محققان با گرافین یک گام به ساخت دستگاه کنترل کننده محل برخورد صاعقه نزدیکتر شدند

به گزارش باتسک، صاعقه یکی از عوامل مهم برای آتش سوزی محسوب می شود و حالا یک تیم بین المللی از دانشمندان روشی برای کنترل محل برخورد صاعقه را به نمایش گذاشته اند که از ذرات ریز گرافین درون پرتو کششی استفاده می کند.

محققان با گرافین یک گام به ساخت دستگاه کنترل کننده محل برخورد صاعقه نزدیکتر شدند

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، رعد و برق می تواند دمای بالاتری نسبت به سطح خورشید داشته باشد، بنابراین با برخورد با اجسام مختلف از چمن گرفته تا درختان، باعث آتش سوزی می شود. علاوه بر این، تغییرات اقلیمی هم باعث بارندگی در منطقه ها مستعد آتش سوزی شده و همچنین شدت صاعقه را افزایش داده که ترکیب آن ها بسیار خطرناک است و امسال چنین بار شاهد چنین موضوعی بوده ایم.

حالا تصور کنید دارای دستگاه قابل حملی هستید که می توان آن را به محل طوفان برد و برخورد صاعقه را کنترل کرد. به لطف کار تازه محققان دانشگاه های نیو ساوت ولز و ملی استرالیا، تگزاس A&M و دانشگاه کالیفرنیا یک قدم به چنین دستگاهی نزدیکتر شده ایم.

این تیم یک طرح مفهومی را در آزمایشگاه به نمایش گذاشته که شرایط طوفانی را با دو صفحه موازی شارژ شده و یک فاصله هوایی بازآفرینی می کند. بطور عادی، پرش های الکتریسیته میان این دو صفحات به صورت تصادفی رخ می دهد و از رعد و برق تقلید می کند، اما دانشمندان توانسته اند مقصد آن ها را کنترل کنند.

یکی از نویسندگان این مقاله به نام آندره میروشنیچنکو اعلام کرده:

دستگاه ما تقریبا ساده است و از دو صفحه شارژ شده بهره می برد. ما آن ها را شارژ کرده و سپس ذرات داغ داخل پرتوی کششی را وارد می کنیم که باعث تخلیه الکتریکی میان دو صفحه می شوند. ما از طریق آن ها می توانیم زمان و محل تخلیه را کنترل کنیم.

در طبیعت صاعقه یک الکتریسیته است که برای تکمیل مدار از ابر به ابر یا از ابر به زمین در پی رساناترین جهت است. در حالی که از دید ما این جهتها تصادفی به نظر می رسند، آن ها جهت بسیار خاصی از گاز یوهمه شده را دنبال می کنند که رساناتر از هوای اطراف هستند. بنابراین از نظر تئوری می توان محل برخورد صاعقه را با یک جهت رسانا کنترل کرد که برای این کار دانشمندان به سراغ گرافین رفته اند.

میروشنیچنکو در این زمینه گفته:

ما ذرات داغ گرافین را میان دو صفحه قرار دادیم و برای این کار به سراغ پرتو کششی رفتیم. پرتو کششی یک پرتو لیزر با هسته توخالی است که ذرات درون آن محبوس شده اند و با استفاده از آن، ذرات را میان فضای دو صفحه قرار دادیم.

انرژی این لیزر ذرات را به سمت جلو حرکت می دهد و باعث افزایش دمای آن ها می شود و زمانی که آن ها به مقدار کافی داغ شوند، هوای اطراف خود را یوهمه می کنند که باعث ایجاد یک جهت می شود و رعد و برق از آن عبور می کند. به زبان ساده، هرجایی که پرتو کششی آن را نشانه بگیرد، به احتمال زیاد صاعقه به آن برخورد خواهد کرد.

با وجود اینکه برای چنین روشی از گرافین استفاده شده، می توان در آینده به سراغ ذرات دیگری رفت. با وجود چنین موفقیتی در آزمایشگاه، صاعقه در دنیای واقعی بسیار قدرتمندتر است و محققان هنوز به فناوری برای کنترل چنین انرژی بالایی دست پیدا نکرده اند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2361

به "محققان با گرافین یک گام به ساخت دستگاه کنترل کننده محل برخورد صاعقه نزدیکتر شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان با گرافین یک گام به ساخت دستگاه کنترل کننده محل برخورد صاعقه نزدیکتر شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید