عرضه 12.5 میلیارد دلار ارز پتروشیمی در سامانه نیما ، تا خاتمه کار دولت باید از واردات کاتالسیت بی احتیاج شویم

به گزارش باتسک، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ظرفیت فراوری این صنعت به 105 میلیون تن تا سرانجام سال آینده خبرداد و گفت: طی ده ماهه سال جاری 10 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه شده است.

عرضه 12.5 میلیارد دلار ارز پتروشیمی در سامانه نیما ، تا خاتمه کار دولت باید از واردات کاتالسیت بی احتیاج شویم

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرنگاران مرتضی شاه میرزایی، طی نشستی خبری در حاشیه دومین روز برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با اشاره به تاریخچه شکل گیری صنعت پتروشیمی در کشور گفت: در دوره طاغوت فراوری واقعی کشور در این صنعت نزدیک به یک و نیم میلیون تن بود و ظرفیت اسمی 3 میلیون تن ولی طبق اسناد موجود محصولات فراوریی ، محصولات کم ارزشی بودند که عمده آن کودهای شیمیایی بود و اجازه فراوری محصولات با ارزش به ایران داده نمی شد.

وی اضافه کرد : با پیروزی انقلاب و خروج مستشاران خارجی با همت جوانان انقلابی امروز 68 مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند که ظرفیت اسمی فراوری آنها بالغ بر90 میلیون تن در سال است.

وی اضافه کرد: تا انتها امسال 65 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور فراوری می گردد که حدود25 میلیون تن آن خوراک های بین مجتمعی است

و دلیل اختلاف بین ظرفیت عملی فراوری و ظرفیت اسمی، نیز بخشی به خاطر مسائل فنی و بخشی نیز ناشی از کمبود خوراک است.

شاه میرزایی با بیان اینکه از 65 میلیون تن محصول فراوریی پتروشیمی کشور، حدود 30 میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی است که به بازارهای دنیای صادر می گردد، گفت: پیش بینی می گردد عایدی صادراتی پتروشیمی ایران تا انتها سال به 14 میلیارد دلار برسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تزریق 10 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به سامانه نیما در 10 ماهه نخست امسال گفت: انتظار داریم این رقم تا انتها امسال به 12.5 میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: بعلاوه سال گذشته 1.8 میلیارد دلار واردات محصولات پتروشیمی داشتیم که این رقم برای امسال به 1.5 میلیارد دلار کاهش یافته و سال به سال با تکمیل زنجیره ارزش، از واردات محصولات پتروشیمی کشور کاسته خواهد شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه 75 درصد خوراک صنایع پتروشیمی، گاز است و در فصل سرما با افزایش تقاضای خانگی، محدودیت هایی برای صنایع ایجاد می گردد، اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و سرمایه گذاری هلدینگ های پتروشیمی تامین خوراک در سال های آینده پایدار تر خواهد و محدودیت ها در این زمینه کاهش می یابد ، چراکه تا انتها برنامه هشتم روزانه 200 میلیون مترمکعب تقاضای گاز صنایع پتروشیمی است و این عدد رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: تا انتها برنامه هشتم ظرفیت فراوری محصولات پتروشیمی کشور به 199 میلیون تن خواهد رسید، بعلاوه ظرفیت فراوری متانول به 40 میلیون تن در سال می رسد و باید به فکر تکمیل زنجیره باشیم.

شاه میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر 140 نوع محصول پتروشیمی و 333 گرید به وسیله صنعتگران پتروشیمی فراوری می گردد، گفت: وزیر نفت به صنعت پتروشیمی تکلیف نموده که تا انتها دولت در زمینه فراوری کاتالیست به خودکفایی برسیم و در این زمینه شرکت پژوهش و فناوری وارد عمل شده تا این برنامه پیش برود چرا که در حوزه دانش های فنی احتیاج بیشتری داریم.

معاون وزیر نفت توضیح داد: سازندگان داخلی افزون بر 80 درصد از احتیاجهای تجهیزاتی صنعت پتروشیمی کشور را تامین می نمایند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: در حال حاضر چند پارامتر در قیمت گذاری نرخ خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی موثر است که بخشی هاب های اروپایی و امریکایی است که در حال بازنگری است و پیشنهاداتی ارائه شده اما تا تصمیم نهایی در این زمینه، دولت برای آسیب کمتر به مجتمع های پتروشیمی، سقف معین کرد و اگر قرار بود با قیمت هاب گازی دنیا قیمت گذاری انجام گردد قیمت هر متر مکعب خوراک پتروشیمی اکنون 8 هزار تومان می شد، اما اکنون سقف قیمت 5 هزار تومان گذاشته شده است

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افتتاح و راه اندازی دوطرح در آینده نزدیک خبرداد و گفت: تا انتها ایام دهه فجر طرح پترو کیمیا ابن سینا افتتاح خواهد شد و طرح دیگر هم تا پاین سال به بهره برداری خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2616

به "عرضه 12.5 میلیارد دلار ارز پتروشیمی در سامانه نیما ، تا خاتمه کار دولت باید از واردات کاتالسیت بی احتیاج شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه 12.5 میلیارد دلار ارز پتروشیمی در سامانه نیما ، تا خاتمه کار دولت باید از واردات کاتالسیت بی احتیاج شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید