غول تازه وارد دنیای خودرو یا متفاوت ترین وانت دنیا، عکس
به گزارش باتسک، ایسنا نوشت: چهار سال پس از ارائه طرح مفهومی اولیه کامیون تسلا به مردم و پس از چندین شکست متوالی، اکنون تسلا تحویل سایبرتراک(Cybertruck) را شروع نموده و یک کاربر به آنالیز عملی کامل آن پرداخته است.
هفته گذشته ایلان ماسک شخصا کلیدهای سایبرتراک را در یک رویداد عرضه خودرو در تگزاس به ده ها مشتری تحویل داد و بعلاوه نسخه هایی را برای کارشناسان ارسال کرد تا تبلیغات آن را انجام دهند.
مارکز براونلی(Marques Brownlee) یوتیوبر معروف دنیای فناوری، پس از گذراندن یک روز کامل با یک نسخه نزدیک به نسخه پایانی سایبرتراک آن را اینطور توصیف کرد: من فکر می کنم آن ها واقعا چیز قابل اطمینانی ایجاد نموده اند.
مانند بسیاری از مردم که برای اولین بار یک سایبرتراک را می بینند، براونلی نیز از ظاهر این وسیله نقلیه، به ویژه صفحات تیز فولاد ضد زنگ بدنه آن شگفت زده شد. او گفت: سورئال به نظر می رسد. واقعا هیچ شکل منحنی روی کل این خودرو وجود ندارد.
براونلی می گوید: موارد شگفت انگیزی در خصوص آن وجود دارد، بعضی قابلیت ها واقعا جالب هستند، مواردی که فکر می کنم کسانی که اهل استفاده از وانت هستند واقعا دوست داشته باشند. با این وجود نگرانی هایی نیز در خصوص آن وجود دارد.
او گفت که این خودرو آزمایشی دقیقا مشابه خودروهایی که مشتریان دریافت نموده اند، نیست، اما تمام قابلیت هایی که او خاطرنشان نموده همان مواردی است که در مدل های نهایی یافت می شود.
بعضی از ویژگی ها، مانند داشبورد بزرگ و نبود دستگیره های در، او را مجبور به مکث کرد، اما قدرت و فرمان پذیری خودرو باعث شد که او هیجان زده شود.
وانت عجیب و غریب تسلا که بیشتر حس و حال خودروهای فضایی را در فکر تداعی می نماید با سه پیکربندی عرضه می شود: نسخه سه موتوره، نسخه ای با موتور دوگانه و نسخه تک موتوره.
براونلی نسخه سه موتوره را آزمایش کرد که دو موتور آن چرخ های عقب را به حرکت در می آورند و یک موتور چرخ های جلو را به حرکت در می آورد. صفر تا صد سایبرتراک 2.7 ثانیه است که سریع تر از آخرین نسخه فراری 296 GTB با صفر تا صد 2.9 ثانیه به شمار میرود.
سایبرتراک با 845 اسب بخار قدرت در عرض 11 ثانیه مسافت یک چهارم مایل را طی می نماید. قیمت سایبرتراک سه موتوره از حدود 100 هزار دلار آغاز می شود.
براونلی می گوید: انتظار می رود نسخه دو موتوره حدود 75 هزار دلار تا 85 هزار دلار باشد و نسخه تک موتوره در ادامه قیمت کمتری خواهد داشت. با این حال سایبرتراک دو موتوره، با قدرت بیش از 600 اسب بخار، کم قدرت نخواهد بود.
پس از رویداد عرضه هفته گذشته، تسلا گفت که قیمت سایبرتراک از 60 هزار دلار آغاز می شود، بنابراین می توان گفت که این قیمت برای نسخه تک موتوره است. در همه مدل ها، کامیون توانایی حمل 2500 پوند بار(1133 کیلوگرم) را دارد و ظرفیت بکسل آن 11000 پوند(4989 کیلوگرم) است.
براونلی چند قابلیت را که نسخه آزمایشی او داشت و در رونمایی گنجانده نشده بود، اعلام کرد که شامل صندوق عقب موتوردار، بزرگترین برف پاک کن دنیا، آینه های جانبی قابل جابجایی، درپوش های هوا قابل جابجایی، و لاستیک های سفارشی می شد.
براونلی بعلاوه به قابل توجه ترین جنبه سایبرتراک اشاره نمود که جنس فولاد ضد زنگ آن بود. گوشه های تیز روی صفحه های بدنه استیل ضد زنگ فورا توجه او را به خود جلب کرد. علاوه بر گوشه های تیز، کیفیت فیزیکی فولاد ضد زنگ می تواند منجر به بروز بعضی مسائل در ثبات فراوری شود.
براونلی شرح داد: آن ها دستگاه های پرس بزرگی دارند که فولاد ضد زنگ را مهر و موم می نماید. اما فولاد بازگشت فنری دارد، بنابراین باید از نیروی زیادی برای چسباندن آن در جای خود استفاده شود در حالی که به سرعت به عقب برمی شود. بنابراین باید بیشتر از آن چه احتیاج است مهر و موم شود تا در جای خود بماند و این یک کار کاملا پیچیده است. به همین علت، براونلی اعلام کرد که به نظر می رسد که در میان سایبرتراک های مختلف که او هنگام آزمایش خود به آن ها نگاه می کرد، تغییرات قابل توجهی در کیفیت نصب وجود دارد. همه آن ها دارای سطوح کمی متفاوت از شکاف بین صفحات بودند و این موضوعی است که مالکان تسلا باید با آن آشنا باشند. همانطور که گفته شد، براونلی می گوید که شکاف های میان صفحات بسیار کوچک و یکنواخت هستند، البته نه با دقت زیر 10 میکرون که ماسک قبل از عرضه کامیون ادعا نموده بود. اما نمی دانم می توانم این قول را برای همه خودروها بدهم یا خیر.
در قسمت درب پشتی، یک دکمه فشاری با یاری فنر برای جلوگیری از باز شدن ناگهانی درب وجود دارد که برقی نیست و بنابراین باید برای بستن درب نیز باید آن را به صورت دستی ببندید.
روکش رویی صندوق خودرو که یک روکش خط دار است می تواند 136 کیلوگرم وزن را تحمل کند. این روکش برقی بوده و به صورت اتوماتیک با فشار یک دکمه جمع می شود. شیشه عقب خودرو در صورت باز بودن روکش صندوق قابل مشاهده است اما هنگام بستن روکش دید شیشه عقب نیز از بین می رود. بنابراین وقتی روکش بسته است، آینه دید عقب کاملا بی فایده خواهد بود.
یک دوربین دید عقب که تصویر آن بر روی صفحه نمایش مرکزی خودرو نمایش داده می شود، نقش آینه عقب را بر عهده می گیرد.
بعلاوه در بستر صندوق دو خروجی 120 ولتی و یک خروجی 240 ولتی و بعلاوه مجموعه ای از نقاط اتصال قابل تنظیم برای ایمن سازی بارها وجود دارد. جای یک لاستیک زاپاس نیز تعبیه شده که از سوی کارخانه ارائه نمی شود.
یکی از ویژگی هایی که برای مشتریان عرضه شد، درب های بدون دستگیره است. یک دکمه فرورفته کوچک، درها را با یک لمس به مقدار کمی باز می نماید و سپس درب باید به صورت دستی باز شود. یکی از نگرانی های اصلی در خصوص این طراحی یخ بندان است. رانندگانی که در آب و هوای سرد زندگی می نمایند عادت دارند وسایل نقلیه خود را صبح ها پوشیده از یخ بیابند که می تواند مسئله ای در این سیستم ورود ایجاد کند.
تسلا به براونلی گفته است که اگر راننده بتواند یخ را جدا کند تا به دکمه دسترسی پیدا کند، در با نیروی کافی برای شکستن یک لایه یخ به ضخامت یک اینچ باز می شود. مشکل دیگر عدم وجود دستگیره درب، اثر انگشت است. از آنجایی که دستگیره در وجود ندارد، رانندگان ممکن است ندانند لبه درب را از کجا بگیرند و روی پانل فولاد ضد زنگ اثرانگشت آن ها باقی بماند.
در سپر جلو، سایبرتراک دو قلاب یدک کش محکم دارد و بعلاوه اولین دوربین جلوی تسلا وجود دارد که برای خودرویی که دید نسبتا پایین تری از جلو دارد، مفید خواهد بود. کاپوت جلو خودرو با یک دکمه باز می شود و گنجایش دو چمدان کوچک را دارد.
در خصوص فضای داخلی آن باید اینطور گفت که به سبک هواپیمایی در قالب یک خودروی مفهومی ظاهر شده است. فرمان این وانت بیشتر به شمایل یک مستطیل نزدیک است تا یک دایره.
چراغ های راهنما با دکمه های روی فرمان کنترل می شوند و به جای کنترل های لمسی، دکمه های واقعی قرار دارند. بوق خودرو نیز فشار دادن صفحه ای در مرکز فرمان کار می نماید.
راننده از شیشه پنجره جلویی که طبق گزارش ها بزرگترین شیشه در کل صنعت خودروسازی است، به جاده نگاه می نماید.
درب ها دارای قفل های دستی در صورت قطع برق خودرو هستند. جای لیوان و شارژر بی سیم در کنسول مرکزی است که شامل یک پورت شارژ USB-C و یک خروجی 120 ولتی می شود.
بلندگوهای ذوزنقه ای و مربعی با رعایت زیبایی شناسی زاویه دار، در سرتاسر فضای داخلی سایبرتراک پراکنده شده اند، بدون اینکه طح منحنی به چشم بخورد.
براونلی با تکان دادن صفحات روی داشبورد دریافت که کیفیت ساخت داخلی این خودرو درجه یک نیست، اگرچه مالکان تسلا ممکن است چنین انتظاری را داشته باشند. دکمه های انتخاب دنده در نزدیکی آینه دید عقب قرار دارند، چیزی که شاید در هیچ وسیله نقلیه دیگری یافت نشود.
هر سه صندلی عقب جمع می شوند تا فضای داخلی بیشتری در دسترس باشد و یک صفحه نمایش لمسی مرکزی به سرنشینان صندلی عقب این امکان را می دهد تا صندلی های خود را تنظیم نموده و گرمکن صندلی ها را فعال نمایند.
ارتفاع خودرو به وسیله یک صفحه نمایش لمسی نیز قابل تنظیم است و تفاوت 12 اینچی(30 سانتی متری) بین پایین ترین و بالاترین حالت را ارائه می دهد.
فرمان به وسیله یک سیستم فرمان سیمی و یک محور عقب فعال کنترل می شود، به این معنی که چرخ های عقب برای استحکام شعاع چرخش خودرو می چرخند. در سرعت های کمتر از 40 مایل در ساعت، چرخ های عقب در خلاف جهت جلو می چرخند تا چرخش را چابک تر نمایند، اما در سرعت بالای 40 مایل در ساعت در جهت چرخ های جلو می چرخند تا کامیون کمتر احساس پیچش داشته باشد.
شاید در یکی از منحصربه فردترین ویژگی های آن، چرخش کمتر از 180 درجه فرمان در هر دو جهت باشد. با این قابلیت دیگر احتیاجی به چرخش دست روی دست نیست.
براونلی می گوید که تجربه رانندگی سایبرتراک مشابه سایر تسلاها است و تفاوت اصلی آن در ابعاد این وانت است.
از آنجایی که سفر و بکسل در جاده می تواند باتری را تخلیه کند، با حدود 16 هزار دلار، می توان یک باتری اضافی در صندوق عقب قرار داد تا بُرد خودرو را حدود 120 مایل افزایش دهد.
5858
منبع: خبرآنلاین