iOS اپل دیگر دومین سیستم عامل محبوب موبایلی در چین نیست، چون جای آن را YunOS علی بابا گرفته است! - آشنایی با YunOS

به گزارش باتسک، در چین مسلما اندروید محبوب ترین سیستم عامل موبایلی است. اما مطابق تازه ترین آمارها تا انتهای سال 2016 میلادی، YunOS شرکت علی بابا 14 درصد کل سیستم عامل های موبایلی چین خواهد بود و از iOS پیشی خواهد گرفت. به این ترتیب YunOS روی 100 میلیون گوشی فروش رفته در سال میلادی جاری نصب خواهد بود.

iOS اپل دیگر دومین سیستم عامل محبوب موبایلی در چین نیست، چون جای آن را YunOS علی بابا گرفته است! - آشنایی با YunOS

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اما این YunOS واقعا چگونه سیستم عاملی است؟

YunOSکه به آن Aliyun OS هم می گویند، یک توزیع لینکوس است که برای گوشی های هوشمند بر اساس پروژه کدباز اندروید نوشته شده است. Yun در چینی به معنی ابر است و بنابراین می گردد حدس زد که ویژگی های ابری YunOS است که آن را شاخص می نماید.

YunOS را شاخه ای از گروه بزرگ علی بابا به نام علی کلاد نوشته است. این سیستم عامل نخستین بار در چین در تاریخ 28 جولای سال 2011 رونمایی شد.

ایده اصلی جالب YunOS این است که تا جایی ممکن است خصوصیات ابری را برای کاربران موبایل به ارمغان آورد.

تا حالا بیشترین استفاده ای که کاربران موبایل از سرویس های ابری می کردند، ذخیره کردن عکس ها و دیتا روی آنها بوده است. اما YunOS ترتیبی می دهد که کاربر بتواند همه تنظیمات یا اصطلاحا ستینگ گوشی را هم به صورت ابری ذخیره کند و به علاوه بسیاری از اپ ها به جای اینکه واقعا روی گوشی ذخیره و اجرا شوند، در فضای ابری عمل می نمایند و فقط بازخورد پردازش و اطلاعات آنها روی گوشی نمایش داده خواهد شد.

بدیهی است که اجرای ابری اپلیکیشن ها باعث می گردد که لازم نباشد اپ ها، از منابع خود گوشی برای اجرا استفاده نمایند و بنابراین نسبت به گوشی های با سخت افزار مشابه، گوشی ها با YunOS حدود 30 درصد سریع تر خواهند بود.

یکی از ویژگی های خوب دیگر YunOS ویژگی های امنیتی جامع آن است، چیزهای مثل محافظت در برابر درخواست های پرداخت غیرمعتبر به وسیله پیامک، آنتی فیشینگ، تشخیص هوشمند مخاطب تماس های صوتی و پیامکی، آنتی ویروس و بلاک نماینده تبلیغات.

ویژگی دیگر YunOS به درد کاربران سالخورده می خورد که به وسیله آن می توانند نوع فونت و اندازه آن را به سادگی تغییر بدهند.

اپ استور YunOS به خوبی سامان یافته و اپ ها به صورت موضوعی و بر اساس محبوبیت در آن مرتب شده اند. البته اپ های روتین اندروید هم روی گوشی های با YunOS قابل اجراست، منتها مواردی از کرش اپلیکیشن مشاهده شده است.

برخلاف باور بعضی ها، YunOS را نمی توان فقط یک پوسته شخصی سازی شده اندروید دانست. YunOS در واقع یک پلتفرم لینوکس بر اساس اجرای آنلاین ابری اپلیکیشن هاست.

YunOS دو BSP دارد. BSP تقریبا همان کاری را می نماید که بایوس در پی سی ها می نماید، یعنی رابط بین سخت افزار و سیستم نرم افزاری است. یکی از BSP ها با اندروید سازگار است و دیگری با سیستم خاص خود YunOS سازگاری دارد. به علاوه ماشین مجازی یا VM اندروید با YunOS متفاوت است. اندروید از Dalvik VM بهره می برد، در حالی که YunOS ماشین مجازی ابری علی را دارد که تصور می گردد 11 درصد از Dalvik کاراتر باشد.

YunOSیک فریم ورک برای اجرای اپ های خود و یک فریم ورک سازگاری برای اجرای اپ های اندروید دارد. به علاوه YunOS یک فریم ورک سرور ابری خاص خودش را دارد.

YunOS می تواند اطلاعات چند وسیله را همسان کند و به نوعی طراحی شده است که کاربران در هنگام اجرای آن لزوما از اکوسیستم علی بابا استفاده نمایند. مثلا کاربر هنگام وب گردی به سادگی می تواند وارد فروشگاه آنلاین Taobao گردد و خریدهای خود را انجام بدهد.

ویژگی های دیگر YunOS:

نرم افزار عکاسی با مود زیبایی - شناسایی چهره - دستیار هوشمندی که عادات هر کاربر را متوجه می گردد و وسیله را بر اساس آن شخصی سازی می نماید- توانایی تشخیص اشارات. FingerSense می تواند تفاوت بین لمس با با سطح جلویی و پشت انگشت را متوجه بگردد. به این ترتیب کاربر می تواند خیلی سریع با شیوه های مختلف لمس مثلا منو اپ های برگزیده را احضار کند یا اسکرین شات بگیرد. حتی پیشبینی شده که FingerSense در آینده بتواند متوجه زاویه لمس صفحه نمایش و میزان فشار لمس که همان لکس سه بعدی است، بگردد!

توجه داشته باشید که مثل اندروید YunOS خاص گوشی های هوشمند نیست و می تواند روی تلویزیون های اینترنتی، سیستم های خودرو و خانه هوشمند، وسایل پوشیدنی هوشمند و … نصب گردد.

اگر به این صفحه بروید، می توانید فهرست گوشی هایی که YunOS برایشان آمده را ببینید.

منابع: + و +

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 766

به "iOS اپل دیگر دومین سیستم عامل محبوب موبایلی در چین نیست، چون جای آن را YunOS علی بابا گرفته است! - آشنایی با YunOS" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "iOS اپل دیگر دومین سیستم عامل محبوب موبایلی در چین نیست، چون جای آن را YunOS علی بابا گرفته است! - آشنایی با YunOS"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید