صدای هولناک سیاهچاله ای که همه چیز حتی نور را می بلعد

به گزارش باتسک، دیجیاتو نوشت: علاوه بر عکس های خارق العاده ای که از فضا گرفته می گردد، می توان به وسیله فناوری صداسازی (Sonifications) به آن تصاویر گوش داد.

صدای هولناک سیاهچاله ای که همه چیز حتی نور را می بلعد

در این روش، تصاویر گرفته شده به صداهای وهم انگیزی تبدیل می شوند که پدیده های شگفت انگیز و عجیب دنیا ما را شفاف می نمایند. ناسا در جدیدترین صداسازی خود به سراغ حلقه هایی از پرتوهای ایکس رفته که در اطراف یک سیاهچاله در سیستم V404 Cygni مشاهده شده اند.

این صداسازی با استفاده از داده های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و رصدخانه فضایی نیل گرلز سوئیفت ناسا صورت گرفته که هردو طول موج های پرتو ایکس را میزان گیری می نمایند. داده های طول موج نوری نیز از تلسکوپ پان-ستارز در هاوایی به دست می آید. در مجموع با داده های این تجهیزات، می توانید ببینید که انفجارهای پرتو ایکس از یک نقطه مرکزی که همان سیاهچاله است، به بیرون منتشر می شوند. خود سیاهچاله نامرئی است، زیرا تمام نور را جذب می نماید.

با این حال، حتی اگر خود سیاهچاله ها نامرئی باشند، مواد اطراف آنها می توانند بدرخشند. از آنجایی که موادی مانند غبار و گاز به علت جاذبه به سیاهچاله جذب می شوند، به یک صفحه چرخان در اطراف سیاهچاله به نام قرص برافزایشی اضافه می شوند. این ماده به هم ساییده می گردد و در اثر اصطکاک گرما ایجاد می نماید و می تواند آنقدر داغ گردد که بدرخشد.

در خصوص سیاهچاله سیستم V404 Cygni، سیاهچاله مواد را از یک ستاره همراه دور نموده و این مواد انفجارهای شدید انرژی را فراوری می نمایند. این تشعشع شامل پرتوهای ایکس است که از سیاهچاله به بیرون پرتاب می گردد و با غبار و گاز اطراف آن تعامل دارد. این فعل وانفعالات به صورت حلقه های متحدالمرکز پرتوهای ایکس قابل مشاهده هستند که هنگام شعله ور شدن سیاهچاله ایجاد می شوند.

در آخرین گزارش های مربوط به سیاهچاله ها، ستاره شناسان ماه گذشته پیروز شده بودند تا نزدیک ترین سیاهچاله به زمین را کشف نمایند. بعلاوه اوایل امسال، محققان MIT با یاری ابزاری که ماشین طنین نامیده می گردد، صدای سیاهچاله های دوتایی کهکشان راه شیری را به اشتراک گذاشته بودند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 آذر 1401 بروزرسانی: 8 آذر 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2774

به "صدای هولناک سیاهچاله ای که همه چیز حتی نور را می بلعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای هولناک سیاهچاله ای که همه چیز حتی نور را می بلعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید