اعتراض در لبنان؛ درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین، معترضان وارد ساختمان وزارت خارجه شدند

به گزارش باتسک، هزاران تن از مردم لبنان عصر امروز در اعتراض به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بیروت، به خیابان های پایتخت آمدند، برخی از تظاهرکنندگان خشمگین با پلیس درگیر شدند و تعدادی هم وارد ساختمان برخی از وزارتخانه ها شده اند. نخست وزیر لبنان گفته است تنها تا دوماه دیگر در قدرت خواهد ماند.

اعتراض در لبنان؛ درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین، معترضان وارد ساختمان وزارت خارجه شدند

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با مشاور ساخت در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش المیادین، هزاران شهروند لبنانی که تعدادی از آن ها از دیگر شهر های این کشور به بیروت پایتخت رفته بودند، کوشش کردند به بعضی ساختمان های دولتی از جمله ساختمان مجلس یورش ببرند که این اقدام با واکنش پلیس و نیرو های ضدشورش لبنان روبرو شد.

تظاهرنمایندگان که شعار هایی علیه دولت لبنان سر می دادند، خواهان محاکمه مقصران انفجار اخیر در بیروت شدند که بیش از 150 تن را به کام مرگ کشاند.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان در یک سخنرانی اظهار داشت که تنها برای دو ماه دیگر و برای برگزاری انتخابات زودهنگام حاضر است در پست خود بماند.

تظاهرنمایندگان در مقابل مجلس این کشور تجمع نموده و بر رسیدگی به خواسته های خود از جمله مجازات مقصران انفجار اخیر و نیز بهبود شرایط معیشتی خود تاکید نمودند.

در این بین پلیس با معترضانی که قصد ورود به ساختمان مجلس را داشتند، درگیر شد و برای متفرق کردن آن ها که اقدام به پرتاب سنگ می کردند به پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله پلاستیکی متوسل شد.

بنا بر اعلام پلیس لبنان در درگیری های بیروت دست کم یک پلیس کشته شده است و درگیری های خشونت باری هم میان نیرو های پلیس و دسته هایی از تظاهر نمایندگان روی داده است.

شبکه المیادین از ورود معترضان به ساختمان وزارت اقتصاد لبنان خبر داده و تصاویر منتشر شده نشان می دهد که اسناد و مدارک از طبقات این ساختمان به بیرون پرتاب می گردد.

همچنین بعضی منابع رسانه ای از ورود تعدادی از معترضان خشمگین به داخل ساختمان وزارت خارجه خبر داده اند.

ساختمان وزارت نیرو و همچنین مقر اتحادیه مرکزی بانک های لبنان نیز به تصرف معترضان در آمده است.

به دنبال ناآرامی های امشب در بیروت سفارت آمریکا در لبنان با صدور بیانیه ای از معترضان حمایت و تاکید نمود مردم لبنان سختی های بسیار کشیده اند و مستحق رهبرانی هستند که خواسته های آن ها را بشنوند. سفارت آمریکا همچنین خواهان اجتاب از خشونت و بی نظمی شده است.

در آخرین تحولات مربوط به انفجار بیروت اعلام شده است که بیش از 60 تن هنوز بعد از گذشت چهار روز از انفجار مهیب که بندر بیروت را در هم کوبید، مفقود هستند و بیش از 150 تن هم جان خود را از دست داده اند. از بین این 158 تن 25 تن مجهول الهویه اند. تعداد زخمی ها نیز به 6000 تن رسیده که 120 آنها شرایط وخیمی دارند.

در واکنش به اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر این که مدیریت امنیت کشور گزارشی را درباره محموله نیترات آمونیوم به نخست وزیری در تاریخ 10 دسامبر 2019 ارائه داده بود، دبیرخانه شورای عالی دفاع این گزارش را رد و توضیح داد، این اطلاعات عاری از صحت هستند.

این شورا تاکید نمود، به عنوان تنها مرجع دریافت نماینده و ارجاع گزارش های امنیتی به نخست وزیر هیچ گزارشی از این بابت دریافت ننموده به استثنای گزارشی در تاریخ 22 ژوئیه 2020 که آن را به دستور نخست وزیر به وزارت دادگستری و مشاغل عمومی و حمل و نقل در تاریخ 24 ژوئیه 2020 ارائه کرد.

همچنین سفارت سوریه در لبنان اظهار داشت، تعداد کشته های سوری تا به امروز به 43 تن رسیده و این آمار غیرنهایی است و سفارت برای انتقال اجساد به سوریه یا دفن در لبنان تسهیلات لازم را فراهم می نماید. در عین حال وزارت خارجه هلند اظهار داشت، همسر سفیر هلند در لبنان امروز در اثر شدت جراحات در اثر انفجار جان خود را از دست داد.

بر اساس گزارش ها، بسیاری از مردم بیروت خواهان تحقیق یک گروه مستقل بین المللی درباره انفجار هستند؛ خواسته ای که رئیس جمهور فرانسه از آن حمایت نموده، اما رئیس جمهور لبنان مخالف آن است.

حسن دیاب، نخست وزیر لبنان اعلام نموده که از انتخابات زودهنگام مجلسی به عنوان راهی برای بیرون رفتن از این بحران حمایت می نماید.

به گفته یکی از خبرنگاران مستقر در بیروت، خشم مردم علیه دولت افزایش یافته و دو تن از وزرا که قصد داشتند از مناطق به شدت آسیب دیده ملاقات نمایند، مجبور به ترک این مناطق شدند. مقامات شمار کشته های این انفجار را دست کم 158 نفر اظهار داشتند.

شمار مجروحان شش هزار نفر است و 300 هزار نفرهم بی خانمان شده اند.

امروز سه نفر از نمایندگان حزب مسیحی کتائب و دو نماینده دیگر با هدف از رسمیت انداختن مجلس استعفا کردند، اما برای آنکه مجلس منحل گردد باید بیش از 60 نماینده استعفا نمایند.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان روز گذشته وعده داد که مقصران انفجار مرگبار بیروت مجازات می شوند، او همچنین دخالت یک حمله خارجی را یکی از احتمالات انفجار مرگبار بیروت در تحقیقات پیش رو مطرح کرد.

دفتر رئیس جمهور به نقل از عون هم گفته بود که علت این حادثه هنوز معین نشده و سه احتمال در حال آنالیز است: سهل انگاری، حادثه یا مداخله خارجی.

بسیاری از مردم لبنان خواهان انجام تحقیقاتی مستقل و بین المللی درباره این حادثه شدند. خواسته ای که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از آن حمایت نموده. مکرون دو روز پیش از لبنان ملاقات کرد. رییس جمهوری لبنان انجام تحقیقات مستقل بین المللی را رد نموده و اطمینان داده که گروه تحقیقات او به کار خود ادامه خواهند داد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان هم روز گذشته در اولین واکنش به این حادثه هر گونه ارتباط بین این گروه و انفجار بیروت را رد کرد. او همچنین آمادگی حزب الله را برای یاری به افرادی که خانه های خود را از دست داده اند، اظهار داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1650

به "اعتراض در لبنان؛ درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین، معترضان وارد ساختمان وزارت خارجه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض در لبنان؛ درگیری پلیس با تظاهرکنندگان خشمگین، معترضان وارد ساختمان وزارت خارجه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید