چرا ساخت تراشه اسنپدراگون 875 لایت کاملا منطقی است؟

به گزارش باتسک، شرکت کوالکام کمتر از یک ماه دیگر با برگزاری کنفرانس سالانه خود، از جدیدترین تراشه پرچم دار اسنپدراگون رونمایی می نماید که سال آینده در بسیاری از گوشی ها استفاده می گردد. اما حالا طبق بعضی گزارش ها، به نظر می رسد این شرکت میخواهد در کنار اسنپدراگون 875، اسنپدراگون 875 لایت را هم فراوری کند که احتمالا همان 865 پلاس ولی با سرعت کلاک بالاتر محسوب می گردد.

چرا ساخت تراشه اسنپدراگون 875 لایت کاملا منطقی است؟

صرف نظر از آنچه که کوالکام در ماه آینده معرفی می نماید، اسنپدراگون 875 لایت یا هر اسم دیگری که برای آن انتخاب گردد، یک تصمیم کاملا منطقی به حساب می آید و در ادامه به تشریح این موضوع می پردازیم.

شرایط اسنپدراگون

قبل از اینکه به منطقی بودن ارائه مدل لایت اسنپدراگون 875 بپردازیم، ابتدا باید نگاهی به شرایط فعلی تراشه های رده بالای کوالکام بیندازیم.

اسنپدراگون 865 یکی از بحث برانگیزترین تراشه های پرچم دار کوالکام محسوب می گردد. اگرچه ویژگی هایی مانند ضبط فیلم های اسلوموشن بدون محدودیت با سرعت 960 فریم در ثانیه، ضبط فیلم های 8K، گرافیک بسیار عالی و پشتیبانی از امواج میلی متری شبکه های 5G را به ارمغان می آورد، اما طبق گزارش ها این تراشه نسبت به مدل قبلی با قیمت بسیار بیشتری به دست شرکت ها رسیده است. در واقع، یکی از مدیران شیائومی اعلام نموده که هزینه تراشه و مودم به کار رفته برای سری می 10 نسبت به نسل قبلی آن حدود 2 برابر شده است.

در نتیجه، در سال 2020 فقط چند مدل انگشت شمار از گوشی های مقرون به صرفه دارای اسنپدراگون 865 راهی بازار شد. اگرچه مدتی قبل سامسونگ از گوشی گلکسی اس 20 فن ادیشن رونمایی کرد که با وجود بهره گیری از این تراشه قیمت مناسبی دارد، اما روی هم رفته بسیاری از این نوع گوشی ها قیمت خود را افزایش دادند. به عنوان مثال می توانیم به شیائومی می 10، وان پلاس 8، پوکو F2 پرو و ریلمی X50 پرو اشاره کنیم که تمام آن ها گران تر از نسل قبلی خود هستند.

با توجه به قیمت بالای این تراشه، حدود 100 دلار هزینه بیشتر برای پشتیبانی از امواج میلی متری و نبود رقیب واقعی برای آن، جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت ها ترجیح داده اند در عوض از یک تراشه میان رده پیشرفته استفاده نمایند.

مشخصا می توانیم به تراشه اسنپدراگون 765G اشاره کنیم که بسیاری از شرکت ها برای گوشی های مهم خود مانند پیکسل 5 و ال جی ولوت به بهره گیری از آن روی آورده اند. این تراشه میان رده برای استفاده های روزمره عملکرد خوبی ارائه می نماید و در کل از بعضی ویژگی های مهم مربوط به تراشه های پرچم دار بهره می برد. اما مهم ترین ضعف این تراشه در حوزه پردازنده گرافیکی است.

پر کردن شکاف گرافیک

طبق آنالیز های اجرا شده، اسنپدراگون 765G در زمینه گرافیک حتی از اسنپدراگون 845 عرضه شده در سال 2018 هم ضعیف تر است. این یعنی آنهایی که می خواهند بازی های سنگین را به بهترین شکل بازی نمایند، احتمالا ناامید می شوند. اما بعضی این سؤال را می پرسند که در نهایت چند درصد از کاربران گوشی های دارای این تراشه چنین چیزی از گوشی خود می خواهند؟

در هر صورت متأسفانه، این شکاف در زمینه گرافیک در سال 2020 وجود دارد و با توجه به افزایش استفاده از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا، به نظر می رسد این ضعف بیشتر احساس خواهد شد. طبق آنالیز دو گوشی پیکسل 5 و وان پلاس نورد که هر دو از این تراشه و نمایشگر 90 هرتز بهره می برند، این نتیجه به دست آمده که تراشه قادر به اجرای نرم افزارهای پیشرفته با رفرش ریت بالای 60 فریم در ثانیه نیست.

در حقیقت، در یکی دیگر از تست ها پیکسل 5 فقط پیروز شده که به حدود 30 فریم در ثانیه دست پیدا کند. از طرف دیگر، می توانیم به گوشی های ایسوس راگ فون 2 و نوبیا رد مجیک 3 اشاره کنیم که هر دو در سال 2019 با تراشه های سری اسنپدراگون 855 عرضه شده اند و از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالایی بهره می برند؛ این دو گوشی طبق آنالیز ها توانسته اند تا حد زیادی از حداکثر رفرش ریت نمایشگرهای خود بهره ببرند.

البته به خوبی می دانیم که بنچمارک ها ارتباط مستقیمی با عملکرد روزمره ندارند و مطمئنا گوشی های پیکسل 5 و وان پلاس نورد در زمینه کارهایی مانند وب گردی و بازی های سبک عملکرد بسیار بهتری ارائه می نمایند. اما در هر صورت بسیاری از بازی های سه بعدی سنگین مبتنی بر رفرش ریت بالا با این تراشه نمی توانند عملکرد ایدئالی داشته باشند. به همین خاطر کاربران برای اجرای بازی هایی مانند PUBG Mobile و Fortnite احتمالا باید به 60 فریم در ثانیه و برای بعضی بازی های دیگر به رفرش ریت پایین تری بسنده نمایند.

بنابراین چگونه می توان شکاف گرافیک بین سری اسنپدراگون 700 و سری 800 را پر کرد؟ اینجاست که اسنپدراگون 875 لایت می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.

  • چرا تراشه های پرچم دار موبایل دیگر اهمیت گذشته را ندارند؟

اسنپدراگون 875 لایت چه حرف تازه ای برای گفتن دارد؟

اسنپدراگون 875 لایت با داشتن یک پردازنده گرافیکی معادل اسنپدراگون 865 یا حتی 855/855 پلاس خیال کاربران را برای بهره گیری از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا تا حد زیادی راحت می نماید. اما بهبود عملکرد گرافیکی تنها یکی از مزیت های بالقوه چنین تراشه ای خواهد بود.

علاوه بر کمتر شدن فاصله پردازنده گرافیکی، این تراشه با بهره گیری از پردازنده بهتر می تواند عملکرد در حوزه های مختلف و قابلیت های مربوط به ارتباطات را بهبود ببخشد. اسنپدراگون 765G تنها از دو هسته برای پردازش های سنگین بهره می برد ولی تراشه های سری 800 چهار هسته برای این کار اختصاص داده شده است. به همین خاطر در زمینه هایی مانند فیلم برداری 8K، واحد پردازش تصویر پیشرفته و پشتیبانی از رم LPDDR5 از مدل پرچم دار عقب مانده است.

اسنپدراگون 875 لایت با بهره گیری از چندین قابلیت پیشرفته و جذاب، به شرکت ها اجازه می دهد گوشی های مقرون به صرفه مبتنی بر عملکرد مشابه پرچم داران را راهی بازار نمایند. همچنین قاتلان پرچم داران نیز احتمالا می توانند بار دیگر راهی بازار شوند؛ زیرا این شرکت ها با پرداخت هزینه کمتر برای تراشه قدرتمند، می توانند از نمایشگر بهتر، دوربین قدرتمند و بدنه خوش ساخت هم بهره ببرند.

با این حال، توسعه مدل لایت یک تراشه پرچم دار ریسک های بالقوه ای به همراه دارد. کوالکام باید در مرز باریک بین عملکرد، ویژگی ها و قیمت گذاری حرکت کند. زیرا مطمئنا کاربران نمی خواهند از یک تراشه سری 700 گران تر که فقط نام جدیدی دارد، استفاده نمایند. چنین کاری به شهرت و اعتبار تراشه های سری 800 اسنپدراگون آسیب می زند. چنین رویکردی در زمینه کامپیوترها اتخاذ می گردد و بعضی پردازنده های ضعیف تر برای فروش بیشتر، از برند مدل های قدرتمند بهره می برند.

از طرف دیگر اگر این تراشه شباهت زیادی به تراشه ای اصلی پرچم دار داشته باشد، این موضوع به نفع کاربران و شرکت ها و به ضرر کوالکام خواهد بود زیرا با کاهش درآمد روبرو می گردد. در هر صورت همانطور که گفتیم، ماه آینده در تاریخ 11 آذر این کنفرانس برگزار می گردد و باید ببینیم کوالکام چه برنامه هایی برای آینده خود دارد.

  • از اسنپدراگون 875 چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1911

به "چرا ساخت تراشه اسنپدراگون 875 لایت کاملا منطقی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا ساخت تراشه اسنپدراگون 875 لایت کاملا منطقی است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ساخت تراشه اسنپدراگون 875 لایت کاملا منطقی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید