سبد خرید سالم تر با اینفود
به گزارش باتسک، چقدر به اطلاعات فرآورده های خوراکی و آشامیدنی اهمیت می دهید؟ آیا جزو افرادی هستید که موقع خرید مواد غذایی، اطلاعاتی که روی بسته بندی این محصولات درج شده است را به دقت می خوانید یا اصولا اهمیتی به ارزش غذایی این گونه محصولات نمی دهید؟!
برای ملزم کردن تولیدنمایندگان به شفاف سازی و اعلام ارزش غذایی محصولات شان، طرحی تحت عنوان نشانگرهای رنگی مواد غذایی در کشور اجرا شده است که مثل چراغ هدایت عمل می نماید و هشدارهای لازم درباره میزان ارزش مواد غذایی به کار رفته در محصولات را با استفاده از رنگ های مختلف ارائه می دهد.
این طرح تقریبا به طور کامل روی تمام محصولات غذایی کشور اجرا شده و با استقبال بسیار خوبی از جانب سازمان بهداشت دنیای روبرو شده است. در این رابطه متخصصان شرکت ویرا سلامت اسراگام های موثری برداشته اند.
با وجود مزایای بسیاری که اجرای طرح نشانگرهای رنگی مواد غذایی برای مصرف نمایندگان دارد، در مورد معرفی این طرح و همین طور جلب توجه آنها به این بخش از اطلاعات مندرج روی بسته بندی مواد غذایی، فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است. از طرف دیگر، هر تولیدنماینده ای می خواهد محصولش را به عنوان یک محصول سالم و مغذی معرفی کند و در این راستا برخی تولیدنمایندگان دست به شیطنت هایی می زنند و اطلاعات مبهمی را به مصرف نماینده می دهند که در مواردی ممکن است باعث گمراهی در انتخاب محصول شود.
به عنوان نمونه ممکن است روی بسته بندی ها اطلاعات مربوط به ارزش غذایی محصول را به شکل ناخوانا و بسیار ریز درج نمایند تا مصرف نماینده نتواند به خوبی آن را بخواند. یا در برخی موارد دیده شده است تولیدنمایندگان به جای استفاده از رنگ قرمز برای نشانگرهای رنگی روی محصولات شان، از رنگ نارنجی متمایل به زرد استفاده می نمایند تا باز هم مصرف نماینده را دچار اشتباه نمایند!
همین مشکلاتی که منجر به مختل شدن فرایند شفافیت و اطلاع رسانی درباره ارزش غذایی محصولات می شود، برای سازندگان اپلیکیشن اینفود تبدیل به یک دغدغه اساسی شدند و آنها را به فکر ایجاد یک بانک اطلاعاتی (Database) جامع و دسته بندی شده از ارزش غذایی تمام محصولات خوراکی و آشامیدنی موجود در کشور انداخت تا در گام بعدی، با تحلیل این داده ها بتوانند به بالابردن کیفیت تغذیه مردم یاری نمایند.
خاتمه در انتهای سال 97، استارتاپ اینفود با هدف آگاهی رسانی به مصرف نمایندگان و متعاقب آن، ملزم کردن تولیدنمایندگان مواد غذایی به افزایش کیفیت محصولات شان، به طور رسمی آغاز به فعالیت کرد.
اینفود؛ از شکل گیری تا اجرا
مدیرعامل و هم بنیان گذار شرکت ویرا سلامت اسرا، ضمن اشاره به مفهوم امنیت غذایی به جام جم می گوید: در دنیا دو نوع نگاه به حوزه امنیت غذایی وجود دارد؛ یکی از این دیدگاه ها صرفا مربوط به گرسنگی و همین طور مرگ ومیر ناشی از گرسنگی مطلق است. طبق آخرین آمارها، در حال حاضر تقریبا 850 میلیون نفر در دنیا درگیر معضل گرسنگی هستند. نگاه دیگری که در این زمینه وجود دارد و کمی عمیق تر است، به مفهوم گرسنگی پنهان می پردازد. در این دیدگاه دیگر گرسنگی مطلق مورد نظر نیست، بلکه امکان دریافت مواد غذایی لازم و ضروری برای رشد جسمی و فکری انسان ها مورد آنالیز قرار می گیرد. جالب است بدانید با این نگاه، در حال حاضر تقریبا دو میلیارد نفر در دنیا از گرسنگی پنهان رنج می برند!
علیرضا رحمان آبادی در ادامه می گوید: متأسفانه کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در هر دو زمینه گرسنگی و گرسنگی پنهان، دچار مشکلاتی در جامعه ایران هستیم. ما معتقدیم برای برطرف این معضلات به صورت ریشه ای، تنها راه موجود جمع آوری داده ها و تحلیل آنهاست تا با درک صحیح صورت مسأله، بتوان برنامه ای عملی برای حل آن ارائه داد؛ عظیم ترین مشکل ما در راه جمع آوری اطلاعات، این بود که از قبل هیچ داده ای در این زمینه استخراج و ذخیره سازی نشده بود. بنابراین در اولین گام مجبور شدیم با مراجعه به تعداد بسیار زیادی از فروشگاه های مواد غذایی، اطلاعات هرکدام از محصولات را به روش دستی یادداشت نموده و بعدا وارد بانک اطلاعاتی مان کنیم. در این راه تا به امروز پیروز شده ایم برای اولین بار در کشور، داده های بیش از 20 هزار محصول خوراکی و آشامیدنی مختلف را در پلتفرم اینفود ثبت کنیم.
امتیاز دهی متخصصان
رحمان آبادی در ادامه به ویژگی های مهم اینفود اشاره می نماید و می گوید: ویژگی دیگر اینفود، سیستم امتیازدهی آن است. ما به عنوان متخصصان تغذیه، امتیازات خودمان را به هرکدام از محصولات داده ایم تا کاربران بتوانند امتیاز هر محصول را نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل معین نماینده در معین میزان کیفیت آن در نظر بگیرند. همچنین قابلیت بسیار کاربردی دیگر اینفود، امکان فیلترکردن محصولات بر اساس بیماری هاست؛ ما تا به حال بیماری هایی نظیر سلیاک، دیابت، فشار خون بالا و رژیم های گیاهخواری را در نرم افزار تعریف نموده ایم و به مرور زمان به آنها اضافه خواهد شد. این ویژگی باعث می شود برای استفاده از محصولی که مغایر با هرکدام از بیماری هایی باشد که کاربر به ما اعلام نموده است، نرم افزار به طور اتوماتیک پیامی را در قالب هشدار به مصرف نماینده اعلام کند.
امکان مقایسه با محصولات مشابه
هم بنیان گذار اینفود در مورد سایر قابلیت های منحصربه فرد این اپلیکیشن می گوید: یکی دیگر از ویژگی هایی که برای این نرم افزار در نظر گرفته ایم، امکان مقایسه کردن هر محصول با گروهی از محصولات کاملا مشابه خودش است. ما برای هر دسته از محصولات، سه سطح مختلف تعریف نموده ایم تا مطمئن شویم هر محصولی با محصول هم ردیف خودش مقایسه می شود. به طور مثال برای این که یک شیر کم چرب با شیرهای پرچرب مقایسه نشود، برای لبنیات یک زیرمجموعه از شیرها را در نظر گرفته ایم و مجددا دسته شیرها را نیز به دو بخش شیرهای کم چرب و پرچرب تقسیم نموده ایم. همچنین یکی از پایه ای ترین امکاناتی که در این حوزه فراهم می شود و در اینفود هم موجود است، اسکن کردن بارکد محصولات برای دسترسی به تمام اطلاعات آنهاست.
رحمان آبادی در بخش پایانی صحبت هایش با جام جم، ضمن انتقاد از حمایتی که مسئولان مربوطه قولش را داده ولی تا به امروز به آن عمل ننموده اند، خاطرنشان می نماید: با توجه به اینکه شرکت خلاق ویرا سلامت اسرا در کارخانه نوآوری آزادی مستقر است، تا به امروز تعداد زیادی از مسئولان ضمن بازدید از کارخانه، قول هایی برای حمایت از اینفود داده اند که همچنان در حال پیگیری آنها هستیم. نکته مهم این است که اینفود، بدون ایجاد هیچ گونه هزینه اضافه ای برای نهادهای نظارتی، باعث یاری به رگولاتورها و افزایش کیفیت محصولات می شود که متعاقب آن بازاری رقابتی تر ایجاد می شود. انتظار ما از مسئولان مربوطه، به خصوص سازمان غذا و دارو، این است که ما را تنها از نظر معنوی مورد حمایت قرار دهند و با همکاری متقابل، امکان بهره برداری از ظرفیت تیمهای جوان برای ایجاد امنیت غذایی در کشور را ایجاد نمایند.
اطلاعات خاص برای تولیدنماینده و مصرف نماینده
مدیرعامل شرکت ویرا سلامت اسرا در مورد جنبه هایی از اپلیکیشن اینفود که به تولیدنمایندگان مواد غذایی مربوط می شود، می گوید: ما در اینفود فضاهایی را در اختیار تولیدنمایندگان قرار می دهیم تا در آنها به معرفی خودشان و محصولاتشان بپردازند. همچنین با تحلیلی که روی داده هایمان انجام می دهیم، مجموعه ای از اطلاعات جانبی مانند معرفی محصولاتی که هدف بیشترین جست وجوی کاربران قرار می گیرد، همخوانی آن با آمار فروش تولیدنماینده یا میزان پراکندگی این جست وجوها در مناطق مختلف شهر را در اختیار تولیدنمایندگان قرار می دهیم. این گونه آمار برای تولیدنمایندگان اهمیت بسیار بالایی دارد که تا به امروز بیشتر به روش سنتی و با حضور افرادی به عنوان آمارگیر در فروشگاه ها کسب می شد.
رحمان آبادی می افزاید: ما در نرم افزار اینفود، این امکان را به وجود آورده ایم که مصرف نماینده بتواند نظرش را در رابطه با یک محصول معین ثبت کند و از سوی مقابل، تولیدنماینده نیز بتواند به وسیله پنلی که در اختیارش گذاشته می شود به آن نظر پاسخ دهد. درواقع می توان گفت کوشش ما بر این بوده است که بتوانیم به نحوی تعامل میان مصرف نماینده و تولیدنماینده را تسهیل کنیم.
این کارآفرین درباره ویژگی ها و امکانات اپ اینفود برای مصرف نمایندگان می گوید: یکی از خدمات اینفود برای کاربرانش، ارائه اطلاعاتی است که روی بسته بندی های محصولات غذایی نوشته شده است و همان طور که قبلا گفته شد، در بسیاری از موارد به طور کامل قابل خواندن نیستند. البته این اطلاعات به همان شکل خامی که روی بسته ها درج می شوند نیست و قابلیت های ویژه ای برای کاربر به وجود آورده ایم تا بتواند به بهترین شکل از آنها استفاده کند. برای مثال مصرف نماینده می تواند واحدهای ذکر شده برای هرکدام از مواد غذایی را به واحدهای کاربردی تر تغییر دهد. در اینفود، سعی نموده ایم هر کاربر بتواند اطلاعات را برای خودش شخصی سازی کند.
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین