برترین رژیم برای درمان چاقی

به گزارش باتسک، اگر دچار پی و چربی زیاد در داخل بدن شده اید برای کاهش آن ضمن پرهیز از خوردن: چربی جات، روغن های نباتی، میوه های روغنی، مواد قندی، تخم مرغ، نان، برنج، سیب زمینی، گوشت، کره، پنیر، شیر، قند، عسل،

برترین رژیم برای درمان چاقی

نویسنده: احمد حاجی شریفی

کاهش دادن چربی اضافی بدن

اگر دچار پی و چربی زیاد در داخل بدن شده اید برای کاهش آن ضمن پرهیز از خوردن: چربی جات، روغن های نباتی، میوه های روغنی، مواد قندی، تخم مرغ، نان، برنج، سیب زمینی، گوشت، کره، پنیر، شیر، قند، عسل، کشمش، خرما و انجیر خشک؛ باید از خوراکی هایی مانند: سرکه سیب یا قرص سرکه سیب یا آب لیمو ترش یا آب انگور و یا پیاز هر روز بهره ببرید. تندرستی افراد چاق بیشتر از افراد متعارف در خطر است. افراد چاق بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، انفارکتوس عضله قلب و نارسایی قلب اند. ناراحتی های تنفسی مانند اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در ریه و انسداد رگ نیز در افراد چاق بیشتر است. در ضمنً بهتر است 50 گرم بن تعله، 50 گرم تخم خشخاش و 100 گرم تخم شنبلیله را نرم بسایید و صبح، ظهر و شب، هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با آب بخورید، در صورتی که با مصرف این دارو احساس ضعف یا سرگیجه کردید و از این لحاظ دچار رنج شدید باید بخوابید و پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید و روزهای پس از آن میزان مصرف دارو را کاهش دهید.

کوچک کردن شکم:

آب لیمو، سرکه سیب، آب انگور، آب به و پیاز خوراکی هایی هستند که در کوچک کردن شکم نقش مؤثری ایفا می کنند.

می توانید هر روز صبح ناشتا میزانی آب لیمو بنوشید و به جای صبحانه لیمو یا پرتقال یا آلوی بخارا یا آلوچه براقانی و یا گلابی بخورید و تا ظهر هیچ چیز دیگری میل نکنید.

بیشتر بخوانید:روش های کوچک کردن شکم

لاغر کردن عضوی از بدن:

برای لاغر کردن عضوی از بدن باید کف دریا را نرم بسایید، بعد در سرکه حل کنید و هر روز سه مرتبه بر موضع مالش دهید.

بلای چاقی

پرخوری و عدم تحرک در این روزها که همه کارها به ماشین سپرده شده و انسان را به تن پروری عادت داده به صورتی فزاینده بر تعداد افراد چاق جهان به خصوص در کشورهای پیشرفته افزوده است. اگر زنی بیش از 35% و مردی بیش از 25% وزن بدنش چربی داشته باشد چاق به شمار میرود. روش محاسبه میزان تقریبی چربی بدن این طور است که وزن بدن را (به کیلوگرم) به مجذور قد فرد (به متر) تقسیم می کنند، عددی که به دست می آید شاخص وزن بدن نام دارد. اگر قد فردی 1/70 متر و وزنش 70 کیلوگرم باشد شاخص وزن او برابر است با:

70/(1/70)=70/(2/89)=24

فردی که شاخص کمتری از 20 داشته باشد لاغر است.

شاخص حدود 25 متعارف است.

شاخص حدود 25 تا 30 چاق و میانگین است.

شاخص حدود 30 تا 40 زیاد چاق است.

شاخص بیش از 40 خطرناک است.

بیشتر بخوانید:درمان چاقی، یک بار برای همیشه

تندرستی افراد چاق بیشتر از افراد متعارف در خطر است. افراد چاق بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی- عروقی، پرفشاری خون، انفارکتوس عضله قلب و نارسایی قلب اند. ناراحتی های تنفسی مانند اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در ریه و انسداد رگ نیز در افراد چاق بیشتر است. دیابت (مرض قند) نیز با چاقی رابطه تنگاتنگ دارد.

برای کاهش وزن و داشتن یک زندگی راحت تر باید خردمندانه عمل کرد.

فرد چاقی که می خواهد وزن متعارفی به دست آورد باید بداند که:

1- روش معجزه آسایی برای کم کردن سریع وزن بدن وجود ندارد؛

2- گول تبلیغات و آگهی های بازرگانی را نخورد.

3- حتی الامکان به سراغ داروهای شیمیایی کم کنند ه وزن بدن نرود.

4- از دستورهای بی فایده این و آن پیروی نکند.

برترین و سالم ترین راه کاهش وزن بدن و حفظ آن: امساک در غذا، ورزش مناسب روزانه، پرهیز از خوردن هله هوله و مصرف غذاهای کم شیرینی و کم چربی است. برنامه های معتبری برای این کارها وجود دارند که متخصصان علم تغذیه تنظیم نموده اند. ورزش های سبک نه تنها وزن فرد چاق را متعادل می کنند بلکه خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند، به بهبود التهاب مفصل (آرتریت) یاری می کنند، استحکام، انعطاف و طاقت فرد را افزایش می دهند، او را نسبت به سرماخوردگی مقاوم می کنند و سود عاطفی نیز دارند که عبارت اند از: بهبود خلق و خوی، اعتماد به نفس، کاهش استرس و اضطراب.

آغاز ورزش بدنی مرتب، امساک در غذا و پرهیز از مصرف هله هوله هیچ گاه دیر نیست.

هشدار به افراد شکم گنده:

نسبتی بین محیط دور شکم و محیط دور باسن وجود دارد به قرار زیر:

محیط دور باسن و محیط دور شکم که باید برابر واحد باشد. اما در شکم گنده ها بسیار بزرگتر از واحد است و این هشداری است به آن ها که اگر به فکر نزدیک تر کردن آن به واحد نیفتند:

اول این که با زجر و عذاب وصف ناپذیری خواهند مرد. دوم این که وابستگان عاطفی و اقتصادی خود را آرزومند رهایی از عذاب پرستاری خواهند کرد.

این افراد باید بدانند که:

(علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد) و این علاج راهی بسیار ساده دارد که فقط احتیاج به عقل سلیم خواهد داشت که تشخیص بدهد وضعش خطرناک است و وابستگان اقتصادی و عاطفی اش که خود به وجود آورنده آن ها بوده حق مسلم شان عذاب نکشیدن است.

این که خودش زن گرفته یا شوهر اختیار نموده و بچه هایی به جهان آورده، پس مسئولیت زندگی آن ها بر عهده اوست و نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

بی توجهی به این نکات نهایت بی خردی و دور از انسانیت است. پس عزمش را جزم کند و آغاز کند به انجام ورزش بدنی مرتب، امساک در غذا (به خصوص در شب ها)، پرهیز از مصرف هله هوله و برابر واحد ساختن نسبت محیط شکم به محیط باسن.

بیش از 50% مردم ایران اضافه وزن دارند. چاقی خطری جدی برای تندرستی است زیرا بسیاری از مسائل جسمانی و روانی را تشدید می کند؛ مثلاً مهم ترین عامل فشار خون بالا به خصوص در بچه ها است. حدود 50% از بچه ها فربه میزان زیادی کلسترول بد و میزان ناچیزی کلسترول خوب دارند. چاقی در طفولیت به بیماری قند خون (دیابت)، دردهای مفاصل، بی نظمی در عادت ماهانه و سایر ناهنجاری های هورمونی منجر می گردد. اختلال در کلسترول در سال های نوجوانی ادامه پیدا می کند و در سال های بعد به مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی و شریانی، سکته مغزی و سرطان می انجامد.

آثار روانی ناشی از چاقی در طفولیت نیز ویرانگر است. در جامعه ای که لاغری زیبایی تلقی می گردد بچه ها سنگین وزن مایه شوخی و مضحکه دیگران قرار می گیرند. چنین تجربه هایی در کودکی می تواند به کاهش عزت نفس، افسردگی، ضعف سلامت جسمانی و هیجانی منجر گردد.

در ایران حدود 50% مردم به دلیل پرخوری و بدخوری دچار اضافه وزن و چاقی هستند. سرانه مصرف آرد در ایران 2/5 برابر استاندارد جهانی است، یعنی حدود 245 کیلوگرم در سال. از طرف دیگر بیشتر مردم به برنج سفید رو آورده اند و به جای غذاهای مفید که می بایستی به بدن برسانند از برنج سفید زیاد از حد استفاده می کنند، بدین جهت 50% از افراد ساکن ایران به خصوص تهران اضافه وزن دارند و 20% این افراد نیز از چاقی رنج می برند. ولی در روستاهای تهران 38% افراد اضافه وزن دارند و 2% چاق هستند. (یعنی هرچه به سبک زندگی غربی نزدیک می شوند اضافه وزن نیز بیشتر می گردد).

بیشتر بخوانید:ده روش کوچک کردن شکم و مقابله با نفخ

چاقی چه کارها نمی کند؟

مطالعه روی یک میلیون نفر در یک دوره 12 ساله روشن نموده است که بیش از 40% یا بیشتر این افراد اضافه وزن دارند که چندین برابر افراد عادی در خطر انواع سرطان هستند.

براساس محاسبات و آمارهای شرکت های بیمه، شخصی که به سن 45 سالگی رسیده است اگر 5 کیلو اضافه وزن داشته باشد خطر مرگ زودرس او 18% بیشتر می گردد و هر نیم کیلو اضافه وزن بعدی خطر مرگ زودرس او را 1% افزون بر آن 18% می کند، این شخص اگر 9 کیلو اضافه وزن پیدا کند 20% به خطر مرگ زودرس خود افزوده است. آیا خود شما تا به امروز یک انسان چاق صد ساله دیده اید؟ غیرممکن است.

مشکل اصلی چاقی اختلال در متابولیسم کربوهیدرات است. کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند شکر سفید، قند سفید و آرد سفید) وقتی وارد بدن شوند (مخصوصاً در بدن افراد مستعد) موجب ساخت، فراوری و ترشح بیش از میزان انسولین می شوند؛ به عبارت دیگر (کربوهیدرات)، انسولین را آزاد می کند و انسولین گلوکز را به چربی تبدیل می کند.

عوارض چاقی:

اضافه وزن، افراد را مستعد بیماری های دیابت (مرض قند)، فشارخون زیاد، سکته قلبی، لخته های خونی، آسیب پذیری ریه، اترومبوآمبولیسم، التهاب کلیه ها، التهاب جگر (سیروسیس)، عفونت کبد، التهاب، ناراحتی های مثانه، آپاندیسیت، واریس رگ ها، رماتیسم، نقرس، انواع مسائل حاملگی، مسائل پس از عمل جراحی، پیری زودرس، ناراحتی های روحی، خستگی مزمن، تحقیر اجتماعی و... می کند.

دلیل هایی که شخص دچار چاقی می گردد:

1- بد کار کردن غدد بدن. 2- وراثت و عامل ژنتیکی. 3- ناراحتی های عصبی و روحی. 4-گرسنگی پنهان. 5- ورزش نکردن. 6- مصرف الکل و شیرینی جات. 7- بیماری کمی قند خون هیپوگلیسمی. 8- سوء تغذیه و عدم مصرف ویتامین ها و عناصر حیاتی. 9- مصرف غذاهای مصنوعی و ساختگی و غیرطبیعی. 10- با عجله غذا خوردن. 11- استفاده از غذاهای مانده. 12- پرخوری. 13- غذای نامنظم و ترکیب نادرست غذاها.

یکی از دلیل های اصلی چاقی چه در بچه ها و چه در بزرگسالان ورزش نکردن است، ولی مهلک تر از این ها گرایش به غذاهای چرب و شیرین خواهد بود.

درمان چاقی

اگر فردی چاق هستید و می خواهید لاغر شوید باید از خوردن: گوشت، چربی جات، به خصوص روغن های مایع نباتی، کره، شیر، پنیر، میوه های روغنی، تخم مرغ، سیب زمینی، نان قندی، شیرینی های قنادی، برنج، قند، نمک، عسل، خرما، کشمش و انجیر خشک پرهیز نموده و از خوراکی های لاغرکننده زیاد بهره ببرید، مانند: آب غوره، آب انگور سبز و نارس، آب لیمو، سرکه انگور، سرکه سیب، آب پرتقال ترش، هندوانه، خربزه، گرمک، توت فرنگی، گیلاس، آلبالو، هلو، آلوچه براقانی، سیب درختی، هویج، کاهو، پیاز، تره فرنگی، اسفناج، شلغم پخته، ماش و آش سرکه. هم چنین حمام بخار و فعالیت ها و پیاده روی هایی که باعث عرق ریزی شوند نیز مفید خواهند بود.

به عنوان درمان چاقی و لاغر کردن بدن می توانید مرزنجوش، سداب، رازیانه، زیره سبز، زیره سیاه، لاک مغسول و زنیان از هرکدام 10 گرم و گِل ارمنی 5 گرم، همه را نرم بسایید و در یک لیتر آب جوش بریزید، بعد یک لیوان سرکه به آن اضافه کنید و در یخچال نگه دارید و هر روز صبح ناشتا یک فنجان از آن را بنوشید و ظهرها و شب ها نیز قبل از غذا یک فنجان عرق زیره بنوشید.

* لاک مغسول، سندروس، مرزنجوش، زرآوند طویل و جنطیانا از هرکدام 2 مثقال، همه را نرم بکوبید، سپس در یک لیتر آب جوش بریزید، بعد دو استکان سرکه اضافه نموده و در جای خنک نگه دارید و هر روز صبح ناشتا نصف استکان از آن را میل کنید و به جای آب در طول روز عرق زیره را به نسبت مساوی با آب مخلوط کنید و بخورید.

* صد گرم زیره کرمانی را در سرکه 24 ساعت بخیسانید، بعد از سرکه خارج و خشک نموده، سپس نرم بکوبید و با 300 گرم عسل مخلوط کنید و روزی یک قاشق مرباخوری از آن را بخورید.

* سی گرم گل های فندق را در یک لیتر آب بجوشانید و بعد از هر غذا یک فنجان از آب آن را بنوشید.

* هر روز صبح، ظهر و شب قبل از هر غذا یک استکان عرق زیره را با یک استکان نوشابه کومبوچا مخلوط کنید و بنوشید.

* هر روز به جای صبحانه انگور فراوان میل کنید و تا ظهر چیز دیگری نخورید و این کار را تا 40 روز انجام دهید.

* هر روز سیب سرخ رنده شده را با عسل شیرین کنید و بخورید.

* همه روزه همراه با هر غذا هویج بخورید.

* هر روز صبح ناشتا آب سه عدد لیمو را بگیرید و با چهار قاشق قهوه خوری آب و یک قاشق قهوه خوری شکر مخلوط نموده، بخورید و تا ظهر چیز دیگری میل نفرمایید و این کار را تا چهار الی شش هفته ادامه دهید.

* یک پرتقال و سه لیمو را نازک مانند سکه هایی ببرید یا به صورت پوره درآورید و 10 دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید، بعد دو قاشق سوپ خوری عسل اضافه کنید و 2 تا 5 دقیقه بجوشانید، بعد صاف نموده و بگذارید تا سرد گردد و هر روز صبح، ظهر و شب، هر بار یک استکان از آن را با یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از غذا بنوشید.

* در هر هفته 2 روز متوالی رژیم بگیرید و غیر از انگور سبز چیز دیگری نخورید و هر روز حداقل هزار و دویست گرم از آن را میل کنید و این کار را تا چهار هفته انجام دهید.

* هرروز آب کلم قرمز یا بنفش را بگیرید و با کمی شکر مخلوط کنید و به قوام آورید، بعد صاف نموده و با دو برابر آب پرتقال یا نارنج مخلوط کنید و بخورید.

* هر شب یک لیوان آب جوشانده دم گیلاس را بنوشید.

* لاک مغسول، قسط تلخ، اذخرمکی، باقلای مصری و شنبلیله از هرکدام 2 مثقال و حب القار 1 مثقال، همه را نرم بسایید و در یک بطری آب جوش بریزید، بعد دو استکان سرکه اضافه نموده و در جای خنک نگه دارید و هر روز صبح ناشتا نصف استکان بخورید.

* یک مثقال صندل را نرم بکوبید و یک استکان سرکه و یک استکان آب اضافه نموده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری از آن را بخورید.

* شاه تره، زیره سیاه، زیره سبز، کرویا، زنیان، انیسون، رازیانه، پوست هلیله زرد، هلیله سیاه، آمله مقشر، ریشه اریسا، ریشه انجبار، چدروا، مرمکی، مقل ازرق، سورنجان مصری، صمغ عربی، تخم گشنیز، تخم خرفه، مُخلصه، مصطکی رومی، جنطیانای رومی، تباشیر هندی، بن تعله، کندر خوراکی، زرآوند، مدهرج، ریوند چینی، سنامکی و گل محمدی از هرکدام 10 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با کمی سرکه مخلوط نموده و به صورت خمیر درآورید، سپس قرص هایی به میزان یک عدد نخود بسازید و در آفتاب خشک نموده و هر صبح، ظهر و شب هر مرتبه سه عدد میل کنید.

دستوراتی برای کم کردن وزن:

سلامتی خود به خود به وجود نمی آید، باید آن را به وجود آورد و نیز باید آن را حفظ کرد. یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مرتب دو عامل تضمین کننده سلامتی هستند. هر روز به مدت 30 تا 40 دقیقه پیاده روی تند با قدم های کشیده و سریع داشته باشید، در طی پیاده روی از بینی نفس بکشید و هر بار قبل از آغاز به مدت 5 دقیقه خود را گرم نموده و فعالیت های کششی آهسته انجام دهید، قبل از یک پیاده روی سریع به مدت 5 دقیقه آهسته قدم بزنید. برای کسب حدبیشتر فایده باید بخش اصلی فعالیت خود را حداقل 20 دقیقه ادامه دهید. همیشه در انتها ورزش حدود 5 دقیقه بدن خود را با حرکات آرام خنک کنید تا به آرامی و آهستگی به شرایط طبیعی برگردید. برای آن که بدانید بیش از حد به خود فشار نمی آورید مطمئن شوید که هنگام تمرین هنوز می توانید صحبت کنید. (به جای پیاده روی می توانید روزی 1 ساعت نرمش داشته باشید).

* روزانه از 3 حبه قند یا 3 عدد پولکی یا 3 قاشق چای خوری شکر و یا یک قاشق مرباخوری عسل بهره ببرید.

* روزانه از سه قاشق مرباخوری روغن مایع یا روغن جامد آب نموده یا روغن زیتون بهره ببرید (روغن زیتون بهتر است).

*غذاها آب پز، بخارپز یا کبابی باشند و یا داخل فر گذاشته شوند (سرخ شده در روغن یا سوخاری نباشند).

* قبل از پخت، پوست مرغ و چربی های قابل تماشا گوشت را جدا کنید (گوشت چرخ نموده مصرفی تان هم بدون چربی باشد)، اگر ممکن است به طور کلی مصرف گوشت قرمز را قطع نموده و به جای آن از مرغ بهره ببرید.

* شیر، ماست و دوغ پاستوریزه کم چربی (به میزانی که توصیه خواهد شد) بهره ببرید.

* سعی کنید نان را در میزانی که توصیه خواهد شد و از نوع سبوس دار بهره ببرید.

* سعی کنید در رژیم غذایی از حبوبات بهره ببرید، سبزیجات فراوان بخورید و میوه هایی که پوست آن ها قابل خوردن هستند را ترجیحاً با پوست مصرف کنید.

* به جای چربی های جامد از روغن مایع (در میزان توصیه شده) بهره ببرید.

* به میزان کافی آب بنوشید (روزانه یک لیتر یا چهار لیوان) و ترجیحاً یک لیوان آب هم قبل از هر وعده غذا بنوشید و اگر یک فنجان عرق زیره نیز اضافه کنید بسیار مفید است.

* خوردن صبحانه را از قلم نیاندازید ولی به میزان کم.

* تنوع غذایی را رعایت کنید (می توانید به میزان کمی از همه مواد غذایی بهره ببرید).

* زرده تخم مرغ را هفته ای 3 عدد بیشتر استفاده نکنید.

* آبگوشت پر چرب، کله پاچه، مغز، دل، جگر، قلوه، سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا، اسنک، سس مایونز، مرغ و ماهی سوخاری یا سرخ شده، بریان، کره، خامه، پنیر و ماست محلی (پرچرب)، پنیر پیتزا، روغن های جامد نباتی، روغن های حیوانی، بستنی پرچرب، چیپس، سیب زمینی سرخ شده، تخمه، آجیل، ته دیگ پلو، انواع کوکو، کتلت، بادمجان یا کدوی سرخ شده و نارگیل تازه یا خشک که سرشار از چربی می باشند را یا به طور کلی مصرف نکنید و یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

* قند، شکر، مربا، عسل، شیرینی های قنادی، کیک خامه ای و شکلاتی، بیسکویت های کرم دار، ویفر، باقلوا، پیراشکی، نوشابه های مختلف، شربت، انواع ساندیس، بستنی یخی (آلاسکا)، انواع شکلات و آبنبات و خوراکی هایی که در تهیه آن ها شکر به کار رفته است (مانند: شُله زرد، کاچی، حلوا و غیره) را یا استفاده نکنید یا لااقل مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

یک رژیم غذایی ساده

صبحانه:

به میزان یک برش یا دو کف دست نان، به میزان یک قوطی کبریت، پنیر، یک عدد خیار و یک لیوان شیر کم چرب.

* دو کف دست نان با نصف تخم مرغ و یک لیوان شیر کم چرب.

ساعت 10 صبح:

یک واحد میوه فصل و سه عدد بیسکویت ساقه طلایی.

ناهار:

شش تا هشت قاشق غذاخوری سبزی پلو یا پلو شوید با شوید فراوان، از هرکدام که مصرف می کنید همراه با میزان چهار تا پنج قوطی کبریت ماهی کبابی یا آب پز یا بخارپز، به همراه یک کاسه کوچک سالادی که با آب لیمو یا آب غوره یا سرکه درست شده باشد و یا نصف سینه مرغ یا یک ران مرغ به همراه یک لیوان هویج پخته شده با یک کف دست نان و یک مشت سبزی خوردن و یک کاسه کوچک سالاد که با آب لیمو یا آب غوره یا سرکه درست شده باشد.

عصر:

حدود ساعت چهار یا پنج، دو واحد میوه فصل همراه با سه عدد بیسکویت ساقه طلایی.

شام:

حدود یک لیوان لوبیا یا عدس پخته شده به همراه یک لیوان سبزی خوردن و یک کاسه کوچک ماست کم چرب و یک کف دست نان، یا یک برش و یا به میزان دو کف دست نان با یک سیخ کباب کوبیده بی چربی، یا جوجه کباب به همراه یک عدد گوجه فرنگی کبابی، یک عدد لیموترش و یک لیوان سبزی خوردن، یا یک کف دست نان، به میزان یک قوطی کبریت پنیر، یک لیوان سبزی خوردن، یک کاسه کوچک ماست کم چربی و خیار.

آخر شب:

یک لیوان شیر کم چرب یا دو لیوان دوغ با یک عدد خرما.

روزی دو عدد خرما مصرف گردد.

دو بار در هفته ماهی استفاده گردد.

روزی دو مرتبه، هر بار نیم ساعت پیاده روی به صورت نیم دو انجام گردد.

بهتر است در طول روز از استراحت کم کنید و به فعالیت بیفزایید.

حتماً قبل از هر غذا یک لیوان آب بنوشید.

بیشتر بخوانید:اضافه وزن در مقابل چاقی

معیارها و میزان ها

هر برش نان: = 30 گرم نان= یک چهارم نان ماشینی = یک پنجم نان تنوری یا نان جو یا نان سبوس دار= یک هفتم نان خانگی = 1 عدد نان سوخاری = یک برش 10×10 سانت نان سنگک یا نان بربری = نصف نان ساندویچی معمولی = یک عدد نان اسنک.

هر واحد میوه:

1 عدد پرتقال میانه = 1 یا 2 عدد خرمالو= 1 عدد سیب میانه = 2 یا 3 عدد سیب گلاب = 1 عدد موز کوچک یا نصف موز بزرگ = 1 عدد لیموشیرین = 2 عدد نارنگی کوچک = 1 و یک چهارم لیوان هندوانه یا توت فرنگی= 2 یا 3 عدد خرما= سه چهارم لیوان آلوچه سبز= 1 عدد گلابی کوچک = 12 عدد گیلاس= 1 عدد هلوی بزرگ= یک لیوان خربزه یا گرمک = نصف گریپ فروت= 4 عدد زردآلو= 3 عدد انجیر= سه چهارم لیوان آلبالو.

چاقی که به دلیل آب داخل بافت بدن باشد:

اگر به دلیل وجود آب در بافت های بدن جسم ورم نموده و چاق شده است؛ و نیز با غذاهای روزانه پیاز زیاد مصرف گردد و همیشه در غذاهای روزانه به جای نمک از ترخون بهره ببرید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2450

به "برترین رژیم برای درمان چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین رژیم برای درمان چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید