تفاوت ویتامین D2 و D3 چیست؟

به گزارش باتسک، ویتامین D2 و D3 دو شکل اصلی ویتامین D است. ویتامین D2 در گیاهان و مخمر وجود دارد، در حالی که D3 از منابع حیوانی تامین می گردد. ویتامین D برای طیف وسیعی از عملکردهای بدن مانند سلامت استخوان، عضله و ایمنی بدن لازم است. زمانی که انسان در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، بدن به طور طبیعی ویتامین D فراوری می نماید. با این حال، بعضی از افراد ممکن است به بعضی غذاها یا مکمل ها برای دریافت هر چه بیشتر این ویتامین احتیاج داشته باشند. در این میان، تفاوت اصلی ویتامین D2 و D3 در اندازه تاثیر هر یک بر حجم فراوری ویتامین D است.

تفاوت ویتامین D2 و D3 چیست؟

ویتامین D بیش از یک ویتامین است. این ویتامین شامل مجموعه ای از مواد مغذی ست که در ساختار شیمیایی آن ها شباهت هایی وجود دارد. ویتامین D2 و D3 می توانند به فرد یاری نمایند تا ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کند. تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین D2 نسبت به ویتامین D3 در افزایش سطح ویتامین D خون موثرتر است. در ادامه این مقاله از وبلاگ خبرنگاران تفاوت بین ویتامین D2 و D3 و کارهایی که در بدن انجام می دهند، مورد آنالیز قرار می گیرد.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D برای سلامتی لازم است. این ویتامین به بدن در جذب کلسیم مورد نیاز برای ساخت، نگهداری و ترمیم استخوان ها یاری می نماید. بعلاوه، در حرکات عضلانی، سیستم عصبی و سیستم ایمنی نقش اساسی دارد. کمبود ویتامین D می تواند مسائل جدی سلامتی ایجاد کند. آنالیز ها نشان می دهد که 50٪ از جمعیت دنیا از سطح کافی ویتامین D برخوردار نیستند، در حالی که 35٪ از بزرگسالان دچار کمبود ویتامین D هستند.

در بچه ها، کمبود ویتامین D می تواند باعث بروز بیماری راشیتیسم گردد. در اثر این بیماری استخوان ها نرم شده و مستعد شکستگی می شوند. در بزرگسالان، این مشکل می تواند خطر ابتلا به پوکی و نرمی استخوان را افزایش دهد.

غذاهای حاوی ویتامین D که به طور طبیعی یافت می شوند، اندک هستند. با این حال، بسیاری از فراوری نمایندگان، محصولاتی مانند غلات و شیر را با این ویتامین غنی می نمایند. افراد تمایل دارند بیشتر ویتامین D خود را به وسیله آفتاب و یا به وسیله مکمل ها دریافت نمایند. وقتی افراد خود را در معرض آفتاب قرار می دهند، زنجیره ای از واکنش ها ایجاد می گردد و به بدن اجازه می دهد ویتامین D فراوری کند. عوامل مختلفی می توانند بر اندازه فراوری ویتامین D پوست تأمین نمایند.

برای مثال افرادی که پوست روشن تری دارند، ویتامین D بیشتری نسبت به افرادی که پوست تیره دارند، فراوری می نمایند. عوامل دیگر شامل آب و هوا و زمان روز است. در حالی که آفتاب منبع اصلی تامین ویتامین D است، اما لازم به یادآوری ست که آفتاب سوختگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

فواید ویتامین D2 در مقابل فواید D3

ویتامین D2 و ویتامین D3 دو شکل اصلی ویتامین D هستند. دانشمندان گاهی اوقات ویتامین D2 را ارگوکلسیفرول و D3 کولکالسیفرول می نامند. هر دو نقش یکسانی در بدن دارند، اما ساختار مولکولی آن ها کمی با هم فرق دارند. تفاوت اصلی این است که ویتامین D2 از گیاهان تأمین می گردد، در حالی که D3 به وسیله حیوانات، از جمله انسان ها بوجود می آید. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که کدامیک از این دو ویتامین برای سلامتی انسان مهمترند. به گفته موسسه ملی بهداشت آمریکا، هر دو نوع سطح ویتامین D را در خون فرد افزایش می دهند.

به نظر می رسد ویتامین D3 در افزایش سطح ویتامین D بهتر از D2 عمل می نماید. با این حال، محققان قبل از اینکه مطمئن شوند که این دو نوع چگونه بر گروه های مختلف افراد در سنین، جنس و قومی های مختلف تأثیر می گذارند، به شواهد بیشتری نیاز دارند. علاوه بر این، در این مطالعه مکمل های ویتامین D و نه غذاها مورد آنالیز قرار گرفتند.

مطالعات دیگر نیز حاکی از آن است که D3 می تواند از D2 مهمتر باشد. یک مطالعه 2016 یادآوری می نماید که مکمل ویتامین D3 دو بار در هفته و به مدت 5 هفته در افزایش سطح ویتامین D در بزرگسالان موثرتر از همان اندازه ویتامین D2 است. اصلی ترین منبع تامین ویتامین D، نور آفتاب است. افراد زیادی از مکمل ها استفاده می نمایند، زیرا ویتامین D کافی را از نور خورشید دریافت نمی نمایند. افراد ساکن منطقه ها ابری یا اشخاصی که پوستشان تیره است از این مکمل ها استفاده می نمایند. بعضی شرایط مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده، نیز می تواند منجر به کمبود ویتامین D گردد.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D2 هستند

تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی سرشار از ویتامین D هستند. بعضی از فراورینمایندگان محصولات خود را به طور مصنوعی با D2 غنی می نمایند که از گیاهان می آید. این محصولات غنی شده شامل این موارد هستند:

  • شیر لبنی و گیاهی مانند جو دو سر، بادام و شیر سویا
  • آب پرتقال
  • غلات

قارچ ها و مخمرهایی که در معرض نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش قرار گرفته اند از معدود غذاهایی هستند که به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامین D2 هستند. نصف پیمانه قارچ سفید و خام حاوی 46٪ از اندازه توصیه شده روزانه یک بزرگسال برای تامین ویتامین D است.

غذاهایی که سرشار از ویتامین D3 هستند

غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از ویتامین D3 هستند از منابع حیوانی تأمین می شوند. این غذاها می توانند شامل موارد زیر باشند:

روغن کبد ماهی

یک قاشق غذاخوری حاوی 170٪ ویتامین D توصیه شده برای بزرگسالان است.

ماهی قزل آلا

85 گرم قزل آلای رنگین کمان پخته شده حاوی 81٪ ویتامین D توصیه شده برای بزرگسالان است.

ماهی سالمون

86 گرم ماهی سالمون پخته شده حاوی 71 درصد از ویتامین D مورد نیاز روزانه بزرگسالان است.

غذاهای دیگر حاوی ویتامین D3 هستند، اما در مقادیر کمتری. این غذاها شامل این موارد هستند:

  • ساردین
  • تخم مرغ تازه
  • جگر گاو
  • تن ماهی
  • پنیر

نتیجه گیری

ویتامین D برای سلامتی لازم است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن دارد. افراد می توانند به وسیله قرار گرفتن در معرض آفتاب، غذا یا مکمل ها ویتامین D دریافت نمایند. ویتامین D2 و D3 اشکال اصلی ویتامین D هستند و هر دو نقش یکسانی در بدن دارند. بعضی مطالعات نشان داده اند که D3 در افزایش سطح ویتامین D در بدن موثرتر از D2 عمل می نماید. ویتامین D2 از گیاهان تأمین می گردد، در حالی که حیوانات، از جمله انسان ها، ویتامین D3 فراوری می نمایند.

تعداد کمی از مواد غذایی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند، بنابراین فراوری نمایندگان ممکن است غذاها را با ویتامین D غنی نمایند، از جمله شیر، آبمیوه و غلات. قارچ منبع طبیعی و خوب ویتامین D2 است، در حالی که ماهی های چرب منبع خوبی از ویتامین D3 محسوب می شوند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2651

به "تفاوت ویتامین D2 و D3 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ویتامین D2 و D3 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید