اشاره می نمایند:

این سبزی ضدتهوع و استفراغ، ضدویروس تبخال، ضدخارش، ضدتب، بازنماینده برونش و برطرف احتقان، صفرا آور و خارج نماینده سموم بدن بوده و یکی دیگر از خواص نعناع را ضددرد و مسکن بودن آن اسم می نمایند و افزودنش به غذا علاوه بر عطردادن به آن، موجب هر چه مغذی تر شدن اش می گردد.

خواص گوشت خورشی

گوشت منبع پروتئین، آهن و ویتامین B12 است و البته وجود چربی های اشباع یکی از دلایلی است که رعایت محدودیت در خوردن این گوشت را ضروری می نماید. حتماً شنیده اید که کمبود ویتامین B12 در رژیم های گیاه خواری و آنهایی که کمتر از گوشت و منابع غذایی با منشأ حیوانی استفاده می نمایند، دیده می گردد. می دانید این ویتامین در بدن چه وظایفی را بر عهده دارد؟ اینکه فولات را به نوع فعال اش تبدیل نموده، به سنتز میلین یا لایه محافظ اعصاب یاری می نماید، در فرآیند ساخت DNA دخالت داشته و علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی در متابولیسم چربی ها هم دخیل است. به این ترتیب اگر فردی به کمبود آن دچار باشد، علاوه بر کاهش جذب سایر مواد مغذی در مجاری دستگاه گوارشی، به بی اشتهایی و کاهش وزن دچار شده، کم خونی می گیرد و علاوه بر تضعیف سیستم دفاعی بدن، دست و پاهایش کرخ و سوزش دار شده در راه رفتن دچار عدم ثبات می گردد. تحریک پذیری، فراموشی، ضعف حافظه و رفتارهای پارانویایی در کنار افسردگی از مسائل روانی فقدان این ماده مغذی است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که حداقل دو تا سه وعده در هفته خوردن گوشت قرمز مفید خواهد بود. فقط بدانید که 30 گرم گوشت که یک واحد از این گروه غذایی محسوب می گردد تقریباً معادل 2 تکه گوشت خورشی است.

خواص جعفری

این گیاه از خانواده چتریان یا همان خانواده جعفری است. این سبزی، کاهنده اسیداوریک بوده و در پایین آوردن فشارخون هم مفید شناخته شده است. بنابراین مصرف آن برای میانسالان توصیه می گردد. به علاوه، منبع ویتامین های C و A است؛ البته در صورتی که قبل از مصرف زیاد حرارت ندیده باشد. اما چون گیاه قاعده آوری است مقادیر زیادش، (بیش از 200 گرم در روز) برای زنان باردار خطر سقط را به همراه دارد. ضمن اینکه برخی افراد به گیاهان خانواده جعفری حساسیت دارند، به این ترتیب که اگر جعفری مصرف نمایند و در معرض نور آفتاب قرار گیرند، روی پوست شان تاول و بثورات پوستی ظاهر می گردد. به این عارضه می گویند حساسیت نوری و کسانی که این علایم را داشته باشند نباید به گیاهان خانواده جعفری را مصرف نمایند.

همراه این غذا

همراه اصلی این خورش، برنج است که بهتر است به صورت کته میل گردد. برای افزایش فیبر غذایی هم خوردن سالاد سبزیجات تازه به همراه یک لیوان دوغ کم نمک و کم چرب برای هر نفر می تواند کامل نماینده مناسبی برای این وعده غذایی باشد. البته یک پیش دستی سبزی خوردن هم همراه غذایی مطلوبی است که عادت به خوردن اش بهبوددهنده شرایط تغذیه است.

اگر اضافه وزن دارید

این غذا به علت فیبر زیادش به شما توصیه می گردد. البته چه بهتر که آن را کم روغن بپزید؛ به نحوی که سبزی ها را در حداقل روغن سرخ نموده و با میزان محدودی از برنج آن را میل کنید. ضمناً، جایگزین کردن سینه مرغ به جای گوشت قرمز هم به کاهش اندازه کالری دریافتی یاری می نماید.

اگر فشار خون دارید

به جای نمک، به خورش تان آب غوره تازه اضافه کنید. به این ترتیب، اندازه نمک مصرفی غذای تان کم می گردد. البته همراه کردن این غذا با یک لیوان آب گریپ فروت هم به کنترل فشار خون شما یاری می نماید که در صورت عدم تمایل، آب پرتقال هم گزینه ای مناسب به شمار میرود.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2403

به "طرز پخت و ارزش غذایی خورش گوجه سبز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز پخت و ارزش غذایی خورش گوجه سبز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید