سنت بد انتشار چند کتاب شعر با شعرهای تکراری

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران آنا نوشت: شرایط مالی مردم هر روز ضعیف تر و کتاب خیلی راحت و سریع از سبد خرید خانواده ها کم می گردد. در این شرایط مخاطبان وقتی کتابی را با دقت و وسواس انتخاب می نمایند انتظار دارند با کتابی مناسب از لحاظ محتوا و ظاهر روبه رو گردد.

سنت بد انتشار چند کتاب شعر با شعرهای تکراری

چند وقتی است که انتشار تکراری اشعار شاعران در مجموعه های مختلف با قالب، فرم و ناشر متفاوت در بین شاعران و ناشران باب شده است و آنچه تعیین است درآمدزایی از این موازی کاری است. اقدامی که حقوق مخاطبان و خریداران کتاب را زیرپا می گذارد.

محمدکاظم کاظمی، شاعر پارسی سرای و پژوهشگر برجسته افغانستانی که سال ها در ایران زندگی می نماید در یادداشتی با عنوان استعداد دوقطبی شدن درباره تداخل داشتن شعرهای کتاب های شعر منتشر کرد که در ادامه می خوانید:

موازی بودن و تداخل داشتن کتاب های شعر همواره کلافه ام می نموده است، به خصوص آنگاه که تعدادی از کتاب های شاعری را برای نقد و ارزیابی تهیه نموده ام و دیده ام که در واقع بخشی از هر کتاب، در کتاب دیگری تکرار شده است. این رسم بدی است. شاعر چند مجموعه شعر منتشر می نماید، با ساختارهای گوناگون. مثلاً یکی مجموعه غزل است، یکی شعرهای آیینی است، یکی مثلاً گزیده شعرهاست. بعد یک شعر به اعتبار غزل بودن در یکی از این کتاب ها می آید؛ به اعتبار آیینی بودن در دیگری تکرار می گردد و به اعتبار برجسته بودن در گزیده هم می آید. گاهی نیز شاعر از تعدادی از شعرهایش یک کتاب جدید می سازد و به ناشری دیگری می سپارد، یا ناشر چنین درخواستی دارد، که این هم خوب نیست. بالاخره حق ناشری دیگر ضایع شده است و نیز حق خریدار کتاب ها و خوانندۀ شعرها.

ولی همه این ها باری قابل توجیه است. چیزی که برایم قابل توجیه و هضم ناپذیر بود، مجموعه شعرهای تکراری در دو کتاب بود از یک ناشر، در یک قالب و بدون این که تفکیک محتوایی هم حتی در کار باشد.

روسری باد را تکان می داد مجموعه ای از غزل های شاعر گرانقدر مهدی فرجی است و میخانۀ بی خواب مجموعه ای دیگر از غزل های همین شاعر. و چنان که در فهرست کتاب ها در این تصویر می بینید، این همه شعر در هر دو کتاب تکرار شده است. البته در بقیه صفحات فهرست تعداد شعرهای تکراری اینقدر نیست. ولی حدود یک سوم هر دو کتاب تقریباً یکسان است.

قسمت بامزۀ ماجرا این است که هر دو کتاب مجموعه غزل است؛ هر دو کتاب از یک ناشر است و هر دو کتاب به صورت پیهم چاپ می گردد. اگر ساختار کتاب ها متفاوت بود، راهی داشت؛ اگر ناشر متفاوت بود؛ اگر بعد از یک چاپ از کتاب ها حداقل شعرهای تکراری از یکی از دو کتاب کنار نهاده می شد، باز قابل توجیه بود. یک کتاب به چاپ ششم رسیده است و یک کتاب به چاپ دهم، و این تکرار شعرها همچنان ادامه دارد.

نمی توانم، واقعاً نمی توانم این را بر خودم هموار کنم، به خصوص من که در این اواخر برخی ناشران به اصرار و پافشاری از من خواسته اند برخی از شعرهایم را که قالب یا حال وهوای ویژه ای دارد در یک کتاب جدید منتشر کنم. در سال های اخیر همواره مقاومت نموده ام و حتی از انتشار گزیده شعرهایم در سلسلۀ کتاب نیستان و تکا در سال های دور، تا هنوز احساس ندامت می کنم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1752

به "سنت بد انتشار چند کتاب شعر با شعرهای تکراری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت بد انتشار چند کتاب شعر با شعرهای تکراری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید