برگی دیگر از کاهش تعهدات کشورمان در قبال بی عملی اروپا امروز ورق می خورد

به گزارش باتسک، سومین مهلت60 روزه ایران به طرف های اروپایی برجام هم به سرانجام رسید.

برگی دیگر از کاهش تعهدات کشورمان در قبال بی عملی اروپا امروز ورق می خورد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش ، سومین مهلت 60 روزه اروپایی ها امروز (15 آبان) به اتمام رسید، مسئولان دولتی بار ها بر آمادگی ایران برای برداشتن گام چهارم سخن گفته اند، اما اروپایی ها تاکنون طبق توافق هسته ای به تعهدات خود عمل ننموده اند و تمامی اقدامات و تصمیمات خود را به شرطی نانوشته، یعنی جلب نظر مثبت رئیس جمهور آمریکا گره زده اند

به دنبال اجرایی نشدن تعهدات طرف های اروپایی برجام، مقامات کشورمان از آنالیز طرح ها در جهت کاهش اقدامات مطرح شده در برجام اطلاع دادند.به همین دلیل هم تاکنون سه گام برای کاهش تعهداتمان برداشته ایم.

با توجه به اینکه درتوافق هسته ای متعهد شده بودیم که همه قطعنامه ها و تحریم ها برداشته شود؛اکنون بعد از دو ماه به خاطر استمرار اروپایی ها در بی عملی شان گام چهارم برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته با حضور در کارخانه نوآوری آزادی، گام چهارم کاهش تعهدات را خاطرنشان کرد و گفت که به سازمان انرژی اتمی دستور می دهم از امروز (15 آبان) تزریق گاز به 1044 سانتریفیوژ در فردو شروع شود و پیشاپیش به همه کشور های 1+4 و کشور های دوست هم اعلام می کنیم که گام چهارم تحت نظر آژانس انرژی اتمی خواهد بود.در حقیقت گام چهارم همانند گام سوم قابل بازگشت خواهد بود و هر زمان که آنها به تعهدات اول ژانویه 2017 خود بازگردند، تهران هم عمل متقابل انجام خواهد داد.

شروع گازدهی به سانتریفیوژ های فردو/نمی توانیم یک جانبه به برجام پایبند باشیم

طبق برجام قرار بر این شد که 1044 سانتریفیوژ در فردو بچرخند، اما به آنها گازی تزریق نشود، بنابراین از امروز گازدهی در فردو با دستور رئیس جمهور شروع می شود.

روحانی همچنین پیش بینی کرد که اقدامات ایران در گام چهارم انتقاد و اعتراضات طرف های اروپایی برجام را برانگیزد.

ممکن است با شروع این گام طرف های مقابل ما در برجام سر و صدا هایی ایجاد نمایند، اما هر وقت که آن ها به تعهدات خود عمل نمایند، به عقب برمی گردیم. اروپایی ها باید بدانند که نمی توانیم یکجانبه به برجام پایبند باشیم. اما آن ها اقدامی ننمایند. به گفته حجت اسلام روحانی به تمام مذاکرات پشت پرده برای حل و فصل متعهد هستیم تا به جلو حرکت کنیم.

روحانی همچنین عنوان نمود که بعضی از کشور ها کوشش کردند که قبل از این فرصت دو ماهه به نتیجه برسیم، اما گام چهارم را از امروز برداشته خواهد شد و آن ها باید بدانند که ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره وجود دارد و اگر به راهکار درستی دست یافتیم تا تحریم فلزات و نفت برداشته شود و نفت را به راحتی بفروشیم و از پول هایمان در بانک ها استفاده کنیم، کاملاً آمادگی بازگشت به شرایط قبل را داریم. مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است و جهان بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفت وگو نیز هست.

ایران براساس ماده 26 و 36 برجام این حق را دارد که متناسب با اقدامات و بی عملی های طرف های مقابل توافق هسته ای یک بخش یا کل تعهدات خود را معلق کند و این کار را خیلی هم با احتیاط و مطالعه شده انجام می دهد. در حقیقت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته در وضعیت عدم تعادل بین تعهدات و حقوق ما توازنی ایجاد کند که یا طرف مقابل به سمت تعهدات خود بازشود و حقوق ایران را محترم بشمارد یا ما با کاهش تعهدات خود موازنه ای در داد و ستد های برجام ایجاد کنیم.

اما آن طور که از شواهد امر پیداست اروپایی ها بسیار نگران اند، اما توان مقابله با آمریکا را ندارند، چراکه در غیر این صورت یقیناً نسبت به اقدامات ایران واکنشی نشان می داد و این بن بست را رفع می کردند.

راه اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژ های IR 6

دو روز پیش بود که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی از راه اندازی زنجیره 30 تایی سانتریفیوژ های IR 6 اطلاع داد. او تاکید نمود که طی 2 ماه، 15 سانتریفیوژ نسل جدید راه اندازی شده که کاری بسیار بزرگ قلمداد می شود، در حقیقت حدود 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در اختیار داریم که همه آن 4.2 درصد نیست و اکنون روزی پنج هزار گرم به آن اضافه می شود.

ایران در پیشران هسته ای به صورت غیرقابل باوری رو به جلو حرکت نموده است، چراکه گفته می شود قبل از برجام تنوع 5 نوع ماشین نسل جدید را داشته و بعد از گام سوم این تعداد به 15 نوع رسیده است. این امر بدان معناست که صنعت هسته ای ما در 4 سال بعد از برجام با قدرت و قوت حرکت می نماید. برنامه گاز دینامیک برای IR 9 چیزی متجاوز از 200 هزار خط است که توسط پرسنل سازمان صورت گرفته است و دیگر از آستانه ها گذشته ایم.

هیچ چیز برای ما غیرممکن نیست، این جمله هم بخشی از صحبت های رئیس سازمان انرژی اتمی است. او تاکید دارد که در بحث صنعت هسته ای کشورمان اقداماتی در حد معجزه روی داده است، زیرا باوجود تحریم های بسیاری که علیه ایران اعمال شده ما می توانیم در یک افق بلندمدت حدود 40 هزار تن اورانیوم غنی سازی کنیم. همچنین در یک پروسه 12 سال هم امکان فراوری انبوه سانتریفیوژ های نسل جدید ساخته شده در کشورمان وجود دارد.

سانتریفیوژ IR 6 در سال 1388 کلید خورد و اولین نمونه آن در 20 فروردین 1389 رونمایی شد و حدود 9 سال از رونمایی اولین نمونه این ماشین می گذرد. آن طور که رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام نموده است؛ قبل از برجام 5 سال مداوم روی این ماشین کار شده و اکنون اکتشاف و استخراج داریم. در حقیقت تاسیسات تبدیل اورانیوم یا کارخانه فرآوری اورانیوم (UCF) کشور 9 سال بدون فعالیت بود، اما از یک سال پیش درحال نوسازی است، از جمله حقوق های دیگر کشورمان ساخت نیروگاه های قدرت است که بنا بر اعلام صالحی هفته دیگر بتن ریزی نیروگاه بوشهر 2 و 3 را خواهیم داشت، همچنین روند تحقیق و توسعه کشور را هم ادامه خواهیم داد و در هیچ یک از حقوق خود را واگذار نخواهیم کرد.

ایران از گام اول تا سوم

آمریکا 18 اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و خاطرنشان کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا توافق بهتری برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت واشنگتن پس از یک سال صبر راهبردی 18 اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه رو شد.

بر همین اساس تهران در گام نخست خود را متعهد به رعایت محدودیت های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین ندانست و از همان تاریخ به کشور های باقی مانده در برجام 60 روز فرصت داد تا به تعهدات خود در حوزه های بانکی و نفتی عمل نمایند.

اما روند اقدامات اروپا در مدت زمان ضرب الاجل 60 روزه بیش از پیش ثابت کرد که این کشور ها به هیچ عنوان حاضر نیستند تعهدات برجامی خود عملیاتی نمایند، بنابراین ایران تصمیم به برداشتن گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود گرفت.

ایران دومین گام خود را 16 تیرماه امسال ضمن انتقاد از وقاحت سیاسی اروپا را برداشت و عنوان نمود که به سقف غنی سازی 3.47 درصدی تعیین شده در برجام پایبند نخواهد بود، یک روز بعد بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت وگویی اطلاع داد که سقف غنی سازی اورانیوم ایران به 4.5 درصد رسیده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تأیید و خاطرنشان کرد که این ذخایر در کمتر از دو ماه به بیش از 25 کیلوگرم رسیده است.

در عین حال جمهوری اسلامی ایران تاکید نموده که این اقدام برای کاستن از تعهدات برجامی با استناد به بند های این توافق صورت گرفته است و به معنای خروج از این توافق نیست؛ چراکه کشور های طرف برجام در بند 26 متعهد شده اند از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آن ها براساس برجام لغو شده است خودداری نمایند. در این بند همچنین آمده است که ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت کوشش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم های تعیین شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد.

در گام سوم کاهش تعهداتمان 16 شهریور نیز محدودیت تحقیق و توسعه را کنار گذاشتیم و سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان یک روز بعد ضمن تشریح گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت که بنا به دستور رئیس جمهور گام سوم ما شروع شد و سازمان انرژی اتمی مکلف است بر اساس احتیاج های فنی بدون در نظر دریافت محدودیت های برجامی فعالیت های علمی و پژوهشی هسته ای را شروع کند و شتاب بخشد.

بعضی اقدامات در گام های کاهش تعهدات برجام قابل برگشت نیست. سانتریفیوژ های جدیدی را که نصب کردیم داده برداری می کنیم و اطلاعاتی که به دانش ما افزوده، سر جایشان است. بعضی ابعاد گام هایی برداشته شده خیلی برگشت پذیر نیست، ولی بخش قابل توجه آن برگشت پذیر است. 16 گزارش آژانس نشانگر متعهد بودن ایران به تعهداتش است، چراکه گام هایمان را صریحاً خاطرنشان کردیم و در اظهاریه هایی که به آژانس داده ایم که این نوع سانتریفیوژ را نصب و این فرآیند ها را طی می کنیم .

هیئت نظارت بر برجام مسائل را درباره گام های کاهش تعهدات برجام رصد می نماید و پیشنهاد های سازمان انرژی اتمی را دریافت نموده، در نتیجه از روی تحولات بین المللی و پیشنهادات تصمیمی گرفته و در نهایت دولت تصمیم نهایی را می گیرد.

جمهوری اسلامی ایران همچنان که بار ها اعلام نموده تنها در صورتی به اجرای کامل برجام باز می شود که قادر به فروش نفت خود و دسترسی به عواید ناشی از آن به صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد، همچنین برای مراحل بعد از گام چهارم نیز برنامه ریزی های لازم دیده شده و اگر اروپایی ها همچنان به بی تعهدی خود ادامه دهند و کار را به پیش نبرند، بر اساس طراحی ها اقدامات متقابل ایران انجام خواهد شد.

در حقیقت ایران در بین کشور های در حال توسعه پیشتازترین کشور در همه ابعاد حوزه فناوری هسته ای است، پس میتوانیم بگوییم که ما در همه ابعاد هسته ای جلو رفته ایم و آستانه های این فناوری را عبور نموده ایم، اما این به مفهوم به بلوغ رساندن آن نیست.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 885

به "برگی دیگر از کاهش تعهدات کشورمان در قبال بی عملی اروپا امروز ورق می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگی دیگر از کاهش تعهدات کشورمان در قبال بی عملی اروپا امروز ورق می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید