عقابی که با ارسال پیامک از ایران پژوهشگران روسی را ورشکست کرد

به گزارش باتسک، گروهی از دانشمندان پرنده شناس سیبری دریافتند دلیل افت ناگهانی بودجه آنها ارسال تعداد زیادی پیغام متنی گرانقیمت از ایران از سوی یکی از عقاب های تحت حفاظت است.

عقابی که با ارسال پیامک از ایران پژوهشگران روسی را ورشکست کرد

به گزارش یورونیوز، اما مگر عقاب پیامک می فرستد؟ داستان از این قرار است که گروهی از پژوهشگران پرنده شناس روس در یک موسسه حفاظت از حیات وحش با نام شبکه تحقیق و حفاظت از پرندگان شکاری روسیه راستا مهاجرتی عقاب های نادر از جمله عقاب صحرایی را با نصب دستگاه ردیاب خورشیدی آنالیز می نمایند. دلیل ردیابی پرندگان این است که خطرهای سر راه آنها شناسایی گردد و فعالان محیط زیست بتوانند برای پاکسازی راستا و حفظ جان گونه های در خطر راه چاره بیابند.

مشکل اصلی در پروژه این است که دستگاه ردیاب مختصات پرندگان را با پیامک به وسیله شبکه تلفن همراه ارسال می نماید و گاهی مانند همین مورد، رومینگ تلفن همراه باعث دردسر می گردد. به گزارش راشاتودی، سال جاری بیش از 12 عقاب در این پروژه ردیابی شدند و بیشتر آنها تابستان را در مکان های غیرشهری قزاقستان بدون پوشش تلفن همراه سپری کردند. محققان انتظار داشتند پرندگان در یکی از راستاهای معمول باشند و بدون احتیاج به استفاده از شبکه تلفن کشورهای دیگر پیامک ها را دریافت نمایند اما یکی از عقاب ها آنها را شگفت زده کرد.

این عقاب با نام مین سمت ایران پرواز کرد و از آنجا در چند ماه تعداد زیادی پیامک از ردیابش ارسال شد. مشکل اینجاست که هزینه رومینگ ایران زیاد است و هر روز چهار پیامک از مین به مرکز پژوهشکده ارسال می شد. هزینه هر پیامک ارسال شده از ردیاب مین 77 سنت (بر مبنای دلار آمریکا) بود، در حالی که برای مثال هزینه پیامک ها از قزاقستان بسیار کمتر است.

دانشمندان روسی برای جبران خسارت اقتصادی خود یک کارزار یاری اقتصادی برگزار کردند. چون اگر این کار را ننمایند، بودجه آنها 10 هفته زودتر از موعد ردیابی کامل عقاب ها به خاتمه می رسد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 935

به "عقابی که با ارسال پیامک از ایران پژوهشگران روسی را ورشکست کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "عقابی که با ارسال پیامک از ایران پژوهشگران روسی را ورشکست کرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عقابی که با ارسال پیامک از ایران پژوهشگران روسی را ورشکست کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید