واگذاری پرابهام شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی ، اداره بازرگانی همدان پاسخگو نیست

به گزارش باتسک، ابهامات واگذاری شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی هر روز بیشتر از گذشته آشکار می شود و این در حالی است که مسئولان دولتی اداره بازرگانی همدان حاضر به پاسخگویی نیستند.

واگذاری پرابهام شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی ، اداره بازرگانی همدان پاسخگو نیست

گروه دانشگاه خبرنگاران- اعظم ذوالفقاری منظری، آغاز موضوع واگذاری شرکت غله همدان در خبرنگاران، بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی به استاندار و دادستان همدان بود. کارکنان بلاتکلیف این شرکت و دانشجویان انقلابی مطالبی را در مصاحبه های مختلفی در اختیار خبرنگار ما قرار دادند و طی آن ها مشخص شد که در فرایند واگذاری شرکت غله همدان به بخش خصوصی، گروهی از کارکنان این شرکت بلاتکلیف مانده بودند.

براساس نامه ها و اسنادی که کارکنان ارائه دادند، سازمان خصوصی سازی در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، موضوع واگذاری 18 نگهبان آن را به بخش خصوصی مطرح نکرده است، صاحبان جدید شرکت هم می گویند که در اسناد واگذاری، نامی از این نگهبانان عنوان نشده است. نکته قابل توجه آنکه، اموال شرکت غله همدان با مهر و شماره اموال دولتی شناخته شده اند و بخشی از وظیفه نگهبانان، حفاظت و حراست از این اموال است، حالا سوال اینجاست که آیا نگهبانی که از بخش خصوصی حقوق خود را دریافت می کند، می تواند از اموال دولت به خوبی نگهداری کند؟

نکته مهم این است که اکنون واگذاری شرکت های غله به بخش خصوصی با اعتراض برخی فعالان و تحلیلگران اقتصادی، با تردید زیادی روبرو شده و دستور رئیس جمهور بر این قرار گرفته که این شرکت ها به دولت بازگردند و همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا آینده شغلی کارکنان شرکت غله همدان در هاله ای از ابهام و نگرانی فرو رود.

بیشتر بخوانید:

اجازه ندهید هپکو یا هفت تپه ای دیگر در همدان ایجاد شود

انتقال شرکت غله همدان از چاله دولتی به چاه خصوصی / کارکنانی که بلاتکلیف هستند

بلاتکلیفی کارکنان شرکت غله همدان / نگهبانانی که به بخش خصوصی واگذار نشدند

در پیگیری های خود پیروز شدیم با فواد آزادی، مالک فعلی برند غله همدان ارتباط برقرار کنیم. او معتقد است که سازمان خصوصی سازی یک قناری نشان داده، اما در نهایت گنجشک به او فروخته است.

سازمان خصوصی سازی قناری جای گنجشک فروخت

آزادی می گوید: وقتی رفتیم پای معامله، شفاف سازی نشد. هنوز هم از شرکت، اموال خاصی را به ما تحویل نداده اند.

وی بیان می کند: در بند 8 اساسنامه شرکت که به من نشان داده شد، نوشته بود خرید، فروش، نگهداری، صادرات و واردات انواع اقلام ضروری، اما وقتی شرکت را گرفتم، متوجه شدم سازمان خصوصی سازی اساسنامه را اینطور نوشته تا سرمایه گذار را راغب به خرید این شرکت کند.

مالک برند غله همدان با بیان اینکه هنوز آنچه قرار بوده به وی واگذار شود، تحویل نشده است، می گوید: بابت 95 درصد از قیمت برند شرکت، در آن زمان و با دلار 3200 تومانی حدود 38 میلیون تومان به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کردم و قرار بود تا 5 سال بحث تعدیل نیرو نداشته باشیم، اما پس از 2 سال حساب و کتاب های ما را به هم ریختند و بدهی های شرکت را برای ما باقی گذاشتند.

وی به قرارداد های کارکنان این شرکت اشاره می کند و می گوید: براساس قرارداد ها و متمم های آن، همه حقوق پرسنل را پرداخت کردم و هنوز هم حقوق آنان را من پرداخت می کنم.

به گفته وی، قبل از واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، باید به کارمندان آن شرکت اطلاع رسانی شود و به آنان مهلتی برای یافتن کار جدید یا ادامه شرایط کار با بخش خصوصی، فرصت داده شود، اما کارکنان غله همدان، از این موضوع بی اطلاع بودند.

آزاد می گوید: نامه اطلاع رسانی به کارکنان شرکت غله در کشو میز های مسئولان اداره بازرگانی همدان بود، ولی نامه ها را به کارکنان ارسال نکرده بودند. کارکنان شرکت از اداره غله شکایت کردند و در نهایت 15 نفر از کارمندان در استان همدان و 13 نفر در کردستان بازگشت به کار گرفتند و به وزارت جهاد کشاورزی بازگشتند.

نگهبانان به بخش خصوصی انتقال داده نشدند

مالک برند غله همدان می گوید: از ابتدای واگذاری شرکت غله به من، 18 نفر از نگهبانان با ما نیامدند و گفتند که می خواهند به اداره بازرگانی بازگردند. البته از ابتدا هم آنان همراه با دیگر کارکنان شرکت به بخش خصوصی منتقل نشده بودند.

وی توضیح می دهد: از همان اول هم، بنای کار این نگهبانان حراست از بیت المال بود، اما اکنون شنیده ام که تعدادی از آنان را اخراج کرده اند. به نظر من اداره غله یا پیمانکار فعلی غله همدان می خواهد با این افراد قرارداد یکساله ببندند و بعد از یک سال هم قرارداد را با آنان تمدید نکند؛ بنابراین نگهبانان حق دارند نسبت به آینده شغلی خود نگران باشند.

آزادی می گوید: از همان ابتدا که شرکت غله منطقه 13 را گرفتم، با مجموعه بزرگی از بدهی ها روبرو شدم. این شرکت به ارگان های زیادی در همدان بدهی دارد و با توجه به اینکه دولتی اداره می شده، با بده بستان های داخل نهاد های دولتی، این بدهی ها نادیده گرفته می شدند، اما پس از واگذاری به بخش خصوصی، آمدند و این بدهی ها را طلب کردند.

وی با اشاره دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه واگذاری شرکت غله همدان به بخش خصوصی اشتباه بوده و حالا باید قرارداد آن ها اقاله شود، می گوید: کارکنان شرکت غله همدان از هر ارگانی که می خواهند شکایت کنند، من به وظایف خودم عمل کرده ام و حالا نوبت ارگان های دولتی است که جوابگوی آنان باشند.

طی تماس تلفنی با علی رحمانی فر، مدیر شرکت بازرگانی استان همدان، وی به فرایند پیگیری شده در گزارش ها اعتراض کرد و آن را یک جانبه خواند. خبرنگار ما برای شنیدن پاسخ های وی اعلام آمادگی کرد، اما او گفت: سرش شلوغ است و خبرنگار در روز دیگری تماس حاصل کند. البته تماس های چندباره خبرنگار دانشجو با رحمانی فر، بی پاسخ ماند. ما همچنان منتظر جوابگویی وی هستیم و در اولین فرصت که برای اعلام پاسخ خود حاضر باشد، در انتشار آن کوتاهی نمی کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1004

به "واگذاری پرابهام شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی ، اداره بازرگانی همدان پاسخگو نیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "واگذاری پرابهام شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی ، اداره بازرگانی همدان پاسخگو نیست" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری پرابهام شرکت غله منطقه 13 به بخش خصوصی ، اداره بازرگانی همدان پاسخگو نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید