سکوت و فراموشی گزینه غرب برای قربانیان آمریکا

به گزارش باتسک، رسانه ها و مقامات کشورهای آمریکایی و اروپایی که معمولاً از کشته شدگان اعتراضات کشورهای دیگر قهرمان سازی می کنند، درباره چهار معترض کشته شده آمریکایی زبان در کام گرفته اند و آن را اصلاً به روی خود نمی آورند.

سکوت و فراموشی گزینه غرب برای قربانیان آمریکا

به گزارش خبرنگاران، معترضان آمریکایی روز گذشته در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری به ساختمان کنگره هجوم برده آن را تسخیر کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز دیروز در جمع معترضان حاضر شده سخنرانی کرد.

با گذشت زمان به تعداد تجمع کنندگان افزوده شد و هواداران ترامپ روی پله های ساختمان کنگره حاضر شدند. نیروهای پلیس نتوانستند مانع آنها شوند و در نهایت معترضان وارد ساختمان شدند. ورود و هجوم آنها به ساختمان کنگره باعث تعطیلی جلسات مجلس کنندگان و سنا شد که در حال بررسی و تأیید نتایج انتخابات بودند.

با تشدید اوضاع، معترضان شیشه ها و درها را شکستند و پلیس هم به ضرب وشتم آنها پرداخته از گاز اشک آور استفاده کرد. علاوه بر پلیس، نیروهای امنیتی کنگره و لباس شخصی ها نیز به درگیری با هواداران ترامپ پرداختند. در یکی از صحنه ها که اشلی بابیت، معترض زن که قصد ورود به یکی از بخش های ساختمان کنگره را داشت، از ناحیه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت.

اشلی در آن هنگام مسلح نبود و پس از شلیک نیروهای امنیتی نقش بر زمین شد. ویدیوی زیر که حاوی صحنه های دلخراشی است، لحظه هدف قرار دریافت اشلی را نشان می دهد.

علاوه بر اشلی سه نفر دیگر فقط در اعتراضات روز گذشته در آمریکا کشته شدند و دست کم 52 نفر دستگیر شدند. با اعلام منع آمدوشد از ساعت 6 عصر روز گذشته، نیروهای گارد ملی ارتش آمریکا نیز مقابل ساختمان کنگره مستقر شدند.

رسانه ها و مقامات آمریکایی از کلماتی مانند آشوبگر، فتنه و حتی تروریست برای توصیف معترضان و تحولات روز گذشته استفاده کردند. رسانه های آمریکایی و غربی اخبار خود را به گونه ای که تنظیم کردند که افراد دستگیر و کشته شده به عنوان افراد قانون شکن معرفی شوند، هیچ کسی از آنها به عنوان قربانی یا قهرمان یاد نکرد.

اتفاقات و تصاویر روز گذشته تقریباً چهره واقعی لیبرال دموکراسی را به نمایش گذاشت که برای سرکوب معترضان سیاسی و معترضان به نتایج انتخابات حتی برای استفاده از نیروهای ارتش ابایی ندارد. اگر از این پس، اتفاقاتی مشابه در کشورهای دیگر افتاد، آمریکایی ها حق اظهار نظر درباره آن را ندارند و برای مشاهده شرایط کشور خود باید به تصاویر روز گذشته در کنگره نگاه کنند.

آمریکایی ها در گذشته در خصوص اتفاقات مشابه و درباره انتخابات برگزارشده در کشورهای دیگر، همواره به جانبداری از طیف سیاسی خاص پرداخته و آنها را به تقلید از دموکراسی و ارزش های آمریکایی توصیه کرده اند. آمریکایی ها همچنین از افراد بازداشت شده در درگیری های مسلحانه در برخی کشورها و کشته شدگان، قهرمان سازی کرده اند اما سؤال این است که چرا هیچ کدام از رسانه ها و مقامات آمریکایی از قربانیان روز گذشته در کشورشان یادی نمی کنند. رویکرد دوگانه در قبال دموکراسی و آموزه های لیبرال دموکراسی، اعتراض در کشوری دیگر را جزو حقوق اساسی مردم آن کشور می داند، اما اعتراض در کشور خود را تحمل نمی کند و حتی از ارتش برای سرکوب آن بهره می گیرد. کشورهای اروپایی برای اعدام مجرمان امنیتی و فردی که مرتکب قتل شده است، آسمان را به زمین می آورند، اما در قبال کشتار معترضان آمریکایی زبان در کام گرفته اند. آیا این موارد برای اثبات مواجهه سیاسی و گزینشی کشورهای غربی با حقوق بشر و دموکراسی، کفایت نمی کند؟

بماند که قربانیان سیستم سیاسی در آمریکا، فقط 4 نفر روز گذشته نیستند. اعتراضات و تبعیض ساختاری علیه گروههای مختلف مردمی در آمریکا همواره تلفات انسانی قابل توجهی را داشته است اما چون مبدأ اتفاق آمریکا بوده است، کشورهای غربی، رسانه های جریان اصلی و نهادهای بین المللی و حقوق بشری درباره آن سکوت کرده اند.

.+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2027

به "سکوت و فراموشی گزینه غرب برای قربانیان آمریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سکوت و فراموشی گزینه غرب برای قربانیان آمریکا" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکوت و فراموشی گزینه غرب برای قربانیان آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید