نعمت الله: هیچ فیلمی را بدون نظر بر سلامت نساخته ام

به گزارش باتسک، کارگردان فیلم هایی چون رگ خواب و بی پولی می گوید: امکان ندارد فیلمی بسازم و از منظر اخلاق اجتماعی یا سلامت اجتماعی به آن نظر نکنم.

نعمت الله: هیچ فیلمی را بدون نظر بر سلامت نساخته ام

به گزارش خبرنگاران، حمید نعمت الله - کارگردان فیلم شعله ور همچنین برگزاری رویدادهای تلفیقی چون برگزاری جشنواره فیلم سلامت را که تعامل اهالی سینما و جامعه علمی کشور را به همراه دارد، تحسین می نماید.

نعمت الله غالبا فیلم هایش را بر محور یک شخصیت عجیب و غریب جلو برده است؛ کاراکتری که در نظر مخاطب غیرعادی جلوه می نماید اما در عین حال، دنبال کردن شیوه زندگی او و درد و رنجی که دارد، کنجکاوی اش را نیز برمی انگیزد. او دو فیلم اخیر خود را به دو شکل کاملا زنانه و کاملا مردانه ساخته است. در رگ خواب با زنی همراه شدیم که به شکلی بیمارگونه عاشق گردیده بود و در شعله ور مردی ما را با خودش به درون داستانی برد که از یک نوع خودآزاری به دگرآزاری رسیده بود؛ گویی سلامت روانی و اجتماعی، هر بار به شکلی در آثار این کارگردان سینمای ایران،تصویر گردیده است، در ادامه گفت وگویی را از این کارگردان به بهانه جشنواره فیلم سلامت می خوانیم.

برای سینما در زمینه سلامت چه کارکردی قائل هستید؟ طرح درد یا ارائه درمان؟

در این سینما و در مواجهه با جامعه کنونی من به دنبال ایفای نقش خودم هستم و می خواهم سهم خودم را نسبت به سلامت این مردم و حتی سلامت خودم بپردازم. من بر این باورم که فیلم من دارای یک نقش اجتماعی ست که باید آن را درست ایفا نماید و برای مثال در فیلم آخرم، شعله ور این نقش اجتماعی در رابطه با موضوع سلامت اجتماعی برجسته گردیده است.

با این حساب، شعله ور را در ایفای این نقش اجتماعی موفق ارزیابی می کنیدیا رگ خواب را؟

از نگاه من هر دو موفق عمل کردند، اما به گمانم شعله ور موفق تر بود، چرا که شخصیت اصلی فیلم، مابه ازاهای بیرونی زیادی دارد. او آدم مفلوک و مضری است و باید به وضعیتش رسیدگی گردد.

نمود این موفقیت را در نقدها و یادداشت هایی که تا امروز برای فیلم های شما نوشته گردیده، دیده اید؟

درباره دو فیلم اخیرم نقدهای زیادی نوشته شد که تعدادی از آن ها کارشناسانه بود و من خواندم و برایم خوشحال نماینده بود. همیشه از نقدهای علمی که خارج از چارچوب سینما درباره فیلم های من نوشته گردیده استقبال می کنم و نکاتی را که در آن ها مطرح گردیده به ذهن می سپارم. شایدجالب باشد بدانید وقتی بی پولی اکران شد هم نقدهایی با محوریت دانش اقتصاد درباره این فیلم نوشته شد و من خوشحال شدم. اینکه برخوردهای فراسینمایی با یک فیلم صورت بگیرد، نشانه ای از موفقیت است و از همین روی، بنده از جشنواره فیلم سلامت هم بابت توجهی به که آثار من نشان داده ممنونم، چراکه مرا مطمئن می نماید مسیر را درست رفته ام. من چنین رویدادهای هنری را تأیید و تحسین می کنم و معتقدم چنین حرکت هایی نگاه علمی و دانشگاهی را به سینما وارد می نماید و باعث تلفیق مبارکی بین سینما و قشر دانشمند جامعه می گردد.

شخصا مینای رگ خواب را یک عاشق به حساب می آورید یا زنی که احتیاج داشت تحت مشاوره روانی قرار بگیرد؟

من عموما پاسخ سرراست و مستقیمی به اینگونه سوالات نمی دهم و این به معنای آن نیست که دارم شانه خالی می کنم بلکه دلیلش این است که چند لایه بودن یک فیلم یک اتفاق بدیهی محسوب می گردد. امکان ندارد من فیلمی بسازم و از منظر اخلاق اجتماعی یا سلامت اجتماعی به آن نظر نکنم. در کنار این ها وجه هنری فیلم هم غالب است. شما مینای رگ خواب را مثال زدید. شخصیت پردازی او به گونه ایست که برخی از ناملایمات روانی را در به نمایش می گذارد. این موضوع، التزام داستان بوده است و یک اتفاق سفارش گردیده نیست اما به شکل اجتناب ناپذیری، فیلمی که درباره اوست، مساله سلامت روانی را هم مطرح می نماید و می گوید این زن احتیاج به روان کاو دارد.

اما مینای رگ خواب فقط به خودش آسیب می رساند و مرد فیلم شعله ور دیگران را زجر می داد.

دقیقا همینطور است. مضاف بر اینکه مینا به هر حال، دارد عاشقی اش را تجربه می نماید و در مسیر این عاشقی کردن یک وضعیت اجتماعی را که بر آن نام ازدواج سفید گذاشته اند (و من در این فیلم قضاوتی در موردش ندارم) برای مخاطب مرور می نماید. پس تماشای زندگی مینا هم یک برداشت اجتماعی را شکل می دهد، هم یک برداشت روان کاوانه و هم یک برداشت عاشقانه را. اگر فیلم در هر یک از این لایه ها پاسخگوی خوبی شد، معنی اش این نیست که لزوما در لایه های دیگر پاسخگو نیست یا به آن فکر نگردیده است. خانم ها نمونه هایی مثل مینای رگ خواب را حوالی خود بیشتر دیده اند و آقایان در سطح بیشتری با شعله ور ارتباط برقرار می نمایند. مردها در این دنیا وظایف مهمی بر دوش شان گذاشته گردیده و در عین حال مرتبه اجتماعی آنان با شغلی که دارند برایشان تعریف می گردد و نسبت پیچیده ای بین شخصیت آنان و عناوین اجتماعی موجود در جامعه برقرار می گردد، در حالیکه خانم ها تا این حد درگیر عناوین و اسم ها نیستند و همچنین احساسات آنان بر همه چیز می چربد. رابطه مردان با کار و شغل و موقعیت و اعتبار اجتماعی شاید حتی شخصیت آنان را بازتعریف می نماید. این ویژگی، اساس فیلم شعله ور را پی ریزی کرد.

ما در فیلم جدید شما مردی را دیدیم که با انفجار عقده های درونی خود سلامت جامعه اطرافش را به خطر انداخت.

این توصیف درست بود و من به خودم می بالم که شما چنین نظری را درباره فیلم دارید، چراکه تعیین می نماید من موفق گردیده ام حرفم را منتقل کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 357

به "نعمت الله: هیچ فیلمی را بدون نظر بر سلامت نساخته ام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نعمت الله: هیچ فیلمی را بدون نظر بر سلامت نساخته ام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید