منجمد کردن مغز برای جلوگیری از سکته

به گزارش باتسک، دانشمندان سیستمی ابداع نموده اند که به یاری دستگاه قابل حمل فراوری کننده سرما می تواند ضایعات مغزی را متوقف کند. پس از حمله قلبی می توان با کاهش دمای بدن از بروز سکته های مغزی و یا اثرات منفی ناشی از آن جلوگیری کرد و برای ساکنین شهرها به علت ترافیک های شدید بین محل حادثه تا بیمارستان،

منجمد کردن مغز برای جلوگیری از سکته

منجمد کردن مغز برای جلوگیری از سکته

دانشمندان سیستمی ابداع نموده اند که به یاری دستگاه قابل حمل فراوری نماینده سرما می تواند ضایعات مغزی را متوقف کند. پس از حمله قلبی می توان با کاهش دمای بدن از بروز سکته های مغزی و یا اثرات منفی ناشی از آن جلوگیری کرد و برای ساکنین شهرها به علت ترافیک های شدید بین محل حادثه تا بیمارستان، وجود چنین دستگاهی در آمبولانس ها مورد احتیاج است.. برای همین منظور گروهی از پژوهشگران و مهندسین دستگاهی با نام Rhini chill ساخته اند که نوعی اسپری قابل حمل است که از راه بینی تراوش شده و سبب فریزر شدن مغز می گردد.

در طی یک دهه گذشته پزشکان دریافته اند که چگونه می توان از گرم شدن متابولیسم سلول های مغزی جهت ساختن سلول های سمی که به بدن آسیب می رسانند جلوگیری نمایند. در روش قدیمی بسیاری از بیمارستان ها از یک تیوب متصل شده به یک یخچال و اتصال آن به سیاه رگ برای این کار استفاده می کردند که روش خطرناکی هم بود. حال برای این که این سرویس ایمن تر و به صورت سیال در جاده ها همراه آمبولانس باشد، شرکتی با نام Bene chill این دستگاه فراوری نموده که سرعت بالایی هم در انجام این فرآیند دارد. نکته حائز اهمیت در مورد این دستگاه آن بوده که در نوامبر گذشته روی 200 بیمار آزمایش شد و نتیجه، نشان دهنده آن بود که 15 درصد احتمال زنده ماندن افراد افزایش یافت و 15 درصد افرادی که خطر را رد نموده بودند دچار ضایعات مغزی نشدند. شرکت سازنده که در سن دیه گو ایالات متحده واقع است تصمیم به فروش آن از جولای 2010 در بازار اروپا داشته و امیدوار است تا 2 سال آینده تأیید به FDA را برای عرضه آن در بازار ایالات متحده کسب کند.

چگونه مغز فریز می گردد؟

1.ابتدا لوله لاستیکی در داخل بینی قرار می گیرد.

2.دستگاه تحریک نماینده گاز سبب حرکت مایع خنک نماینده پروفلوروکربن در داخل تیوب می گردد.

3.غبار یا مه (همان گاز) ایجاد شده در داخل بینی ساکن می گردد و سپس به سمت مجرای بالایی بینی می رود، سریعاً بخار شده و در زمان 90 دقیقه دمای مغز را به 93/2 فارنهایت می رساند.

منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2407

به "منجمد کردن مغز برای جلوگیری از سکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منجمد کردن مغز برای جلوگیری از سکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید