10 غذایی که باعث می شوند خواب بد ببینید!

به گزارش باتسک، دراین گزارش در خصوص 10 غذایی که می توانند بر کیفیت خواب شما اثرگذار باشند بخوانید.

10 غذایی که باعث می شوند خواب بد ببینید!

به گزارش فیلم های ترسناک، برنامه های تلویزیونی با محتوا های مجرمانه، دارو ها و استرس همگی می توانند باعث تماشا خواب های آشفته و کابوس شوند. اما آیا می دانید که غذا ها و میان وعده هایی که انتخاب می کنید هم می توانند بر کیفیت خواب شما اثر بگذارند؟

غذا هایی که مصرف می کنیم می توانند تاثیر مستقیمی بر الگوی خواب و کنترل رویا هایی که می بینیم داشته باشند. اگر عادت دارید قبل از خواب از میان وعده های مختلف بهره ببرید، خوب است که نکات زیر را در خصوص ده غذایی که می توانند بر کیفیت خواب شما اثرگذار باشند، مورد توجه قرار دهید:

احتمالا شنیده اید که غذا ها و سس های تند باعث می شوند خواب بد ببینیم و یا حتی ممکن است خود شما هم آن را تجربه نموده باشید. با توجه به پژوهش هایی که اخیرا اجرا شده است، صحت این باور به اثبات رسیده.

پژوهشی که در نشریه Frontiers in psychology به چاپ رسیده نشان می دهد افرادی که سس تند مصرف می نمایند نمی توانند به راحتی بخوابند و هم چنین رویا های آشفته و استرس زایی را در خواب تجربه می نمایند. غذا های تند دمای بدن را تغییر می دهند که باعث تغییر در اطلاعات خواب می شود.

بعلاوه پژوهشی در دانشگاه استرالیا نشان داد که سس تند الگوی خواب را به هم می زند. به افرادی که در آزمایش شرکت کردند همراه وعده غذای شبانه شان سس تند و خردل داده شد تا محققان بتوانند تغییراتی را که در اثر خوردن این گونه غذا ها ایجاد می شود ثبت نمایند.

خوردن سس تند مقدار ساعت بیداری افراد را افزایش می داد و باعث تجربه خواب ناخوشانید می شد. با بالا رفتن دمای بدن به علت مصرف سس، فعالیت مغزی دچار اشکال می شود و کابوس های شبانه راه خود را به خواب های ما باز می نمایند.

از همان کودکی همیشه به ما گفته شده است که مصرف شکر و شیرینی جات قبل از خواب ایده خوبی نیست. می دانیم که مصرف شکر باعث بالا رفتن ریسک افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می شود. اما آیا مصرف شکر قبل از خواب می تواند باعث تماشا کابوس شود؟

در تحقیقی که در نشریه frontiers in psychology به چاپ رسیده است، 31 درصد آن هایی که در آزمایش شرکت کردند بعد از خوردن کیک و بیسکوییت خواب های عجیب و غریبی را گزارش کردند.

این غذا های حاوی شکر می توانند اطلاعات مغزی را در مرحله ای که خواب رو به عمیق شدن می رود تغییر دهند؛ بنابراین سعی کنید حداقل شش ساعت قبل از خواب از مصرف شیرینی و شکر پرهیز کنید.

هنگامی که صحبت از غذا هایی به میان می آید که می توانند باعث بروز اختلال در خواب و تماشا کابوس شوند، پنیر درصد بالایی را به خود اختصاص می دهد. در همان تحقیقی که در بالاتر به آن اشاره شد، مصرف لبنیات ارتباط زیادی با پایین آمدن کیفیت خواب داشت. تقریبا 44 درصد از شرکت نمایندگان گزارش کردند که بعد از مصرف پنیر و لبنیات تجربه خواب های بدی داشتند که از حالت طبیعی خارج بوده است.

در سال 2005، یک پژوهش بریتانیایی توانست ارتباط مصرف پنیر با کابوس های شبانه را ثابت کند. این تحقیقات با هدف شفاف سازی در رابطه با این افسانه که مصرف پنیر باعث ایجاد کابوس شبانه می شود، طراحی شده بود.

در این پژوهش از چندین نوع پنیر برای انجام تحقیقات استفاده شد و برخی از پنیر ها نشان دادند که این باور درست است. از سوی دیگر، برخی از پنیر ها باعث ایجاد خواب های عجیب و در عین حال خیلی واضح می شدند.

یکی دیگر از غذا هایی که باعث تماشا خواب های آشفته می شود، سس سالاد و دیگر سس های شیرین است. این گونه سس ها و دسر ها حاوی شکر هستند که می توانند باعث بیدار نگه داشتن شما در طول شب یا حتی بر هم زدن خواب شوند. قبل از اضافه کردن سس به سالاد خود در هنگام شام، جدول مواد غذایی که روی بطری نوشته شده است را چک کنید تا بتوانید مقدار شکری که برایتان کمین نموده را تشخیص دهید.

در پژوهشی که در نشریه frontiers in psychology به چاپ رسیده است، نشان داده شده که چاشنی های شیرین یا سس های شیرین سالاد مسبب ایجاد خواب های ترسناک در برخی از شرکت نمایندگان بوده است. شکر اضافی و چربی های نامناسب موجود در سس های سالاد می توانند به شدت کیفیت خواب شما را با ایجاد خواب های بد یا بیدار شدن در طول شب تحت تاثیر قرار دهند. دوری کردن از این شکر اضافی باعث می شود که از هیولا های خواب شبانه تان در امان بمانید.

کربوهیدرات ها یکی از ضروری ترین بخش های یک رژیم غذایی مناسب هستند، چون بدن آن ها را به گلوکز تبدیل می نماید، که یکی از اشکال شکر است، و آن ها را به مصرف رسانده و به اسم سوخت مورد استفاده قرار می دهد. با این که کربوهیدرات ها برای بدن ضروری هستند، بهتر است که قبل از رفتن به رختخواب از خوردن آن ها پرهیز کنید. همان طور که می دانیم شکر الگو های خواب را بهم می زند، بنابراین جای تعجب نیست که کربوهیدرات ها هم همین کار را با بدن بنمایند.

شرکت نمایندگان پژوهش اخیر گزارش کردند که بعد از خوردن نان و پاستا خواب آشفته ای را تجربه نموده اند و گروه کوچکی از آن ها تجربه تماشا رویا های عجیب و غریب را داشته اند. پژوهش ها نشان داده است که مصرف پاستا قبل از خواب می تواند نسبت به دیگر غذا ها باعث بروز اختلال بیشتری در خواب شود، البته به غیر از لبنیات و سس های تند.

به طور کلی مسئله ای با صرف این وعده غذایی خوشمزه ایتالیایی وجود ندارد. اما بهتر است که این غذا را زودتر مصرف کنیم تا از خواب های آشفته و کابوس در امان باشیم.

غذا های چرب مانند چیپس های سیب زمینی برای سلامتی مضرند به این علت که: حاوی میزان زیادی کالری هستند، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند و غذا های سالمی را که به آن ها نیاز دارید کنار می زنند. در تحقیقی، پژوهشگران دریافتند که خوردن غذا هایی مانند چیپس باعث می شود که افراد خواب با کیفیت پایینی را تجربه نمایند و نتوانند به خوبی استراحت نمایند. نتایج تحقیق آن ها نشان داد که کیفیت خواب بستگی به نوع و میزان غذایی که مصرف می شود دارد.

در تحقیقی که در نشریه FRONTIERS IN PSYCHOLOGY به چاپ رسید نشان داده شد که حدود 12.5 درصد از خواب های آشفته به علت خوردن غذا های چرب مانند چیپس ها اتفاق می افتند. میان وعده های چرب بعلاوه می توانند باعث بر هم زدن دستگاه گوارش شما شوند، و خواب را در طول شب برای شما مشکل نمایند. بدنتان در طول زمانی که در خواب هستید کوشش می نماید تا غذا هایی را که وارد بدن خود نموده اید گوارش کند و از همین رو مهم است که قبل از خواب چه غذا هایی خورده اید.

تغییر میان وعده ای که مصرف می کنید به میان وعده ای سالم تر قبل از خواب می تواند به کاهش خواب های بد یاری کند. اما کنار گذاشتن همه اسنک ها تنها راه تضمین شده برای تجربه خواب خوب است.

در عمل، نوشیدنی های گازدار غذا محسوب نمی شوند. اما آن چیزی که می نوشید به مقدار همان غذایی که می خورید اهمیت دارد. نوشیدنی های کافئین دار فرایند خواب را بسیار سخت خواهند کرد.

نوشابه ها به دلایل متعددی برای بدن مضر هستند. برای مثال، ممکن است باعث افزایش وزن، دیابت و بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی شوند.

نوشابه ها عوارض متعددی برای بدن ایجاد می نمایند، بعلاوه به علت وجود مقادیر زیاد شکر و کافئین می توانند باعث تماشا کابوس به هنگام خواب شوند. کافئین به طور مستقیم حتی در خواب هم مغز را تحریک می نماید، که منجر به تماشا رویا های ناخوشایند در خواب خواهد شد.

بعد از مصرف نوشابه مغز کوشش می نماید آرامش خود را به علت تاثیر کافئین بازیابد و با آن مقابله کند، که باعث سبک شدن خواب و تماشا رویا های آشفته و عجیب و غریب می شود. پرهیز از مصرف کافئین به مدت چهار تا هشت ساعت قبل از خواب می تواند ریسک تماشا خواب های بد را کاهش دهد. اگر به کافئین حساس هستید حتی الامکان تا 12 ساعت قبل از خواب از مصرف آن پرهیز کنید.

با توجه به تحقیقاتی که در گزارش NEW SCIENTIST آمده است، خوردن شکلات باعث بهم خوردن ریتم خواب و تجربه کابوس های خشونت آمیز می شود. شکلات ها همچون نوشابه ها حاوی کافئین هستند که باعث تجربه رویا های ناخوشانید برای شکلات دوستان می گردند. تحقیقات نشان داده است که مردان نسبت به زنان بیشتر تحت تاثیر اثرات مصرف شکلات قرار می گیرند. در برخی افراد مصرف شکلات باعث شده است که حتی در خواب فریاد هم بزنند.

شکلات حاوی ترکیباتی است که می تواند تاثیرات روانشناختی متعددی بر فکر بگذارد که باعث می شود خواب های بیشتری ببینید. حتی مصرف شکلات تلخ قبل از خواب هم که حاوی انتی اکسیدان است می تواند باعث بروز اختلال در خواب و تماشا کابوس های شبانه شود.

این تجربه های شیرین هم چنین حاوی تئوبرومین هستند که یک ماده قلیایی است و ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث می شود مدت زمان بیشتری را در شب بیدار بمانید. میدانیم که شکلات خوراکی خوشمزه و اعتیاد آوری است، اما کوشش کنید آن را به اسم یک وعده عصرانه امتحان کنید نه به اسم میان وعده ای قبل از خواب.

بسیاری از افراد باور دارند که غذا های سرخ شده سالم نیستند، اما سخت است که بتوان مزه بسیار خوب آن ها را انکار کرد. اگر به وعده های غذایی که می خورید دقت کنید در بیشتر آن ها ماده ای پیدا می شود که سرخ شده باشد. مثلا در بیشتر غذا ها از پیاز سرخ شده استفاده می شود. به خصوص در فرهنگ غذا های ایرانی کمتر غذایی پیدا می شود که پایه ای از سرخ کردنی ها نداشته باشد.

با تنوع فوق العاده زیاد سرخ کردنی هایی که در حال حاضر وجود دارند، هنوز هم سیب زمینی سرخ نموده از محبوب ترین هاست. برخی دوست دارند آن را با کچاپ، برخی با فلفل و پنیر، و برخی هم آن را به صورت ساده و با نمک بخورند.

به هر حال، در تحققیات تعیین شد کسانی که غذا های چرب مانند سیب زمینی سرخ نموده مصرف نموده بودند، با احتمال بیشتری دچار کابوس شبانه شده اند. برای بدن فرایند هضم مواد غذایی با کربوهیدرات بالا و چرب بسیار سنگین و طولانی است که باعث می شود فرد خواب سبکی داشته باشد و نتواند خواب عمیق و با کیفیت را تجربه کند. مصرف سیب زمینی تنوری شده راهکار بهتری است تا مقدار چربی کاهش یابد و بتوانیم خوابی با کیفیت بهتر تجربه کنیم.

یکی از خوردنی هایی که می تواند بیشترین تاثیر را بر کیفیت خواب داشته باشد بستنی است. بستنی با شکر و چربی زیاد درست می شود و اگر قبل از خواب مصرف شود بدن زمان کافی برای سوزاندن آن را نخواهد داشت. خوردن بستنی قبل از خواب بدن را پر از انرژی می نماید که این امر پیغام های مختلفی را به مغز می رساند و باعث تماشا کابوس های شبانه هنگام خواب می شود.

خوردن چند قاشق بستنی قبل از خواب و به هنگام تماشا تلویزیون در نگاه اول بی ضرر به نظر می رسد، اما آسیب بیشتری از آنچه که فکر می کنید به بدن خود می زنید. مصرف بستنی قبل از خواب نه تنها احتمال تماشا کابوس های شبانه را افزایش می دهد بلکه باعث اضافه وزن هم می شود.

منبع:دیجی رو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2388

به "10 غذایی که باعث می شوند خواب بد ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذایی که باعث می شوند خواب بد ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید