ترمیم بینی با چاپ 3 بعدی

به گزارش باتسک، محققان دانشگاه آلبرتا در مطالعه اخیرشان تکنیک جدیدی را برای چاپ سه بعدی غضروف در اشکال سفارشی ابداع نموده اند. از این روش می توان برای ترمیم بینی بیماران مبتلا به سرطانی پوست استفاده کرد و در نتیجه دیگر احتیاج به دریافت نمونه غضروف از دیگر قسمت های بدن بیماران نیست.

ترمیم بینی با چاپ 3 بعدی

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

بینی یکی از رایج ترین قسمت ها برای تشکیل سرطان پوست است و این موضوع با توجه به میزان قرار داشتن آن در معرض آفتاب، قابل درک است. برای درمان این امر اغلب به برداشتن قسمت هایی از پوست و غضروف احتیاج است اما با توجه به برجستگی بینی در صورت، افراد خواستار اصلاح این ناهنجاری ها هستند.

معمولاً انجام این کار با استفاده از غضروف های گرفته شده از قسمت دیگری از بدن مانند دنده ها انجام می گردد. اما این کار نیز به نوبه خود مسائل بیشتری را ایجاد می نماید چرا که تهاجمی است و می تواند به عوارض دیگری منجر گردد و دیگر اینکه نمونه های غضروف همواره با شکل بینی به خوبی هماهنگ نمی شوند.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه آلبرتا غضروف جایگزین را در آزمایشگاه رشد دادند. این مسئله هر دو مشکل را رفع می نماید زیرا دیگر احتیاجی به دریافت نمونه از جای دیگر بدن نیست و می توان آنها را دقیقاً متناسب با شکل بینی صورت فرد شکل داد.

محققان این مطالعه سلول های غضروف بینی انسان را برداشته و سپس آنها را با هیدروژل ساخته شده از کلاژن گاو مخلوط کرد. سپس این ماده به شکل مورد احتیاج چاپ زیستی سه بعدی شد و حدود چهار هفته برای کشت در آزمایشگاه نهاده شد. طی آن موقع غضروف درست می گردد و آماده پیوند به بیمار است.

آدتولا ادیسیدا(Adetola Adesida) نویسنده این مطالعه گفت: این به نفع بیمار است چرا که در این روش آنها می توانند روی تخت اتاق عمل بروند. در 30 دقیقه کار بافت برداری از بینی آنها انجام می گردد و پس از آن می توانیم به طور خاص برای آنها غضروف بسازیم. حتی می توانیم سلول ها را ذخیره نموده و بعداً از آنها برای ساختن هر آنچه برای جراحی ضروری است استفاده کنیم.

محققان آلبرتا در مرحله بعدی میزان عملکرد غضروف رشد یافته در آزمایشگاه پس از پیوند به حیوانات را آزمایش خواهند کرد. محققان امیدوارند که طی دو یا سه سال آینده این آزمایش را بر روی انسان انجام دهند.

یافته های این مطالعه در مجله FASEB منتشر شده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2196

به "ترمیم بینی با چاپ 3 بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم بینی با چاپ 3 بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید