5 تغییر که مصرف سوخت خودرو شما را کاهش می دهد
به گزارش باتسک، این متن به معرفی چند تغییر و قطعه مهم می پردازد که با هدف بهبود مصرف سوخت خودرو، باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش کارایی خودرو می شوند.

خبرنگاران - الهام زهره وند: بهره وری سوخت (مصرف بهینه سوخت) موضوعی است که تقریبا برای هر راننده ای اهمیت دارد، چه شما عاشق سفرهای کوتاهِ درون شهری باشید، چه سفرهای جاده ای طولانی در مسیرهای بزرگ، یا رانندگی آفرود.
راه های زیادی برای استفاده کمتر از بنزین هنگام رانندگی وجود دارد، مانند حذف وزن اضافی، رانندگی آرام تر با پدال گاز، کاهش زمان های ایست موتور، و حتی اجتناب از سفرهای غیرضروری!
سازندگان خودرو بعلاوه چندین فناوری مؤثر در بهبود مصرف سوخت خودرو معرفی نموده اند، از سیستم های انتقال پیوسته متغیر (CVT) گرفته تا سیستم های هیبرید ملایم و فناوری استارت-استاپ. (فناوری استارت-استاپ (Start-Stop) سیستمی است که به صورت اتوماتیک موتور خودرو را وقتی ماشین برای مدت کوتاهی متوقف می گردد، برای نمونه، در ترافیک یا پشت چراغ قرمز، خاموش می نماید و وقتی بار دیگر می خواهید حرکت کنید، موتور را سریع روشن می نماید.)
در حالی که بعضی رانندگان ممکن است برای کاهش هزینه های سوخت روی عادات رانندگی خود تکیه نمایند، چندین تغییر فیزیکی وجود دارد که می توانید به ماشین تان اضافه کنید و تأثیرگذار خواهد بود.
معمولاً این تغییرات به عنوان اکو-مُدز (یا اکو-مودینگ) شناخته می شوند. این اصلاحات، با روش هایی که شامل تنظیم موتور یا افزودن قطعات پس از فروش (آفترمارکت) هستند، مصرف سوخت خودروی شما را کاهش می دهند.
چیزی که هیجان انگیز است این است که این تغییرات افزون بر بهبود بهره وری، عملکرد و ظاهر خودروی شما را نیز تغییری مثبت می دهند. اما دقیقاً این تغییرات جهت بهبود مایل بر گالن (MPG) چه هستند و چگونه به شما یاری می نمایند تا در پمپ بنزین صرفه جویی کنید؟
سیستم اگزوز Cat-back
بهبود جریان هوای خودروی شما راهی عالی برای افزایش کارایی آن است، و سیستم Cat-back دقیقاً همین کار را انجام می دهد. این تغییر سیستم اگزوز اصلی خودرو شما را از مبدل کاتالیزوری (کاتالیست) تا نوک اگزوز جایگزین می نماید. یعنی خودروی شما یک منبع اگزوز نو، لوله دم، لوله های متصل نو و رزوناتور (در صورت وجود) دریافت می نماید.
از نظر مزایا، سیستم های Cat-back بهتر از سیستم های Axle-back شناخته می شوند که فقط قطعات بین محور عقب و نوک اگزوز را جایگزین می نمایند.
سیستم های Cat-back بیشتر با لوله های بزرگ تر ارائه می شوند که فشار برگشتی را کاهش می دهند و اجازه می دهند گازهای اگزوز سریع تر خارج شوند.
یک باور غلط وجود دارد که افزایش جریان هوا باعث می گردد موتور سوخت بیشتری مصرف کند، اما این تصور کاملاً نادرست است. واقعیت این است که جریان هوای بهبود یافته به موتور اجازه می دهد راحت تر نفس بکشد و کارآمدتر عمل کند، زیرا انرژی کمتری برای دفع گازهای اگزوز احتیاج دارد.
بعلاوه، بر خلاف سیستم های Axle-back که پیش تر گفته شد، سیستم اگزوز Cat-back به شما یاری می نماید مسافت بیشتری با هر باک بنزین طی کنید و همزمان، اسب بخار خودروی شما را نیز افزایش می دهد. به عنوان یک مزیت جانبی، سیستم Cat-back صدای اگزوز اسپرت و جذابی به خودروی شما می دهد.
تغییرات بدنه آیرودینامیک
آیرودینامیک تاثیر زیادی بر بهبود مصرف سوخت خودرو دارد. اینجا یک قانون کلی ساده وجود دارد: هرچه خودروی شما شکل جریان پذیرتری داشته باشد، مقاومت هوای کمتری را تجربه خواهد نمود. این یعنی موتور احتیاجی ندارد برای شتاب گرفتن یا حفظ سرعت، به اندازه قبل سخت کار کند.
برترین راه برای رسیدن به این هدف، انجام تغییرات آیرودینامیکی روی بدنه است.
راه های ارزان برای این کار شامل اصلاحات ساده ای مانند حذف باربند سقفی یا لوازم جانبی دیگر است.
اگر بودجه انعطاف پذیرتری دارید، می توانید به سمت تغییرات پیشرفته تر آیرودینامیکی بدنه بروید؛ همانند نصب سپرهای جلوی آیرودینامیک یا گلگیرهایی که ویژه خودروی شما طراحی شده اند.
در هر صورت، هدف این است که جریان هوا اطراف خودرو بهتر گردد، که باعث کاهش مقاومت هوا و افزایش بهره وری سوخت می گردد.
قطعات آیرودینامیکی سبک تر دیگری همانند پنل های فیبر کربنی، برترین ترکیب را به شما می دهند: ظاهری براق و وزن کم بدنه.در این حالت، کاهش وزن کلی خودرو باعث می گردد موتور سوخت کمتری مصرف کند.
راهِ دیگر برای بهبود آیرودینامیک، پایین آوردنِ سیستم تعلیق خودرو است که مقاومت باد را کاهش می دهد.
سیستم ورودی هوای سرد با جریان بالا
کیفیت هوایی که وارد موتور شما می گردد بر عملکرد خودرو و مصرف سوخت تاثیر می گذارد.
یکی از برترین تغییراتی که باید هنگام بهبود مصرف سوخت خودرو در نظر بگیرید، سیستم ورودی هوای سرد است. از آنجا که سیستم های ورودی هوای کارخانه ای با هدف کاهش آلایندگی و نویز طراحی شده اند، بیشتر به قیمت کاهش عملکرد تمام می شوند، زیرا جریان هوا را محدود می نمایند.
معمولاً جریان هوای بهتر مساوی است با مایل بر گالن بهتر.
با سیستم های ورودی هوای سرد با جریان بالا که پس از فروش (آفترمارکت) نصب می شوند، موتور هوای بیشتری را که سردتر، متراکم تر و اکسیژن بیشتری دارد، وارد می نماید.
این حجم بیشتر اکسیژن، کارایی احتراق را افزایش می دهد، که به موتور اجازه می دهد سوخت را بهتر بسوزاند و قدرت بیشتری به ازای هر گالن بنزین استخراج کند.
این نوع سیستم های ورودی بعلاوه لوله هایی با قطر بزرگ تر دارند که با افزایش حجم هوای ورودی به موتور، اسب بخار خودرو را افزایش می دهند.
برای بیشینه بهره وری، بهتر است این تغییر را با فیلتر هوای باکیفیت ترکیب کنید.
تایرهای صرفه جویی در سوخت
استفاده از تایرهای صرفه جویی در سوخت یکی از آسان ترین راه ها برای بهبود مصرف سوخت خودرو شما است. تایرهای چرخان تغییر شکل می دهند و گرما فراوری می نمایند - که به آن مقاومت غلتشی گفته می گردد - و این انرژی بیشتری از موتور می گیرد.
تایرهای انرژی کارآمد با مقاومت کم طراحی شده اند، به این معنی که اندازه انرژی لازم برای حفظ حرکت را کاهش می دهند.
برخلاف تایرهای استاندارد که باعث کشش هوا (درگ) و کاهش بهره وری سوخت می شوند، تایرهای صرفه جویی در سوخت، باعث کمتر شدنِ هدررفت انرژی می شوند که به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده، یاری می نماید.
تایرهای صرفه جویی در سوخت، دارای الگوهای آج و ترکیبات لاستیکی ویژه ای هستند که اصطکاک و تجمع حرارت را کاهش می دهند. بسته به نوع خودرو و تایر، این تایرهای کارآمد می توانند مصرف سوخت شما را در خودروهای سدان تا 2-3٪ و در خودروهای SUV تا 4٪ بهبود دهند. این عدد ممکن است کوچک به نظر برسد، اما با گذشت زمان، به ویژه، اگر زیاد رانندگی می کنید، جمع می گردد.
تایرهای صرفه جویی در سوخت بسیاری در بازار وجود دارد، مانند Michelin Energy Saver A/S، Pirelli Scorpion Verde All Season، و Bridgestone Ecopia EP422.
افزون بر انتخاب تایر مناسب، باید به درستی از آنها مراقبت کنید. از عادت هایی که عمر تایر شما را کوتاه می نمایند، مانند نادیده گرفتن مسائل تنظیم هم راستایی، خودداری کنید. در عوض، نگهداری درست تایرها را دنبال کنید - مانند حفظ باد تایرها در فشار توصیه شده.
چیپ عملکردی یا تیونر
چیپ عملکردی یا تیونر ابزاری قدرتمند است که به شما اجازه می دهد اقتصاد سوخت خودروی خود را بهینه کنید.
با این دستگاه، می توانید تنظیمات واحد کنترل الکترونیکی خودرو (ECU) را تغییر دهید، که وظایفی مانند نسبت هوای سوخت و زمان بندی احتراق را مدیریت می نماید.
در حالی که بیشتر تیون ها برای افزایش عملکرد تنظیم شده اند، شما می توانید ECU را برای بهره وری سوخت نیز برنامه ریزی کنید. این کار به وسیله دوباره نقشه برداری (ریمپینگ)، که نرم افزار موجود را تغییر می دهد، یا فلش تیونینگ (Flash tuning) انجام می گردد، که نرم افزار ECU را به طور کامل با برنامه نو جایگزین می نماید.
روش دوم کمتر دائمی است اما آسان تر از اولی است. در هر صورت، این روش ها امکان تیون بهره وری سوخت را فراهم می نمایند که مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.
در حالی که هزینه اولیه تیون ممکن است متفاوت باشد، اما در طولانی مدت صرفه جویی قابل توجهی در هزینه سوخت به شما می دهد. به عنوان مزیت اضافه، بعضی تیونرها امکان تغییر بین حالت های مالی، عملکرد و سفارشی را بسته به احتیاج رانندگی فراهم می نمایند.
یک نمونه از این سیستم های چندمنظوره، Superchips Flashpaq F5 In-cab Tuner است، که با رابط گرافیکی، پردازنده سریع، و سازگاری با خودروهایی مانند Chevy Silverado و GMC Sierra عرضه می گردد.
منبع: بیت ران