حفاظت از محیط زیست با سامانه نمک زدایی خودجوش ساخت محققان کشور

به گزارش باتسک، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان موفق به تصفیه آب های شور و فوق شور و فراوری آب خالص شدند که به موجب آن از ورود مواد مضر پساب ها به محیط زیست جلوگیری می گردد.

حفاظت از محیط زیست با سامانه نمک زدایی خودجوش ساخت محققان کشور

محمد نورصالحی، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران، با اعلام این خبر اظهار کرد: نخستین سامانه بومی نمک زدایی خودجوش به عنوان طرح کلان ملی با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری به مرحله فراوری صنعتی رسیده است.

نورصالحی در شرح عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این دستگاه با استفاده از فرآیندهای ترمودینامیکی قادر به تصفیه آب های شور و فوق شور و پساب های صنعتی حاوی مواد مضر است تا از ورود این مواد به محیط زیست و چاه های کشور جلوگیری گردد.

وی اضافه نمود: در شرایط فعلی تصفیه این آب ها به وسیله تبخیر پساب یا شورابه در استخرها انجام می گردد که بخشی از آن به زمین نفوذ نموده و عامل تخریب زیست محیط را فراهم می آورد، درحالی که سامانه نمک زدایی خودجوش به روش تبخیری، تقطیری نمک خشک و آب خاص را جدا می نماید.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: این تکنولوژی از تبخیرکننده و کریستالایزر برای جدا کردن مواد محلول جامد در آب استفاده می نماید. در سیستم ZLD سه تکنولوژی با یکدیگر ترکیب می­ شوند. در ابتدا آب شور به تبخیرکننده وارد شده و تا TDS حدود 300 هزار ppm تغلیظ می گردد. آب شور تغلیظ شده وارد کریستالایزر شده و ذرات جامد محلول در آب به صورت کریستال در آب غوطه ور می ­گردد. پساب خروجی از کریستالایزر وارد سانتریفیوژ شده و نمک جامد خشک با رطوبت بسیار پایین فراوری می گردد. روش ZLD قابلیت شیرین سازی تا 99 درصد آب را دارد.

نورصالحی با اشاره به دیگر طرح های دانش بنیان این شرکت، توضیح داد: در حوزه کاهش مصرف آب در صنایع مادر، تصفیه پساب آب های شور و فوق شور و استحصال مواد با ارزش معدنی از شورابه ها و معادن طبیعی کشور نیز از جمله طرح های این شرکت است.

وی ادامه داد: استحصال مواد معدنی نیز با استفاده از این تکنیک در شورابه هایی که دارای فلزات و نمک باارزش هستند، انجام می گیرد.

نورصالحی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت بر روی استخراج فلزات معدنی مانند اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید منیزیوم تمرکز دارد، اظهار کرد: استحصال مواد معدنی در جهت بی احتیاج کردن صنایع مادر از واردات نیز جزو اولویت های ویژه کشور در شرایط تحریم است.

وی اضافه نمود: این طرح در حال حاضر در مرحله فراوری نیمه صنعتی قرار گرفته است و در آینده نزدیک به مرحله صنعتی می رسد. تکمیل این طرح منجر به گامی مثبت در راستای افزایش توان ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 200

به "حفاظت از محیط زیست با سامانه نمک زدایی خودجوش ساخت محققان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت از محیط زیست با سامانه نمک زدایی خودجوش ساخت محققان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید