واشنگتن و اتاوا، آزادی فوری زندانیان کانادایی در چین را خواهان شدند

به گزارش باتسک، معاون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا بعد از دیدار در اتاوا پایتخت این کشور، در بیانیه ای مشترک ضمن انتقاد از مواضع پکن، آزادی فوری دو تبعه زندانی کانادایی در چین را خواهان شدند.

واشنگتن و اتاوا، آزادی فوری زندانیان کانادایی در چین را خواهان شدند

از سفر با تور کانادا ارزان قیمت لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و که برای دیدار با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به اتاوا رفته بود، بعد از انجام این دیدار در بیانیه ای مشترک از اقدام چین در زندانی کردن دو تبعه کانادایی انتقاد کرد و خواهان آزادی فوری این افراد شد.

سایت اینترنتی کاخ سفید از انتشار بیانیه مشترک نفر دوم دولت آمریکا و نخست وزیر کانادا بعد از اتمام دیدارهای روز گذشته آنها اطلاع داد.

در این بیانیه آمده است: مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا 30 می 2019 در اتاوا به منظور رایزنی درباره روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور دیدار کردند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا

پنس و ترودو، بار دیگر بر مشارکت مستحکم آمریکا و کانادا مبتنی بر اصول مشترک بین دو کشور در مسائل مختلفی از قبیل حقوق بشر تاکید مجدد کردند.

معاون دونالد ترامپ و نخست وزیر کانادا در این بیانیه درباره تنش ها بین اتاوا و پکن بر سر بازداشت تعدادی از اتباع کانادایی هم اظهارنظر کردند.

در بیانیه در این خصوص آمده است: ایالات متحده و کانادا قاطعانه بازداشت نادرست مایکل کووریک و مایکل اسپاور دو تبعه کانادایی (در چین) را رد می نمایند و خواهان آزادی فوری آنها هستند. اقدامات چین دارد به وجهه بین المللی این کشور آسیب می زند و نگرانی عمیق کشورهایی را که در آنها حاکمیت قانون اجرا می گردد، برانگیخته است.

پنس و ترودو افزودند: کانادا و ایالات متحده از تعامل سازنده و منتج به نتیجه با چین که کاملا نمایانگر احترام به حاکمیت قانون، حقوق بشر و تجارت منصفانه و دو جانبه باشد، استقبال می نمایند.

اظهارنظر مشترک معاون رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا درباره بازداشت دو تبعه کانادایی در چین در حالی اجرا شده که تنش ها در روابط بین اتاوا و پکن بعد از بازداشت دختر بنیانگذار شرکت بزرگ هواوی و مدیر ارشد اقتصادی این شرکت در کانادا ادامه دارد.

دولت کانادا پانزدهم آذرماه سال 1397 به درخواست آمریکا، وانژو منگ یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی و دختر بنیانگذار آن را در ونکوور دستگیر کرد. واشنگتن این تبعه چینی را به دور زدن تحریم های ایران متهم نموده و خواهان استرداد او از کانادا به آمریکا شده است (جزئیات بیشتر).

مقام های چین ضمن هشدار به دولت کانادا درباره تبعات بازداشت و استرداد احتاقتصادی منگ وانژو به آمریکا، از مواضع اتاوا و واشنگتن علیه شرکت هواوی به شدت انتقاد نموده است.

به دنبال شدت دریافت تنش ها بین دو طرف، دولت چین از بازداشت چند کانادایی در چین به اتهام هایی از قبیل نقض امنیت ملی چین و دخالت در قاچاق مواد مخدر اطلاع داد.

به دنبال این فعل و انفعالات، کانادا بعد از یک دوره بازداشت اولیه منگ وانژو، جلسات دادگاه برای آنالیز احتمال استرداد او را شروع کرد و بعد از مدتی دستور بازداشت خانگی این مدیر ارشد هواوی صادر شد اما تاکنون اقدامی در جهت تحویل او به آمریکا صورت نداده است.

همراهی دولت آمریکا با کانادا در موضوع بازداشت اتباع کانادایی در چین در حالی اجرا شده که واشنگتن در ماه های اخیر مواضع تندی علیه شرکت های بزرگ چینی از قبیل هواوی اتخاذ نموده و متحدان خود در آمریکا، آسیا و اروپا را به بازنگری جدی در زمینه حضور شرکت های چینی در کشورهایشان فراخوانده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 662

به "واشنگتن و اتاوا، آزادی فوری زندانیان کانادایی در چین را خواهان شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واشنگتن و اتاوا، آزادی فوری زندانیان کانادایی در چین را خواهان شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید