به منظور داشتن یک مغز سالم لازم است چه چیزهایی خورده شود

به گزارش باتسک، یک رژیم غذایی سالم به معنای یک بدن سالم و یک بدن سالم، یک مغز سالم را دربرمی گیرد. چنین رژیم غذایی بایستی حاوی چه چیزهایی باشد؟

به منظور داشتن یک مغز سالم لازم است چه چیزهایی خورده شود

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یک رژیم غذایی سالم به معنای یک بدن سالم و یک بدن سالم، یک مغز سالم را دربرمی گیرد. چنین رژیم غذایی بایستی حاوی چه چیزهایی باشد؟

یک رژیم غذایی خوب حاوی برخی مواد با عملکرد های مختلف در ارگانیسم می باشد. بیشتر این مواد دارای عملکرد انرژی زایی هستند. نورون حساس ترین سلول به هنگام کمبود گلوکز در خون می باشد، به این دلیل که همانند دیگر سلولها (به نام مثال سلول های کبدی، سلول های عضلانی و غیره) ذخیره گلوکز مخصوص به خود را نداشته و بروز یک هیپوگلیسمی شدید یا کاهش شدید قند خون در نهایت منجر به کما رفتن فرد می شود. مواد دیگر از طریق شرکت در برخی واکنش ها از بدن ما در برابر متابولیت های سمی میانه، دیگر واکنش های کاتالیزی که در شرایط متعادل ارگانیسم غیر ممکن می باشد (و این مواد ویتامین ها می باشند) محافظت می کنند. اجازه دهید نگاهی مختصر به این مواد انداخته و ببینیم کجا می توانیم آنها را پیدا کنیم.

آنتی اکسیدان ها:

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که رادیکال های آزاد (یعنی مولکول های مضر با کمبود الکترون) را خنثی می سازند. بدون خنثی سازی، رادیکال های آزاد به غشای سلولی و سپس مواد ژنتیکی حمله کرده، بنابراین، در نتیجه اولین مراحل، بیماری تظاهر می یابد. آنتی اکسیدان ها جلوگیری کننده بروز بیماری بوده، از اینرو سلامت مغز را حفظ می کنند. از کجا می توانیم آنتی اکسیدان ها را بیابیم؟ آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی ذیل وجود دارند:

میوه: آلو، کشمش، کران بری، انگور سیاه، تمشک، پرتقال، انگور، گیلاس، کیوی، گریپ فروت، سیب، موز، زردآلو، هلو، گلابی، خربزه، هندوانه، آجیل.

سبزیجات: کلم پیچ، اسفناج، چغندر، پیاز، ذرت، بادمجان، گل کلم، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، کدو سبز، کرفس، خیار، سیر.

سایر مواد غذایی: غلات، قارچ، ماهی سالمون (غنی از سلنیوم)، چای سبز، زعفران، تخم مرغ، روغن های گیاهی (غنی از ویتامین E)

ویتامین B9:

فولیک اسید و یا ویتامین B9 در رشد عادی سلول دخالت دارد. مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به افسردگی دارای سطح پایین فولیک اسید در خون خود می باشند، به طوری که دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که فولیک اسید همچنین در خلق و خوی خوب افراد نقش دارد. فولیک اسید در سبزیجات (اسفناج، کلم بروکلی)، میوه (پرتقال)، مخمر، غلات و غیره یافت می شود.

ویتامین B6:

پیریدوکسین یا ویتامین B6، علاوه بر نقش های مختلفی که در ارگانیسم ایفاء می کند (عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن، مقدور ساختن سوخت و ساز اسیدهای آمینه، پروتئین ها، استروئیدها، چربی و هموگلوبین)، پیریدوکسین حافظه را بهبود می بخشد. ویتامین B6 در مخمر، غلات، شیر، تخم مرغ، ماهی، موز، آووکادو، آجیل، و غیره یافت می شود.

ویتامین B12:

ویتامین B12 از پیری و کم خونی جلوگیری کرده و در مرغ، گوشت گاو، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد.

فسفاتیدیلسرین:

فسفاتیدیلسرین یک فسفولیپید بوده که در تمام غشاهای سلولی به خصوص در مغز یافت می شود. فسفاتیدیلسرین حافظه را بهتر ساخته و در لسیتین (که می توانیم از طریق خوردن شکلات بدست آوریم) یافت می شود.

ویتامین E:

توکوفرول یا ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی موجود در سویا، ذرت، بادام زمینی، دانه آفتابگردان، جوانه غلات، حبوبات، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی است.

ویتامین C:

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که در بسیاری از متابولیسم های مهم (سوخت و ساز گلوکز، کلاژن و اسید فولیک) درگیر بوده و همچنین در سنتز انتقال دهنده های عصبی که به منظور عملکرد طبیعی ارگانیسم ما ضروری می باشد، نقش دارد. ما می توانیم ویتامین C را از بسیاری مواد غذایی متنوع که موارد ذیل را شامل می شوند، دریافت نماییم.

میوه و سبزیجاتی مانند: پرتقال، لیمو، هندوانه، خربزه، تمشک، نارنگی، پشن فروت، انبه، بلوبری، آناناس، انگور، زردآلو، گریپ فروت، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم.

گوشت: جگر گاو، مغز، گوشت بره، صدف اسکالوپ، ماهی کاد، قلب گوسفند، تخم مرغ و شیر.

گیاهانی مانند: رز هیپ.

سلنیوم:

سلنیوم یک ماده معدنی است که در مقادیر کم اثر خوبی بر سلامتی ما دارد. سلنیوم نه تنها در سبزیجات (به ویژه در سبزیجاتی که در خاک غنی شده از سلنیوم پرورش داده شده باشند)، بلکه در تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز و سیر هم یافت می شود.

کوآنزیم Q10:

کوآنزیم Q10 در هریک از سلول های بدن ما وجود داشته و دو عملکرد مهم را به انجام می رساند بدین معنی که در فرایند تولید انرژی بکار گرفته می شود و یک آنتی اکسیدان قدرتمند به تعداد میرود. این ماده در مواد غذایی مانند ماهی های چرب (به خصوص در خال مخالی و ساردین) دل، قلوه و کبد گاو، تخم مرغ، سویا و بادام زمینی یافت می شود.

جینکو بیلوبا:

جینکو گیاهی است که پیری مغز را آهسته می سازد.

هنگامی که از سلامت مغز صحبت می شود، علاوه بر مواد غذایی، هیدراته و یا تأمین آب بدن هم برای سلامت ما بسیار اهمیت دارد به این دلیل که بدون آب سلول های ما شروع به از بین رفتن می کنند. آب میوه، قهوه (که ادرار آور می باشد) و دیگر نوشیدنی های تجاری نمی توانند جای آب را بگیرند، بنابراین روشن است که نباید به منظور جلوگیری از کم شدن آب بدن از چنین نوشیدنی هایی استفاده کنیم. حقیقت دیگر برای سلامت مغز ما این است که سیگار نکشید، به این دلیل که کشیدن سیگار علاوه بر وارد کردن آسیب به قلب و ریه ها، خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

عامل بسیار مهم یعنی نگرش مثبت، راه سالم زندگی کردن است. مطالعات نشان داده اند که افراد شاد کمتر احتمال دارد به بیماری آلزایمر دچار شوند! شاد و سالم باشید!

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2430

به "به منظور داشتن یک مغز سالم لازم است چه چیزهایی خورده شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به منظور داشتن یک مغز سالم لازم است چه چیزهایی خورده شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید