دیدنی ترین معابد دنیا را بهتر و دقیق تر بشناسیم

به گزارش باتسک، گاهی اوقات، زیباترین معماری در بناهای مذهبی یافت می گردد؛ مسجدها، کلیساهای جامع، کلیساها یا معابد. یک سفر به اروپا شما را قادر می سازد بعضی از مجلل ترین و خیره کننده ترین کلیساهای دنیا مانند کلیسای سانتا ماریا دل فیوره Basilica di Santa Maria del Fiore، نوتردام پاریس Notre Dame de Paris، کلیسای سنت پیتر St. Peters Basilica و کلیساهای متعدد دیگر را از نزدیک ببینید و معماری باشکوه آن ها را ستایش کنید. اما چقدر در خصوص بناهای مذهبی خارج از اروپا اطلاعات دارید؟! طبق تعریف کتاب های لغت، یک معبد یک بنای طراحی و ساخته شده جهت انجام امور مذهبی مانند دعا کردن و سایر فعالیت های مذهبی است. در نوشتار بهترین معابد دنیا، دیدنی ترین معابد دنیا را به شما معرفی می نماییم و روی زیبایی معماری آن ها که معمولا در خصوصش نمی شنویم، تمرکز می کنیم. چه عاشق یاد گرفتن در خصوص مذهب های مختلف باشید، چه علاقمند به معماری یا از عاشقان تاریخ، در مطلب زیباترین معابد دنیا چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. با خبرنگاران همراه باشید.

دیدنی ترین معابد دنیا را بهتر و دقیق تر بشناسیم

معبد وشنو دوی Vaishno Devi Temple

معبد وشنو دوی Vaishno Devi Temple در کوه های تریکوتا Trikuta بین دو استان جامو Jammu و کشمیر Kashmir در هند واقع شده است. این معبد، یک زیارتگاه برای یک الهه هندو به نام شاکتی Shakti به شمار می رود و دنباله روهای مذهب هندو معمولا دور هم جمع می شوند تا در کنار یکدیگر به عبادت مشغول شوند. این معبد به این ویژگی مشهور است که می تواند آرزوها را برآورده کند اما رسیدن به درب ورودی آن اصلا کار ساده ای نیست. معبد وشنو دوی Vaishno Devi Temple در بین دیدنی ترین معابد دنیا در میان کوه ها قرار گرفته و برای رسیدن به آن می بایست یک مسیر 14 کیلومتری را طی کنید.

جتاوانارامایا Jetavanaramaya

جتاوانارامایا Jetavanaramaya یک معبد بودایی در بین زیباترین معابد دنیا است که بقایای باستانی مقدس در آن نگهداری می شوند و در واقع یک استوپا (نوعی بنای تپه مانند یا سازه ای به شکل نیم کره است که از آن به عنوان محلی برای مراقبه و مدیتیشن استفاده می شود) می باشد. این استوپا در آنوراداپورا Anuradhapura، شهری مقدس در سری لانکا واقع شده است. جتاوانارامایا Jetavanaramaya اهمیت ویژه ای دارد زیرا دو مکتب قدیمی بودا را نمایندگی می کند: تراوادا Theravada و ماهایانا Mahayana. این معبد دارای یک تاریخچه بسیار غنی است، در قرن چهارم میلادی ساخته شده و بیش از 122 متر ارتفاع دارد. این بنا در آن موقع به سرعت به عنوان یکی از مرتفع ترین بناهای دنیا شناخته شده بود. در جتاوانارامایا Jetavanaramaya بیش از 10 هزار راهب بودایی وجود دارند. همین نکته نشان دهنده مقدار بسیار بزرگ و اهمیت فوق العاده این مکان مذهبی در بین بهترین معابد دنیا است.

معبد شری رنگان تاسوامی Sri Ranganathaswamy Temple

معبد شری رنگان تاسوامی Sri Ranganathaswamy Temple در تامیلنادو Tamilnadu هند واقع شده است. این معبد هندو به ویشنو Vishnu الهه هندو اختصاص دارد و با بیش از 600 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین معبد در کشور هند به شمار می رود. معبد شری رنگان تاسوامی Sri Ranganathaswamy Temple در بین زیباترین معابد دنیا با استفاده از معماری دراویدی که یک سبک کلاسیک برای ساخت معابد در هند بوده، ساخته شده است. این سبک معماری بسیار محبوبیت دارد اما از آنجایی که معبد شری رنگان تاسوامی Sri Ranganathaswamy Temple برج اصلی مجموعه معابد این منطقه است و تماما از طلا ساخته شده، به آسانی شناخته می شود.

معبد آسمان Temple of Heaven

معبد آسمان Temple of Heaven که در بیجینگ Beijing، مرکز کشور چین واقع شده، فوق العاده بزرگ است و مساحتی نزدیک به سه میلیون متر مربع دارد. این معبد در بین بهترین معابد دنیا، یکی از بزرگترین معابد چین به شمار می رود. معبد آسمان Temple of Heaven برای تقدیم و تکریم آسمان و بهشت ساخته شده است. سازه این بنای زیبا از دیوارهای دایره ای شکل و دیوار های مستطیلی شکل تشکیل شده که سمبلی از هر دو آسمان و زمین هستند. این بنا در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده و بعدها به وسیله یونسکو در لیست میراث دنیای یونسکو جای گرفته است.

پاگودای شوییداگون Shwedagon Pagoda

پاگودای شوییداگون Shwedagon Pagoda یک معبد بودایی در یانگون Yangon و در کشور میانمار در آسیا است. این بنای مذهبی نزدیک به 3000 سال پیش و زمانی که بودا هنوز زنده بود، ساخته شده است. سازندگان این معبد در طول ساخت آن توانستند با بودا دیدار و صحبت نمایند. براساس گزارش ها، هشت تکه از موهای بودا در این معبد در بین دیدنی ترین معابد دنیا نگهداری می شوند. پاگودای شوییداگون Shwedagon Pagoda از طلا پوشیده شده و با الماس تزئین شده است که آن را به یک سمبل مشهود تعصب مذهبی تبدیل می کند.

پرامبانان Prambanan

پرامبانان Prambanan مجموعه ای از سه معبد اندونزیایی است که به سه الهه هندو به نام های براهما Brahma، ویشنو Vishnu و شیوا Shiva تعلق دارد. این سه بنا بزرگترین مجموعه معابد در اندونزی را تشکیل داده و در میان لیست بزرگترین معابد آسیا نیز جای دارند. این معابد در بین زیباترین معابد دنیا، سازه های مرتفع با نوک تیز هستند که یک سبک کلاسیک معماری برای ساخت معابد هندو به شمار می رود. از میان این سه بنا، معبد مرکزی که به الهه شیوا Shiva تعلق دارد، بزرگترین آن هاست. پرامبانان Prambanan در قرن دهم میلادی ساخته شده و امروزه همچنان پابرجاست.

معبد مسیح نجات دهنده Temple of Christ the Saviour

معبد مسیح نجات دهنده Temple of Christ the Saviour در شهر مسکو Moscow در روسیه واقع شده و یک تاریخچه پر فراز و نشیب و خارق العاده دارد. این معبد در بین بهترین معابد دنیا در سال 1839 و بعد از شکست ناپلئون Napoleon ساخته شد اما بعدها در دهه 1930 و در طول دوران اتحاد جماهیر شوروی تخریب شد. این بنا مورد تخریب واقع شد تا به جای آن یک معبد مربوط به اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شود اما این اتفاق هرگز نیفتاد. در اواخر قرن بیستم میلادی، کلیسای ارتدوکس روسیه آغاز به بازسازی این بنا نمود که این کار تا سال 2000 به انتها رسید. معبد مسیح نجات دهنده Temple of Christ the Saviour مرتفع ترین بنای ارتدوکس در دنیا است و فوق العاده زیباست.

صومعه خانه آشیانه ببر Tigers Nest Monastery

صومعه خانه آشیانه ببر Tigers Nest Monastery در دره های پارو Paro Valleys در بوتان واقع شده است. از آنجایی که گورو پادماسامباوا Guru Padmasambhava، کسی که او را به عنوان بودای دوم می شناسند، در این منطقه در دره های پارو Paro Valleys عبادت و تفکر کرده است، این صومعه خانه بسیار مقدس شمرده می شود. با اینکه صومعه خانه آشیانه ببر Tigers Nest Monastery معروفیت بسیار زیادی دارد، رسیدن به آن اصلا آسان نیست زیرا در ارتفاع 3000 متری بالاتر از سطح دریا ساخته شده است. برای بازدید از این بنا در بین دیدنی ترین معابد دنیا، می بایست ساعت ها به سمت بالا کوهنوردی کنید. بازدید از صومعه خانه آشیانه ببر Tigers Nest Monastery در بین بهترین معابد دنیا احتیاج به سعی و کوشش و انگیزه بسیار بالا دارد؛ اما واقعا ارزشمند است و می بایست این بازدید را تجربه کنید.

معبد طلایی Golden Temple

معبد طلایی Golden Temple یک گوردوارا Gurdwara یا معبد سیک Sikh است که در استان پنجاب Punjab در هند واقع شده است. از آنجایی که این بنای زیبا با یک استخر ساخته دست انسان ها احاطه شده، به آسانی می توانید آن را بشناسید. معبد طلایی Golden Temple متاسفانه چندین بار تخریب شد اما سیک ها به بازسازی آن ادامه دادند و در نهایت، در قرن نوزدهم میلادی، آن را با مرمر، مس و یک پوشش طلایی نوسازی کردند. معبد طلایی Golden Temple در بین زیباترین معابد دنیا مقدس ترین کتاب مذهب سیک را در بردارد؛ کتابی به نام گورو گرانت ساهیب Guru Granth Sahib. این مکان مذهبی در بین زیباترین معابد دنیا به کسانی که احتیاجمند هستند غذای رایگان ارائه می کند و هر روزه نزدیک به 35 هزار نفر گرسنه را سیر می کند.

آنگکور وات Angkor Wat

آنگکور وات Angkor Wat، یکی از بزرگترین بناهای مذهبی در دنیا است. این مکان مذهبی در بین بهترین معابد دنیا در کامبوج واقع شده و در ابتدا یک معبد هندو بوده است اما در طول سال ها به تدریج به یک معبد بودایی در قرن دوازدهم میلادی تبدیل شد. این بنا علاوه بر معنای مذهبی، اهمیت فرهنگی نیز کسب کرده زیرا هم اکنون نقش آن بر روی پرچم کامبوج نیز قرار گرفته است. تندیس های متعدد بسیار زیبایی وجود دارند که محوطه این مجموعه مذهبی را در بین دیدنی ترین معابد دنیا تزئین کرده و آن را به مجموعه ای منحصر به فرد و متفاوت از دیگر مجموعه ها تبدیل کرده است.

وات رونگ خون Wat Rong Khun

وات رونگ خون Wat Rong Khun با عنوان معبد سفید White Temple نیز شناخته می شود و علت آن کاملا معین است. رنگ سفیدی که قرار بوده است سمبل خلوص بودا باشد و تزئینات شیشه ای درون این بنای مذهبی نمایانگر عقل و دانش بودا هستند. وات رونگ خون Wat Rong Khun در شیانگ رای Chiang Rai در تایلند واقع شده است. با اینکه این مکان مذهبی یک معبد بودایی به شمار می رود، سازه آن از ترکیبی از معماری هندو و بودایی می باشد. امروزه هنرمندان هنوز مشغول تزئین کردن دیوارهای آن با نقاشی هایی به افتخار بودا هستند. وات رونگ خون Wat Rong Khun در بین زیباترین معابد دنیا با وجود اینکه هنوز کامل نشده، یک اثر هنری کامل به شمار می رود.

معبد جوالاجی Jwalaji Temple

معبد جوالاجی Jwalaji Temple، یکی از باستانی ترین معابد دنیا است که در کانگرا Kangra در هند واقع شده است. این مکان مذهبی در بین بهترین معابد دنیا یک زیارتگاه است که به یک الهه هندو به نام جوالاجی Jwalaji تعلق دارد. نکته بسیار جالب در خصوص این معبد این است که یک شعله ابدی درون دیوارهای آن می سوزد و هیچ کس قادر نیست آن را خاموش کند. تحقیقات بسیار زیادی در خصوص منبع وجودی این شعله اجرا شده اما زمین شناسان و دانشمندان هنوز هم متحیر هستند و پاسخی برای این سوال ندارند. حتی سومین امپراطور مغول مردم را مامور کرده بوده تا این شعله را خاموش نمایند اما در این کار ناپیروز بوده است. این شعله واقعا اسرارآمیز است.

معبد گاواداوپالین Gawdawpalin Temple

گاواداوپالین Gawdawpalin Temple یک معبد بودایی است که در باگان Bagan در کشور برمه واقع شده است. از آنجایی که این بنای مذهبی در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده، یک معبد باستانی به شمار می رود. سبک معماری آن گو استایل است به این معنی که بیشتر برای عبادت و انجام مراسم بودایی مورد استفاده قرار می گیرد. معبد گاواداوپالین Gawdawpalin Temple با وجود قدمت بسیار زیاد تقریبا کوچک است و در حقیقت دومین معبد کوچک در باگان Bagan به شمار می رود. متاسفانه این بنای زیبا در بین دیدنی ترین معابد دنیا در سال 1975 بعد از یک زلزله با قدرت 6.5 ریشتر به شدت آسیب دید. این بنا بعدها تعمیر و بازسازی شد و هنوز هم پابرجاست.

مدینه هابو Medinet Habu

این معبد مصری نزدیک به 3000 سال قدمت دارد و در نزدیکی دره پادشاهان Valley of Kings که پادشاهان مصری از جمله توتانخامون Tutankhamun و ستی اول Seti I دفن شده اند، واقع شده است. مدینه هابو Medinet Habu یک مکان مذهبی برای دفن مردگان است که برای یادبود رامسس سوم Ramesses III ساخته شده است. کتیبه های روی دیوارها در این معبد یک جنگ بین مصری ها و دریانوردان اسرارآمیز را نشان می دهند. این مجموعه در بین زیباترین معابد دنیا روش زندگی مصری ها، عقاید و درگیری های آن ها را به نمایش می گذارد و البته بسیار زیبا و قابل تحسین است.

بوروبودور Borobudur

بوروبودور Borobudur بزرگترین بنای بودایی در دنیا است و بعلاوه پر بازدیدترین نقطه اندونزی به شمار می رود. بعضی افراد این معبد را به علت ساخت و ساز تاثیرگذار و زیبایی آن، در لیست عجایب هفتگانه دنیا می دانند. بوروبودور Borobudur در قرن نهم میلادی ساخته شده و از 9 طبقه تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته اند تا این بنای تاثیر گذار و خیره نماینده را در بین بهترین معابد دنیا شکل دهند. این بنا در بین بهترین معابد دنیا امروزه در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته و زیارتگاهی برای بوداییان به شمار می رود.

ابو سمبل Abu Simbel

ابو سمبل Abu Simbel از دو معبد مصری تشکیل شده که به رامسسس دوم Ramesses II و نفرتاری Nefertari تعلق دارند. این اثر تاریخی شگفت انگیز درون یک کوه تراشیده شده و یادبودی برای پیروزی رامسس در جنگ کادش Kadesh به شمار می رود. این مجموعه در بین زیباترین معابد دنیا در لیست میراث دنیای یونسکو قرار گرفته است زیرا این صخره ها و بنای تراشیده شده درون آن ها در سرتاسر دنیا بسیار مشهور شده اند. این معروفیت به این علت است که در دهه 60، از جای اصلی خود به یک کوه مصنوعی منتقل شدند. این عملیات سخت به منظور حفاظت از معبد و غرق نشدن آن در دریاچه نصر Lake Nasser صورت گرفت.

معبد کونفوسیوس Temple Of Confucius

معبد کونفوسیوس Temple Of Confucius در حدود 500 سال پیش از میلاد مسیح در کوفو Qufu در چین ساخته شد. این معبد در شهری که کنفوسیوس Confucius در آن زندگی می کرد ساخته شده است. متاسفانه این بنا بارها به وسیله آتش سوزی و آشوبگران تخریب شده است. سپس در میانه قرن هجدهم میلادی دوباره بازسازی شد اما در طول سال های وجودی اش 15 بار در آن نوسازی و تعمیرات کوچک متعدد صورت گرفت. مجسمه های متعدد بسیار زیبایی در این مکان و در بین دیدنی ترین معابد دنیا وجود دارند و پاویون های متعددی که هر کدام به طریقی به آموزه های کنفوسیوس Confucius ادای احترام می نمایند.

معبد ماهابودی Mahabodhi Temple

معبد ماهابودی Mahabodhi Temple به بودا تعلق دارد و در مکانی که بودا در آن به روشنگری رسید ساخته شده است. درختی که بودا زیر آن می نشسته و به تفکر و عبادت مشغول می شده است، در سمت غربی معبد قرار گرفته است. این مکان مذهبی در بود گایا Bodh Gaya در هند واقع شده و بخش مهمی از مذهب بودا به شمار می رود. بودایی ها برای هزاران سال به این مکان در بین زیباترین معابد دنیا سفر زیارتی داشته و به بودا ادای احترام کرده اند. معبد ماهابودی Mahabodhi Temple برای دفعات بی شماری بازسازی شده اما بنای اصلی در قرن هفتم میلادی ساخته شده است.

کارناک Karnak

کارناک Karnak بزرگترین مکان مذهبی دنیا باستان به شمار می رود و در مصر واقع شده است. کارناک Karnak یک مجموعه متشکل از سه معبد است؛ که یکی از آن ها معبد مشهور هیپوستیل Hypostyle است. این مجموعه در بین بهترین معابد دنیا بخاطر 134 ستون بزرگ آن که 18 متر ارتفاع و سه متر عرض دارند، معروفیت دارد. ساخت این معبد بزرگ در بین بهترین معابد دنیا 1500 سال طول کشیده اما در طول سال ها به عنوان یک مکان مهم برای عبادت مصری ها شناخته شده است. کارناک Karnak دومین بنای پر بازدید در مصر است و در این زمینه بعد از اهرام جیزه Giza قرار می گیرد.

معبد هفائستوس Temple Of Hephaestus

معبد هفائستوس Temple Of Hephaestus با اینکه حدود 2500 سال پیش ساخته شده، هنوز هم در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است. این بنای تماشایی و خیره نماینده در آتن Athens و بالای تپه کولونوس Kolonos واقع شده و محلی برای عبادت دنباله روهای مذهب ارتدوکس به شمار می رود. نام این معبد در بین دیدنی ترین معابد دنیا از یکی از خدایان یونان به نام هفائستوس Hephaestus که خدای آهنگری، صنعت گری، تندیس گری، فلز، آتشفشان و آتش بود، گرفته شده است. به همین علت در این مکان مذهبی کارگاه های متعددی برگزار می شد تا به مردم آموزش دهد چگونه به کار با فلزات و سفالگری بپردازند.

معبد لوتوس Lotus Temple

معبد لوتوس Lotus Temple در شهر دهلی Delhi در هند واقع شده و ساخت آن در دهه 80 و در دوران معاصر اجرا شده است. این بنای زیبا در بین زیباترین معابد دنیا بخاطر شکلش که شبیه به یک گل است و از مجموعه ای از گلبرگ ها تشکیل شده ،شناخته می شود. گلبرگ هایی که شکل یک نیلوفر آبی را می سازند. این معبد تنها به روی هواداران یک مذهب باز نیست بلکه به روی هر کسی صرف نظر از این که چه خدایی را بپرستد باز است. در سال 2001، شبکه سی ان ان معبد لوتوس Lotus Temple را به عنوان پربازدیدترین بنای دنیا معرفی کرد.

معبد سوامینارایان آکشاردام Swaminarayan Akshardham Temple

معبد سوامینارایان آکشاردام Swaminarayan Akshardham Temple یک معبد هندو بوده که در سال 2005 میلادی ساخته شده است. ممکن است باور نکنید اما این معبد در سال 2007 پیروز به کسب یک رکورد گینس شده و بزرگترین معبد هندو در دنیا نام گرفته است. تقریبا 70 درصد از گردشگرانی که به دهلی سفر می نمایند به بازدید از این معبد می روند و این محبوبیت این معبد را نشان می دهد. معبد سوامینارایان آکشاردام Swaminarayan Akshardham Temple علاوه بر اینکه یک مکان مذهبی است، دارای یک سالن تئاتر، فواره موزیکال، روبات و حتی یک سالن غذاخوری نیز هست. تعجبی ندارد که چرا گردشگران همه عاشق این معبد هستند.

معبد فیله Philae Temple

تصور می شود که معبد فیله Philae Temple در حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این معبد به الهه جزایر مقدس دریاچه نصر Lake Nasser تقدیم شده و گردشگران برای قرن ها دست به سفر زیارتی به این منطقه می زدند تا به ادای احترام به او بپردازند. دیوارهای این معبد با نقاشی هایی که زندگی مصریان باستان را نشان می دهد، تزئین شده اند. این معبد مقدس در دوره های یونانی، رومی و بیزانس مورد تکریم قرار گرفته و بعدها به وسیله یونسکو از غرق شدن در زیر آب نجات داده شده است. برای نجات این معبد، آن را از جزیره فیله Philae island به جزیره آگیلیکا Agilika island که هم اکنون در آن قرار گرفته است، منتقل کردند.

معبد کاشی ویشوانت Kashi Vishwanath Temple

معبد کاشی ویشوانت Kashi Vishwanath Temple در مقدس ترین شهر هند، بنارس Varanasi قرار گرفته است. بنارس Varanasi مرکز معنوی کشور هند است بنابراین تعجبی ندارد که چرا جایگاه یکی از مشهورترین معابد هندو نیز هست. معبد کاشی ویشوانت Kashi Vishwanath Temple به الهه شیوا Shiva تعلق دارد و در کتیبه های هندو به عنوان بخش مرکزی عبادت این الهه از آن نام برده شده است. مردم این گونه می گویند که با بازدید از این معبد و سپس آب تنی در رودخانه گنگ Ganges، شخص در مسیری به سوی رهایی و نجات قرار می گیرد. بهتر است به بازدید از این معبد بروید و نتیجه آن را امتحان کنید.

شری دیگامبار جین لال ماندیر Sri Digambar Jain Lal Mandir

شری دیگامبار جین لال ماندیر Sri Digambar Jain Lal Mandir یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین معبدهای هند است. این معبد در میانه قرن هفدهم میلادی ساخته شده و منبع افسانه های بسیار جالب و متعددی نیز می باشد. این معبد در دهلی نو New Delhi واقع شده و علاوه بر معبد بودن، دارای یک بیمارستان دامپزشکی که در کنار آن قرار گرفته است نیز هست. این بیمارستان دامپزشکی در درمان پرندگان تخصص دارد و سالانه از 15 هزار پرنده نگهداری می کند.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2794

به "دیدنی ترین معابد دنیا را بهتر و دقیق تر بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی ترین معابد دنیا را بهتر و دقیق تر بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید