بازپروری معتادان سالانه 500 میلیارد تومان هزینه دارد

به گزارش باتسک، فرید براتی سده گفت: میزان هزینه مربوط به بازپروری معتادان نزدیک به 500 میلیارد تومان است که به دلیل عدم پوشش بیمه، بخش اصلی آن توسط خانواده ها پرداخت می گردد.

بازپروری معتادان سالانه 500 میلیارد تومان هزینه دارد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، فرید براتی سده با حضور در برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع چالش های درمان اعتیاد در کشور گفت: اعتیاد یک بیماری مزمن و یک شرایط اجتماعی، روانی، جسمانی و معنوی عود یابنده است، از این رو مراکز ترک اعتیاد نمی توانند برای درمان معجزه نمایند.

وی با بیان این که مفهوم بهبودی و بازتوانی معتادان در 2 سال اخیر محقق شده است، اظهار کرد: در این دو سال تمرکز ما تنها بر بخش سم زدایی و بهبودی جسمی نبوده است و به جنبه های دیگر بازتوانی از جمله روان درمانی نیز پرداخته شده است و در این فرآیند، فرد بهبود یافته رها نمی گردد.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی معتقد است درمان اعتیاد امکان پذیرو بهبودی از این بیماری ممکن است، اما فرآیند آسانی نیست و فرآیند بسیار پیچیده و سختی دارد که نقش خانواده و دستگاه های مختلف برای پایداری این درمان بسیار مهم است.

براتی در پاسخ به انتقادی در این باره که پروتکل های ترک اعتیاد از کشور های اروپایی الگوبرداری شده و برای جامعه ما مناسب نیست، شرح داد: بخش بزرگی از فرآیند بازتوانی، سم زدایی است و دارو های مورد استفاده بر اساس شرایط جسمی فرد معتاد تجویز می گردد که تفاوتی میان انسان ها در کشور های مختلف وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از فرآیند درمان با موضوع محیط کمپ ها مرتبط است که می توان گفت شرایط این مراکز در حال حاضر از بسیاری از کشور ها بهتر است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان بهزیستی، در حال حاضر 50 هزار نفر در مراکز بازپروری بهزیستی تحت درمان و بازتوانی هستند و این موضوع یک دستاورد برای کشور به شمار می رود. درواقع اگر این مراکز وجود نداشت این تعداد از معتادان با شرایط نامناسب در خانواده ها یا خیابان ها بودند.

براتی اضافه کرد: بر اساس آمار بهزیستی، سالیانه 450 هزار نفر به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می نمایند. میزان هزینه مربوط به بازپروری معتادان نزدیک به 500 میلیارد تومان است که به دلیل عدم پوشش بیمه، بخش اصلی آن توسط خانواده ها پرداخت می گردد. بهزیستی مبلغ 7 تا 8 میلیارد تومان به عنوان یارانه به تمامی مراکز درمانی اعتیاد پرداخت می نماید.

وی براتی آماری از معتادان کشور ارائه داد و تشریح کرد: بر اساس آخرین آنالیز ها، 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف نماینده مستمر یا معتاد و تعداد یک میلیون و 800 هزار تا دو میلیون نفر مصرف نماینده تفننی در کشور وجود دارد. ایران جز معدود کشور هایی است که شمار مصرف نمایندگان تفننی از مصرف نمایندگان دائمی کمتر است.

براتی در سرانجام درباره نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد گفت: بهزیستی گزارشات نظارتی خود را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال می نماید. در سال 97، 7 هزار مورد، در سال 98، 4 هزار و 700 مورد و سال جاری به دلیل مسائل ناشی از شیوع کرونا، 3 هزار و 200 مورد نظارت بر مراکز اقامتی انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2096

به "بازپروری معتادان سالانه 500 میلیارد تومان هزینه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازپروری معتادان سالانه 500 میلیارد تومان هزینه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید