چین راستا استعمارگران غربی را در آفریقا دنبال نمی کند

به گزارش باتسک، خبرنگاران: وزیر خارجه چین در جریان سفر خود به 5 کشور آفریقایی تاکید نمود که چین راستا استعمارگران غربی در آفریقا را دنبال نخواهد کرد.

چین راستا استعمارگران غربی را در آفریقا دنبال نمی کند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، تاکید وزیر خارجه چین مبنی بر اینکه پکن جهت استعمارگران غربی در آفریقا را دنبال نخواهد کرد، در شرایطی است که غرب چین را به کوشش برای دستیابی به منابع غنی قاره آفریقا برای یاری به رشد مالی خود در دو دهه گذشته متهم نموده و بعضی رهبران آفریقایی نیز این اقدام را نوعی استعمار جدید ارزیابی نموده اند.

این ادعای کشورهای غربی در شرایطی است که غرب از چند دهه پیش کشورهای آفریقایی را تحت استعمار خود قرار داده اند.

چین بزرگترین شریک تجاری آفریقا به شمار می رود. وانگ یی وزیر خارجه چین در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین در کنیا تاکید نمود که ما مطلقا جهت قدیمی استعمارگران غربی را در آفریقا دنبال نخواهیم کرد و هرگز محیط زیست و منافع بلندمدت آفریقا را قربانی نخواهیم کرد.

چین پیش از این اعلام نموده است که همکاری با کشورهای آفریقایی شامل کشاورزی، بهداشت و سلامت و پروژه های زیرساختی خواهد بود. در ماه جولای چین بیان کرد که بیش از نیمی از یاری های خارجی 14 میلیارد دلاری این کشور به آفریقا ارسال شده است.

سفر وزیر خارجه چین شامل کشورهای کامرون، گینه استوایی، سودان و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز می گردد. وی روز گذشته در جمع خبرنگاران در سودان از میانجیگری چین در سودان جنوبی دفاع کرد و این مساله را رد کرد که هدف چین از میانجیگری در سودان جنوبی، حفظ منافع نفتی بوده است.

چین بزرگترین سرمایه گذار در صنعت نفت سودان جنوبی به شمار می رود که در سال 2011 میلادی از سودان جدا شد.

چین از اظهارات وزیر دفاع جدید ژاپن انتقاد کرد

خبر دیگر اینکه، چین ضمن انتقاد از اظهارات وزیر دفاع جدید ژاپن تاکید نمود که پکن به شدت مخالف اظهارات وزیر دفاع ژاپن است که اعلام نموده چین بارها در اقدامات خطرناک در دریای شرقی چین دخالت داشته است.

در حالی که دو کشور سال گذشته به توافقی دست یافتند تا روابط خود را بهبود بخشند ولی بیانیه وزارت دفاع چین در انتقاد از اظهارات وزیر دفاع ژاپن بار دیگر شکنندگی روابط بین دو کشور را نشان داده است.

اختلافات چین و ژاپن بر سر مالکیت جزایر واقع در دریای شرقی چین موجب شده تا روابط دو کشور طی 18 ماه گذشته به شدت متشنج گردد. جن ناکاتانی که اواخر دسامبر از سوی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به عنوان وزیر دفاع جدید انتخاب شده بر این باور است که ژاپن باید توانایی ضربه زدن به مواضع دشمن را به صورت یک اقدام پیشگیرانه در زمان رویارو شدن با یک حمله قریب الوقوع، داشته باشد.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 956

به "چین راستا استعمارگران غربی را در آفریقا دنبال نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین راستا استعمارگران غربی را در آفریقا دنبال نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید