25 کارگردان مشهور که از فیلم های خود متنفر شدند

به گزارش باتسک، نام دیوید لینچ، آلفرد هیچکاک و مایک بی در بین کارگردان هایی که به فیلم های خودشان افتخار نمی نمایند دیده می گردد. حتی بهترین کارگردان ها وقتی فیلم هایشان آن گونه که برنامه ریزی نموده بودند از آب در نیامده است، اعتراف می نمایند؛ از استنلی کوبریک تا دیوید لینچ و از نوا بامباک تا آلفرد هیچکاک. گاهی حتی کارگردان ها تا آنجا پیش می فرایند که نام فیلم را از کارنامه کاری خود حذف می نمایند، مانند های بال (Highball)؛ فیلمی که در شش روز فیلم برداری شد و ثابت کرد که برای کارگردانی که دومین فیلمش را می سازد کمی بیش از حد جاه طلبانه است.

25 کارگردان مشهور که از فیلم های خود متنفر شدند

لینچ سعی کرد نام خود را از فیلم تل ماسه (Dune) حذف کند، اما فقط توانست در برخی مناطق فیلم را با نام مستعار آلن اسمیثی به عنوان کارگردان نمایش دهد. لینچ درباره تجربه ساخت فیلم تل ماسه گفته است: منصفانه نیست که بگوییم کاملا یک کابوس بود، اما شاید بتوان گفت هفتادوپنج درصد آن کابوس بود. من دوران فوق العاده ای در مکزیکوسیتی گذراندم. گروه عالی بود، زیبا بود. اما وقتی نسخه نهایی کار نمی کند، چه می توان کرد؟ چرا این کار را کردم؟ نمی دانم. وقتی که نمی توانی حرف آخر را سر کار بزنی و آزادی مطلق داشته باشی، برای مردن آماده می شوی. آماده شدن برای مردن و دقیقا چنین بود؛ من مردم.

لینچ تنها کارگردانی نیست که درباره یک تجربه هالیوودی تا این حد صادق است. در ادامه 25 کارگردان را که علیه کارهای خود صحبت نموده اند، بشناسید.

1. نوا بامباک علیه های بال (Highball)

  • محصول: 1997
  • بازیگران: جاستین بیتمن، پتر باگدانوویچ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 26 از 100

بعد از نخستین فیلم پیروز خود، لگدزنان و جیغ کشان (Kicking and Screaming) 1995، نوا بامباک توانست نامی برای خود دست و پا کند. دو سال بعد، او دو فیلم دیگر ساخت؛ آقای حسادت (Mr. Jealousy) و های بال (Highball). های بال طی شش روز و با بودجه ای که از آقای حسادت اضافه آمده بود، ساخته شد.

در های بال، نوا بامباک در نقش مقابل جاستین بیتمن، پتر باگدانوویچ و کریس ایگم مقابل دوربین رفت. فیلم حول محور زن و شوهری می گردد که برای بهبود بخشیدن به زندگی اجتماعی خود، در آپارتمان خودشان در بروکلین، طی یک سال، سه مرتبه جشن های بزرگ به راه می اندازند. فیلم آن گونه که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت. بامباک نام خود را در تیتراژ عوض کرد. کارگردان فیلم ارنی فوسو و نویستده آن جسی کارتر نام گرفت.

بامباک سال 2008 به اینترویو (Interview) گفت: فیلم واقعا یک تجربه بود و در واقع تجربه ای احمقانه، چرا که من به این فکر ننموده بودم که اگر فیلم نتیجه بخش نگردد، چه نتایجی خواهد داشت. اما فیلم با نیت درستی ساخته شده بود و آن هم کوشش برای ساختن یک فیلم در شش روز و استفاده از همان عوامل فیلم آقای حسادت، با تمام کوشش های صادقانه اشان و افزودن اعضای جدید بود.

فیلم نامه هم بامزه بود، اما پروژه ای جاه طلبانه بود. ما زمان کافی نداشتیم، نتوانستیم کار را به خاتمه برسانیم و اوضاع خوب به نظر نمی رسید؛ در کل به هم ریخته بود. نمی توانستیم کار را به خاتمه برسانیم و من با تهیه نماینده به مشکل برخورده بودم. او کار را رها نموده بود و من پول کافی برای به اتمام رساندن کار و اینکه به عقب بازگردم و بتوانم دو روز بیشتر کار کنم نداشتم. کمی بعد، بدون تأیید من، فیلم در قالب دی وی دی منتشر شد.

2. آلن تیلور علیه ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World)

  • محصول: 2013
  • بازیگران: کریس همسورث، آنتونی هاپکینز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 66 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 54 از 100

آلن تیلور یکی از بهترین های تلویزیون بود؛ قسمت هایی از سریال سوپرانوز که او کارگردانی نموده است را ببینید. وقتی او تصمیم گرفت وارد سینما گردد، دومین قسمت از فیلم های ثور دنیای مارول به او سپرده شد؛ فیلمی که منتقدان آن را کوبیدند و معمولا به عنوان بدترین فیلم دنیای مارول از آن یاد می گردد.

طی مصاحبه ای با آپراکس (Uproxx)، تیلور فیلم مارول ساخته خودش را به باد انتقاد گرفت: من دو فیلم بلاک باستری کار کردم؛ یکی ثور: دنیای تاریک و دیگری نابودگر: جنسیس (Terminator: Genisys) و یادگرفته ام که نباید فیلمی 170 میلیونی را با پول دیگری و بدون مشارکت او ساخت. فیلم مارول فریبنده بود، چرا که در هنگام فیلم برداری به من آزادی کامل داده شده بود، اما بعد در پس فراوری، فیلم تبدیل به چیز دیگری شد. این چیزی است که امیدوارم هرگز تکرار نگردد و بلایی است که امیدوارم بر سر هیچ کس نیاید. نابودگر: جنسیس شبیه آن نبود. داستانی که ما شروع به تعریف آن کردیم، همان داستانی است که تا سرانجام بیان شد و بعد به اکران درآمد و همه همکاری می کردند، همان طور که در پروژه ای به این بزرگی باید باشد.

3. الکس پرویاس علیه خدایان مصر (Gods of Egypt)

  • محصول: 2016
  • بازیگران: نیکولای کاستر-والدو، جرارد باتلر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 15 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 25 از 100

بعد از اینکه ریدلی اسکات از انتخاب بازیگران سفید پوست خود، کریستین بیل و جوئل ادگورتون، برای ایفای نقش های اصلی در حماسه تاریخی خود، خروج: خدایان و پادشاهان (Exodus: Gods and Kings)، دفاع کرد، الکس پرویاس تصمیم گرفت طی بیانیه ای به خاطر کمبود تنوع و تماما سفیدپوستی بودن فیلم خود عذرخواهی کند.

پرویاس در بیانیه خود گفت: فرایند انتخاب بازیگر برای یک فیلم متغیرهای پیچیده ای دارد، اما معین است که تنوع ما در انتخاب بازیگر باید بیشتر می بود. من از صمیم قلب از تمام کسانی که توسط تصمیم های ما مورد اهانت نهاده شدند، عذرخواهی می کنم.

استودیوی لاینزگیت (Lionsgate) در بیانیه ای خاطرنشان کرد: ما می دانیم که کمک رساندن به اینکه انتخاب بازیگران بازتاب درستی از تنوع و چگونگی به تصویر کشیدن دوره زمانی فیلم را داشته باشد، مسؤولیت ماست. در این زمینه ما نتوانستیم به استانداردها و حساسیت های خودمان در این زمینه پایبند بمانیم و از این بابت معذرت می خواهیم. لاینزگیت عمیقا متعهد شده است فیلم هایی که می سازد، تنوع مخاطبانش را بازتاب دهد. ما می خواهیم و می توانیم که بهتر از پیش ادامه دهیم.

4. جان فاورو علیه کابوی ها و بیگانگان (Cowboys & Aliens)

  • محصول: 2011
  • بازیگران: دنیل کریگ، هریسون فورد
  • امتیاز راتن تومیتوز: 44 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 50 از 100

جان فاورو بعد از ساخت دو فیلم برای دنیای مارول از شخصیت مردآهنی، تصمیم گرفت وارد ژانر دیگری گردد و در فیلم کابوی ها و بیگانگان با کمپانی های پارامونت (Paramount) و یونیورسال (Universal) همکاری کند.

کارگردان سال 2013 در مصاجبه با اینترویو فیلم را پیشرفته ترین کاری که تا به امروز انجام داده است نامید، اما او با شکست در گیشه و انتقادهای سخت منتقدان درس های فراوانی آموخت. فاورو بعدها گفت: فیلم با استقبال روبرو نشد و بی شک فیلم مسخره ای بود. نام فیلم به قدری جالب بود که باعث شد همه فکر نمایند قرار است یک فیلم کمدی ببینند و شاید نسخه متفاوتی از فیلم، نتیجه بهتری می داشت.

5. جاس ودون علیه انتقام جویان: عصر اولتران (The Avengers: Age of Ultron)

  • محصول: 2015
  • بازیگران: کریس ایوانز، کریس همسورث
  • امتیاز راتن تومیتوز: 76 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100

ودون با انتقام جویان توانست نظرات مثبت منتقدان و پیروزیت های مالی را همراه داشته باشد، اما قسمت دوم فیلم ثابت کرد که او قرار است بار زیادی از انتقادها را به دوش بکشد. ویدون به ولچر (Vulture) گفت: من کوشش کردم، اما دوره وحشتناکی را از سر گذراندم. فیلم بی نقص است؟ خیر. آیا این من هستم؟ خیلی رک و بدون آلایش، بله. اینکه چنین کاری تا این اندازه شخصی با این بودجه و برای استودیویی که یک فیلم پرفروش تابستانی می خواهد، انجام دهید، یک امتیاز ویژه است.

ودون بعدها درباره فیلم گفت: من به دنبال فرایند ساخت کاملا از پا افتاده بودم. بخشی از آن به دنبال درگیری ها با مارول بود که غیرقابل پیشگیری است و بخش زیادی از آن درباره خود من بود و خستگی بیش از حدم.

6. رولند امریش علیه روز استقلال: بازخیز (Independence Day: Resurgence)

  • محصول: 2016
  • بازیگران: بیل پولمن، جف گلدبلام
  • امتیاز راتن تومیتوز: 30 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 32 از 100

روز استقلال: بازخیز در گیشه یک شکست کامل بود. با بودجه ساخت 165 میلیونی، فیلم در مقیاس بین المللی کمتر از 390 میلیون فروخت. امریش سال 2019 در مصاحبه ای با اینترویو گفت: من فقط می خواستم فیلمی درست شبیه به قسمت اول بسازم. در اواسط کار ویل اسمیت ما را رها کرد؛ چرا که می خواست در جوخه انتحار بازی کند.

باید همان جا کار را متوقف می کردم، چرا که ما فیلم نامه خوبی داشتیم، اما بعد مجبور شدم به سرعت فیلم نامه دیگری سرهم کنم. من باید نه می گفتم چون تا به خودم آمدم در حال ساخت چیزی بودم که خودم آن را نقد می کنم؛ یک دنباله.

7. سیمون کینبرگ علیه دارک فینکس (Dark Phoenix)

  • محصول: 2019
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، جنیفر لارنس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 22 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 43 از 100

نخستین تجربه کارگردانی کینبرگ اکرانی فاجعه بار را همراه داشت. کینبرگ در کی سی آر دبلیو حاضر شد تا توضیحاتی درباره این شکست ها بدهد.

کینبرگ گفت: این فیلمی است که کسانی که آن را ندیده اند با آن ارتباط برقرار ننموده اند. کسانی که آن را دیده اند هم به اندازه کافی با آن ارتباط برقرار ننموده اند و این تقصیر من است. مسائل زیادی ما را تحت تأثیر گذاشت. از به هم ریختگی تاریخ اکران تا جابه جایی فیلم از فاکس (Fox) به دیزنی (Disney) در چند ماه آخر مانده به اکران. با این حال من عاشق ساختن این فیلم بودم و عاشق کسانی که این فیلم را با آن ها ساختم.

8. جاستین چون علیه مرد باش (Man Up)

  • محصول: 2015
  • بازیگران: لیک بل، سایمون پگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 80 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100

پیش از اینکه به دنبال ساختن فیلم گوک (Gook)، جاستین چون یکی از کارگردان های محبوب ساندنس گردد، نخستین تجربه کارگرانی خود را سال 2015 با فیلم مرد باش از سر گذراند که حالا از آن پشیمان است.

او به ساندنس گفت: من تا کنون دو فیلم ساخته ام و اولین آن ها را با یک یوتیوبر. من با خود می گفتم: آره، قراره چیزهای شگفت انگیز درباره این آدمو بفهمم و اونارو به تصویر ترجمه کنم. چیزی که رخ داد این بود که همه چیز تبدیل به مذاکره شد. او نام تجاری خودش را داشت و با توجه به مخاطبانش به نظر نمی آمد که من درحال کارگردانی کردن فیلم باشم. من صرفا وسیله ای بودم که آن چه او می خواست را برایش انجام دهم.

لقمه گلوگیری بود، چرا که من فکر می کردم قرار است فرصتی داشته باشم تا کارهای تکنیکی که همیشه آرزویشان را داشتم انجام بدهم و هم زمان جنبه انسانی این فرد را به مردم نشان بدهم و به همه ثابت کنم، آن گونه که فکر می نمایند، این آدم فقط به درد یک کار نمی خورد. آن چه آموختم این بود که قادر به ارتباط برقرار کردن نیستم. ما با انتظارات متفاوتی وارد کار شدیم و در نهایت من خجالت زده بودم. واقعا از فیلم خجالت می کشیدم. اما مدتی است که دیگر چنین نیست، چرا که به نظرم اگر آن فرایند را طی نمی کردم، قادر نبودم گوک را بسازم.

9. تی وست علیه تب کابین 2: تب بهاری (Cabin Fever 2: Spring Fever)

  • محصول: 2009
  • بازیگران: نوا سیگان، الکسی واسر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 16 از 100

کارگردان محبوب ژانر وحشت، تی وست، قصد داشت نام خود را از تیتراژ تب کابین 2 حذف و آن را تحت نام مستعار آلن اسمیثی منتشر کند. وست فیلم را به عنوان دنباله ای برای فیلم محبوب الی راث که سال 2002 منتشر شده بود، ساخت؛ پیش از ساختن فیلم ماندگار خود، خانه شیطان (The House of the Devil). قسمت دوم تب کابین بعد از خانه شیطان منتشر شد.

وست سال 2009 در مصاحبه ای با اینترویو گفت: من واقعا می خواستم آلن اسمیثی باشم. این می توانست محافظی نقره ای برای من باشد. من از خوش حال هم خوش حال تر می شدم اگر می توانستم فیلم را با نام آلن اسمیثی منتشر کنم.

آن ها گفتند نه، من یکی از اعضای انجمن کارگردان های آمریکا نیستم و اینکه انجمن دیگر اجازه استفاده از آلن اسمیثی را نمی دهد؛ این واقعا مرا به هم ریخت. واقعا احساس می کنم این فیلم من نیست. این فیلمی است که طی فراوری توسط گروهی دیگر از افراد ساخته شد و این یک مصیبت است.

10. کوین اسمیت علیه قانون شکن (Cop Out)

  • محصول: 2010
  • بازیگران: بروس ویلیس، تریسی مورگان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 19 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 31 از 100

کمدی استودیویی سال 2010 کوین اسمیت، بروس ویلیس و تریسی مورگان را کنار یکدیگر قرار داد، اما فقط یکی از آن ها برای فیلم ارزشمند بود.

اسمیت سال 2011 در مصاحبه ای با مارک مارون صادقانه سخن گفت و تجربه کار کردن با بروس ویلیس را یک تجربه روح فرسا تلقی کرد. کارگردان افزود که فیلم با مسائل بازاریابی روبرو بود چون یکی از بازیگران حتی برای یک پوستر لعنتی روی جایگاه نمی نشست.

اسمیت در ادامه گفت: همه می دانند او کیست. بگذارید این گونه بگویم. اون یارو که تو فیلم واقعا بامزه بود یادتونه؟ اون نیست. اون یه رویای واقعیه. اگه به خاطر تریسی مورگان نبود، ممکن بود خودم یا یکی دیگرو موقع ساخت این فیلم بکشم.

11. دیوید لینچ علیه تل ماسه (Dune)

  • محصول: 1984
  • بازیگران: کایل مک لاکلن، ماکس فون سیدو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 51 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 39 از 100

تابستان 2019، لینچ هنگام بازگشایی نمایشگاه هنر خود در بریتانیا گفت: همیشه می گویم. تل ماسه یک اندوه بزرگ در زندگی من است. در آن فیلم من حرف آخر را نمی زدم. کنترل کامل خلاقانه را نداشتم. این فیلم، فیلمی نیست که اگر اختیار حرف آخر در دست من بود، می ساختمش. این یک اندوه است.

لینچ از 1985 که فیلم منتشر شده است همیشه از منتقدان اصلی آن بوده و تا جایی پیشرفته است که هنگام اکران درخواست کرد تا نامش از تیتراژ فیلم حذف گردد. بعدها در اکران های گسترده تر نام لینچ با نام آلن اسمیثی جایگزین شد؛ اسم مستعاری که در صنعت فیلم سازی به کسانی که آرزو دارند هیچ ارتباطی با فیلم های خودشان نداشته باشند، داده می گردد.

لینچ سه سال صرف این کرد که تهیه نمایندگان و سرمایه گذاران را راضی کند تا نگاه بصری خلاقانه او را درک نمایند. همان طور که براد دوریف، یکی از بازیگران، قبلا گفته است لینچ مجبور شد برخی از دلنشین ترین سکانس های فیلم نامه خود را حذف کند، چرا که تهیه نمایندگان پول ضبط آن را پرداخت نمی کردند. کمبود بودجه همچنین لینچ را مجبور کرد که به جلوه های بصری بی کیفیت و فراوریی با شمایل غیرحرفه ای راضی گردد.

12. تونی کی علیه تاریخ مجهول آمریکا (American History X)

  • محصول: 1998
  • بازیگران: ادوارد نورتون، ادوارد فرلانگ
  • امتیاز راتن تومیتوز: 83 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 62 از 100

کار کردن با تونی کی بر سر صحنه فیلم برداری تاریخ مجهول آمریکا به قدری سخت بود که نیو لاین سینما (New Line Cinema) او را از اتاق تدوین فیلم اخراج کرد. کی نسخه سینمایی اکران شده از فیلم را دوست نداشت و درباره آن گفت: پرشده از نماهایی است که همه در آغوش هم گریه می نمایند. کارگردان در نهایت تهیه نمایندگان و فیلم نامه تکامل نیافته را مقصر دانست.

کی همچنین با ادوارد نورتون، کسی که در ابتدا نمی خواست استخدام کند، هم به مشکل خورد. کی چندین مرتبه سعی کرد که جایگزینی برای او بیابد، اما ناپیروز بود و در نهایت مجبور شد با نورتون کار کند. کارگردان به قدری از فیلم متنفر بود که سعی کرد نام خود را از تیتراژ آن حذف کند، اما پیروز نبود. او عقیده داشت که نورتون در نسخه نهایی، بیش از آن چه باید، خودش را درون فیلم قرار داده بود.

13. دنیس هاپر علیه کچ فایر (Catchfire)

  • محصول: 1990
  • بازیگران: دنیس هاپر، جودی فاستر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 50 از 100

هاپر پیش از اینکه مسؤولیت ساخت کچ فایر که در آن به عنوان نقش مقابل جودی فاستر هم مقابل دوربین رفت را قبول کند، چهار فیلم ساخته بود. فیلم نامه فیلم تحت تأثیر اعتصاب های 1988 انجمن نویسندگان آمریکا نهاده شد و هوپر طی فیلم برداری هنوز درحال بازنویسی فیلم نامه بود. او در اتاق تدوین هم با استودیو درگیر شد چرا که نسخه سه ساعته او به فیلمی نود و هشت دقیقه ای تبدیل شده بود.

هاپر در نهایت نام خود را از تیتراژ حذف کرد و فیلم با کارگردانی آلن اسمیثی منتشر شد و حتی عنوان فیلم هم به بک ترک (Backtrack) تغییر کرد.

14. جاش ترانک علیه چهار شگفت انگیز (The Fantastic Four)

  • محصول: 2015
  • بازیگران: مایلز تلر، کیت مارا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 9 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 27 از 100

پس از روبرو با نقدها سخت و فراگیری اعلام پشیمانی های متعدد از حضور در این تیم فراوری توسط افراد مختلف، کارگران، جاش ترانک، یک روز پیش از اکران فیلم در توییتی نوشت: یک سال پیش، من ذهنیت فوق العاده ای از این فیلم داشتم که نقدهای فوق العاده ای دریافت می کرد. شما احتمالا هرگز آن را نخواهید دید. این واقعیت است، اگرچه سخت باشد.

ترانک ذهنیت خود از چهار شگفت انگیز را به عنوان فیلمی ابرقهرمانی معرفی کرد که با فیلم های ژانر وحشت دیوید کراننبرگ ترکیب می گردد، اما استودیوی قرن بیستم از نسخه اصلی که او ارائه کرد، راضی نبود. استودیو تصمیم گرفت تغییرات دلخواه خودش را بدون اطلاع کارگردان روی فیلم اعمال کند که موجب عکس العمل های غیرمنطقی ترانک و فیلم برداری های مجدد اجباری شد.

15. استنلی کوبریک علیه هراس و هوس (Fear and Desire)

  • محصول: 1953
  • بازیگران: فرانک سیلورا، پل مازورسکی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 75 از 100

نخستین فیلم کوبریک به سختی فیلمی است که او بتواند به آن افتخار کند. کارگردان که پیش از این به عنوان یکی از عکاس های مجله تایمز توجه ها را به خود جلب نموده بود، برای فیلم برداری برخی صحنه ها و حفظ تداوم طی فیلم برداری به مسائلی برخورد. او بعدها فیلم خود را یک تجربه فیلم سازی سرهم بندی شده مبتدیانه نامید.

کوبریک با خریدن نگاتیوهای اصلی فیلم، مانع اکران شدن و دیده شدن عمومی آن شد.

16. جوئل شوماخر علیه بتمن و رابین (Batman & Robin)

  • محصول: 1997
  • بازیگران: جرج کلونی، آرنولد شوارتزنگر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 12 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 28 از 100

بتمن و رابین معمولا به عنوان یکی از بدترین فیلم های ابرقهرمانی که تا به امروز ساخته شده اند، به یاد آورده می گردد و حتی کارگردان فیلم هم به اندازه از این حقیقت مطلع است که از فیلم دفاع نمی کند. در مصاحبه ای با وایس (Vice) سال 2017 فیلم ساز گفت که به خاطر فیلم متأسف است، به تمام هواداران بتمن یک عذرخواهی بدهکار است و تمام اشتباهات فیلم تقصیر خودش است. او گفت: هیچ کس به جز من به خاطر اشتباهاتم مقصر نیست.

17. استیون سودربرگ علیه زیر سطح (The Underneath)

  • محصول: 1995
  • بازیگران: پیتر گالاگر، آلیسون الیوت
  • امتیاز راتن تومیتوز: 63 از 100

پس از فیلم پیروز پادشاه تپه (King of the Hill)، سودربرگ به سمت بازسازی یک فیلم نوآر 1949 لغزید. کارگردان به کرایتریون گفت که فیلم از همان ابتدا محکوم به فنا بوده و قلب او با آن همراه نبوده است. اینکه او مجبور به کارگردانی فیلم شده بود، وقتی که در زندگی شخصی خود با مسائلی دست و پنجه نرم می کرد که مانع تمرکز کردن درست روی فیلم می شد.

18. توماس آلفردسون علیه آدم برفی (The Snowman )

  • محصول: 2017
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، ربکا فرگوسن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 7 از 100
  • امتیاز مناکریتیک: 23 از 100

با توجه به دو فیلم قبلی آلفردسون، آدم درست را راه بده (Let the Right One In) و بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy) که توجه منتقدان را جلب نموده بودند، انتطارات از فیلم بعدی او آدم برفی هم زیاد بود. به خصوص که پیش از او قرار بود مارتین اسکورسیزی فیلم را کارگردانی کند و پس از او هم اسکورسیزی به عنوان یکی از تهیه نمایندگان اجرایی با فیلم همراه بود، اما این معمای قتل توسط منتقدان مورد حمله نهاده شد و آلفردسون در مصاحبه ای با ان ار کی (NRK) علیه فیلم خود سخن گفت.

کارگردان گفت: زمان فیلم برداری ما در نروژ بسیار کوتاه بود. ما تمام داستان را همراه خود نداشتیم و وقتی شروع به تدوین کردیم، دریافتیم که بخش های زیادی از آن را ضبط ننموده ایم. مانند هنگامی است که شما درحال ساخت یک پازل بزرگ هستید و بخش های کوچکی گم شده اند ، پس شما تصویر را به طور کامل نمی بینید. آلفردسون تخمین زد که ده تا پانزده درصد فیلم نامه، فیلم برداری نشده است.

19. متیو کاسوویتس علیه بابیلون ای. دی. (Babylon A.D)

  • محصول: 2008
  • بازیگران: وین دیزل، میلانی تیری
  • امتیاز راتن تومیتوز: 6 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 26 از 100

بابیلون قرار بود یک فیلم انگلیسی زبان پیروز برای کارگردان نفرت (La Haine) باشد، اما درعوض فیلم تبدیل به یک شکست تمام عیار گیشه ای که حتی کاسوویتس هم نمی خواست از آن دفاع کند شد. کارگردان پیش از اکران فیلم، خود را از آن کنار کشید و اعتراف کرد که طی فیلم برداری با کمپانی قرن بیستم به مشکل برخورده است. گویا استودیو به او اجازه نداده است که هیچ صحنه ای را آن گونه که قصد داشته، فیلم برداری کند.

او به ای ام سی (AMC) گفت: از فیلم بسیار ناراضی هستم. به فیلم نامه احترام گذاشته نشد. تهیه نمایندگان بد، همکاران بد؛ یک تجربه افتضاح.

20. آلفرد هیچکاک علیه طناب (Rope)

  • محصول: 1948
  • بازیگران: جیمز استوارت، جان دال
  • امتیاز راتن تومیتوز: 94 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100

طناب یکی از جاه طلبانه ترین فیلم های آلفرد هیچکاک بود، چرا که او سعی داشت به گونه ای فیلم را بسازد که بدون کات و قطع به نظر برسد. این هدف، فشار بیش از حد بر تیم فراوری وارد کرد و حتی استاد تعلیق احساس کرد که فیلم بیش از حد کش داده شده است. او طناب را یک تجربه که نتیجه نداد، نامید. ستاره فیلم جیمز استوارت هم از فیلم لذت نبرد و آن را دوست نداشت.

21. دیوید فینچر علیه بیگانه 3 (Alien 3)

  • محصول: 1992
  • بازیگران: سیگورنی ویور، چارلز اس. داتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 45 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 59 از 100

فینچر درباره بیگانه 3 گفته است: هیچ کس بیشتر از من از آن متنفر نیست. تا همین امروز هم هیچ کس بیشتر از من از آن متنفر نیست.

کارگردان و کمپانی قرن بیستم طی ساخت فیلم رابطه مناسبی با هم نداشتند. فینچر فرایند فراوری این فیلم را غسل تعمید با آتش نامید. آن موقع فینچر یک کارگردان شناخته شده نبود و وسواس های او نسبت به جزئیات و برداشت های مداوم و زیاد او در هر صحنه به اندازه ای استودیو را خشمگین کرد که می خواستند او را از فیلم حذف نمایند.

بخشی از مشکل آن بود که فینچر فراوری را پیش از کامل شدن فیلم نامه شروع کرد. همان طور که فینچر به مارک بومن گفت: زمان های زیادی بود که ما کوشش می کردیم نماهایی را که قبلا گرفته بودیم در صحنه هایی دیگر دوباره بگیریم. این راه مناسبی برای ساختن یک فیلم نیست.

22. مایکل بی علیه تبدیل شوندگان: انتقام بازنده شدگان (Transformers: Revenge of the Fallen)

  • محصول: 2009
  • بازیگران: شایا لابوف، مگان فاکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 20 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 35 از 100

منتقدان و مایکل بی از اولین ادامه تبدیل شوندگان متنفر بودند. کارگردان به مجله امپایر اعتراف کرد که چند اشتباه نموده است و همان ها باعث شده است که نسخه نهایی مزخرف باشد. او اعتصاب نویسندگان را به عنوان یکی از دلایلی که فیلم بازنده شد، مقصر دانست؛ چرا که هنگام شروع فیلم برداری، فیلم نامه در شرایط مناسب ساخت قرار نداشت.

او گفت: ما چند اشتباه کردیم. خطای اصلی فیلم این بود که به یک دنیای اسرارآمیز تبدیل شد. وقتی که برمی گردم و به فیلم نگاه می کنم، مزخرف است. اعتصاب نویسندگان به سختی و به سرعت به ما ضربه زد. این وحشتناک است که مجبور شوی طی سه هفته داستان یک فیلم را آماده کنی. من ما ه ها صرف آماده کردن یک فیلم می کنم و در نهایت تنها 14 صفحه از برخی ایده ها که فیلم ممکن است آن ها را درخود جای دهد، در اختیار دارم. آن چه ما انجام دادیم راهی مسخره برای ساخت یک فیلم بود.

23. وودی آلن علیه آنی هال (Annie Hall)

  • محصول: 1977
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 92 از 100

آنی هال معمولا به عنوان بهترین فیلم وودی آلن شناخته می گردد، اما کارگردان یکی از هواداران فیلم برنده چهار اسکار خود نیست. او به کولیدر (Collider) گفت: فیلم قرار بود چیزی باشد که در ذهن یک فرد اتفاق می افتد و شما قرار بود شاهد جریانی از مطلعی، در ذهن او، باشید. من فیلم را ساختم و نتیجه چیزی کاملا متناقض بود. هیچ کس هیچ چیز را که در جریان بود نفهمید و تنها چیزی که همه به آن اهمیت می دادند رابطه بین من و دایان کیتن بود.

این چیزی نبود که من به آن اهمیت می دادم. این فقط بخش کوچکی از آن چه بود که من در ذهن داشتم. در آخر، مجبور بودم فیلم را تنها به خودم، دایان کیتن و آن رابطه کاهش دهم. من کاملا از آن فیلم مایوس شدم.

24. کیفر ساترلند علیه زن تحت تعقیب (Woman Wanted)

  • محصول: 1999
  • بازیگران: هالی هانتر، کیفر ساترلند
  • امتیاز راتن تومیتوز: 39 از 100

زن تحت تعقیب به عنوان آخرین فیلمی که از اسم مستعار آلن اسمیثی استفاده نموده است، شناخته می گردد؛ اسم مستعاری که کانون کارگردان های آمریکا در فیلم هایی که کارگردان قصد داشت نام خود را از فیلم حذف کند، از آن استفاده می کرد. اسمیثی سال 2000 اندکی بعد از اکران زن تحت تعقیب منقضی شد.

25. دیوید او. راسل علیه عشق تصادفی (Accidental Love )

  • محصول: 2015
  • بازیگران: جسیکا بیل، جیک جیلنهال
  • امتیاز راتن تومیتوز: 9 از 100

ارتباط راسل با عشق تصادفی به تنفر ختم نمی گردد، او می خواهد که شما بدانید دیوید او. راسل هیچ ارتباطی با این فیلم ندارد. فیلم با نام تقلبی استفن گرین منتشر شد، چرا که کارگردان خواسته بود تا نام او از فیلم حذف گردد. عقب نشینی های مالی مداوم طی فیلم برداری به وقوع می پیوست و دوربین های درحال ضبط را متوقف می کرد و فیلم برداری را به تاخیر می انداخت. در همان حال راسل با بازیگرانی مانند جیمز کان به مشکل برمی خورد؛ بازیگری که در نهایت کنار گذاشته شد.

کارگردان هم در نهایت پیش از به اتمام رسیدن کار، پروژه را ترک کرد. تهیه نماینده، کیا جم، بر فرایند تدوین فیلم نظارت کرد و هنگامی که فیلم آماده پخش شد، راسل از انجمن کارگردان های امریکا خواست تا نام او را حذف نمایند.

منبع: indiewire

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2244

به "25 کارگردان مشهور که از فیلم های خود متنفر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 کارگردان مشهور که از فیلم های خود متنفر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید