چرخش عمان به سمت ریاض و خطر محروم شدن از منافع تجارت با ایران

به گزارش باتسک، نزدیکی عمان به عربستان می تواند برای این کشور ریسک های مالی در پی داشته باشد و اقتصاد عمان را از میلیاردها دلار سرمایه گذاری و منافع مالی با ایران محروم کند.

چرخش عمان به سمت ریاض و خطر محروم شدن از منافع تجارت با ایران

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، عمان که در منطقه خاورمیانه، مدت ها نقش بی طرفانه ای نظیر سوئیس را ایفا نموده، اکنون در میان رقابت و نزاع منطقه ای ایران و عربستان گیر نموده است. اکنون سیاست دوست همه و دشمن هیچ کس این کشور تحت فشار مسائل مالی، زیر سوال رفته است.

عمان اخیرا به دلیل افت شدید قیمت نفت با کسری بودجه شدید روبرو شده است. بنابراین مسقط به دنبال افزایش تجارت با ایران پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران کشور است تا وضعیت مالی خود را بهبود ببخشد.

توفیق اللواتی، یکی از اعضای شورای مشورتی عمان در این باره گفت: ما گاهی اختلاف نظرهایی با عربستان و گاهی اختلاف نظرهایی با ایران داریم... اما هنوز فاکتورهای زیادی وجود دارد که همه ما را دور هم جمع می نماید.

مسقط هفته گذشته در اقدامی غیرمنتظره توافق کرد که به ائتلاف نظامی به رهبری عربستان بپیوندد. البته این ائتلاف شامل یک گروه گسترده تر است و شامل گروهی که به یمن تجاوز نظامی انجام می دهد نیست. هدف از این اقدام، مبارزه با داعش و دیگر گروه های پیکارجو اعلام شده است، اما این گروه احتمالا با اهداف تهران در دنیا اسلام نیز تضادهایی دارد.

به گفته تحلیلگران، نزدیکی عمان به عربستان می تواند برای این کشور ریسک های مالی در پی داشته باشد. شکل گیری هر گونه برداشتی به این مضمون که مسقط در حال اتحاد با ریاض است، ممکن است تهران را آزرده خاطر کند. ایران دارای میلیاردها دلار ذخایر ارزی در بانک های عمانی است و می تواند پروژه های وعده داده شده خود در عمان را به تاخیر بیاندازد.

جیورجیو کافیرو،مدیرعامل موسسه گالف استیت آنالیتیکس گفت: عمان به همکاری های مالی وعده داده شده از سوی تهران احتیاج دارد...دو کشور قرار است یک خط لوله انتقال گاز زیر دریا احداث نمایند که برای بهبود وضعیت مالی عمان از اهمیت برخوردار است.

وی اضافه نمود، عمان، سرمایه گذاری خارجی ایران از جمله در زمینه صنعت خودرو، یک مجموعه بیمارستانی و یک مجتمع نانوتکنولوژی را در تنوع بخشی به اقتصادش و کاهش وابستگی این کشور به نفت موثر می داند.

50

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 830

به "چرخش عمان به سمت ریاض و خطر محروم شدن از منافع تجارت با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرخش عمان به سمت ریاض و خطر محروم شدن از منافع تجارت با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید