گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟

به گزارش باتسک، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها گفته اند بخشی از گندم تولیدی سال زراعی گذشته در انبار کشاورزان باقی مانده اما اینک تولیدکنندگان می گویند گندمی در انبارها وجود ندارد و همه بفروش رفته است.

گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟

از وبلاگ ترلان دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بکی از مباحث مهم حوزه کشاورزی در سالجاری بحث کسری گندم بوده که عده ای از مسئولان عنوان می نمایند این کسری به وسیله واردات تامین می گردد و عده ای دیگر نیز معتقدند که این میزان گندم در انبارهای کشاورزان موجود است و دولت برای حفظ دستاورد خودکفایی باید از منابع داخلی آن را تامین کند.

براساس اعلام معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی میزان فراوری گندم در سالجاری در یکسال زراعی گذشته 14 میلیون تن گندم فراوری شده اما شرایط خرید تضمینی باعث شد تا کشاورزان رغبتی به فروش محصول خود نشان ندهند و به همین دلیل سه میلیون تن گندم در انبارها مانده است. این درحالی است که مهدی کاظم نژاد، قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در همایش آشنایی فت های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جمع خبرنگاران درباره میزان فراوری گندم گفت: میزان فراوری گندم در امسال بیش از 10 میلیون تن پیش بینی می گردد.

کشاورزان به دلیل عدم تمکین اقتصادی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم فراوریی خود نیستند

اختلاف یک میلیون تنی وزارت جهاد و بخش خصوصی در میزان کسری!

همچنین، عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه احتیاج سالانه گندم کشور حدود 11 و نیم میلیون تن است که با ذخایر راهبردی این میزان بیشتر می گردد، گفت: گندم فراوری شده احتیاج کشور را برآورده می نماید اما امسال با توجه به اینکه بخشی از گندم به دولت فروخته نشد، بر اساس تصمیم دولت برای تامین ذخایر راهبردی باید حدود یک یا دو میلیون تن واردات گندم انجام گردد.

با اینحال فعالان بخش خصوصی میزان احتیاج کشور به واردات گندم را حدود 3 میلیون تن عنوان می نمایند؛ در همین زمینه کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پیش بینی می گردد دولت 3 میلیون تن گندم وارد کند، گفت: ایران سالانه به 12 میلیون تن گندم احتیاج دارد که 9 میلیون تن برای نانوایی ها و 3 میلیون تن مربوط به صنف و صنعت است که به مصرف داخلی می رسد .

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه نمود: امسال دولت اعلام نموده که 8 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری نموده است که به همین دلیل احتیاج به واردات 3 میلیون تن گندم وجود دارد.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کاهش فراوری و از دست رفتن خودکفایی گندم را نپذیرفتند ضمن اینکه بنیاد ملی گندمکاران ایران برای تامین کسری گندم کشور از منابع داخلی با قیمت توافقی اعلام آمادگی کرد.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نمی خواهند اذعان نمایند که دستاورد مهمی مانند خودکفایی گندم را از دست داده اند

کارشناسان معتقدند که خرید گندم از کشاورزان داخلی با قیمت کیلویی 2500 تومان، به جای اینکه این کالا با قیمت هرکیلوگرم حدود 2900 تومان وارد گردد، بسیار به صرفه تر است و به نظر نمی رسد که دولت در شرایطی که در حال حاضر دارد بخواهد چنین ریسکی را قبول کند مگر اینکه گندمی در انبارهای کشاورزان نباشد.

انبارهای کشاورزان خالی است

در همین زمینه، سید جعفر حسینی، مشاور عالی سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی تاکید نمود: این موضوع را که گفته می گردد گندم در انبارهای کشاورزان مانده است، قبول ندارم و اطمینان دارم که چنین مساله ای صحت ندارد.

وی با اشاره به کاهش فراوری گندم در سالجاری اضافه نمود: سال گذشته به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی کشاورزان از کشت گندم استقبال نکردند و ما بارها این مساله را عنوان کردیم ولی متاسفانه مسئولانه مربوط نمی خواهند آن را بپذیرند.

حسینی با بیان اینکه این مساله زمانی عیان می گردد که واردات گندم به کشور شروع گردد، گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نمی خواهند اذعان نمایند که دستاورد مهمی مانند خودکفایی گندم را از دست داده اند، درست مثل آماری که در حوزه فراوری چغندر قند و شکر ارائه می کردند و می گفتند که کاهش فراوری چندان نبوده اما واقعیت این است که میزان واردات چندین برابر شده است.

مسئولان به جای آمارسازی واقعیت را بپذیرند

این فعال بخش خصوصی اضافه نمود: کشاورزان به دلیل عدم تمکین اقتصادی و نداشتن تجهیزات مناسب انبارداری قادر به نگهداری گندم فراوریی خود نیستند.

حسینی ادامه داد: البته می توان در این میان سناریویی را مطرح نمود که کشاورزان گندم فراوریی را به واسطه ها فروخته اند اما مساله اینجاست که برای واسطه هم صرف نمی نماید که کالایی را به مدت طولانی نگهداری کند بنابراین باید این کالا را قاچاق نموده باشد.

وی گفت: اگر گندم به اندازه کافی فراوری شده و قاچاق هم نشده، با توجه به اینکه قیمت بالا نرفت قطعاتحویل دولت می شد. بنابراین از طرف فراورینمایندگان و کشاورزان اعلام می کنم که فراوری در سال زراعی گذشته کاهش یافته است و مسئولان باید به جای آمارسازی واقعیت را بپذیرند و تدبیری برای آن بیندیشند.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1069

به "گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گندمی که به دولت فروخته نشد نصیب واسطه ها شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید