سازمان شانگهای؛ نهادی برای اتحاد چین و روسیه مقابل آمریکا

به گزارش باتسک، خبرنگاران: سازمان همکاری شانگهای نهادی قدرتمند است که اعضای آن می توانند با نزدیک شدن به یکدیگر مقابل فشا رهای آمریکا بایستند.

سازمان شانگهای؛ نهادی برای اتحاد چین و روسیه مقابل آمریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی دیپلمات؛ خروج نیروهای آمریکایی در سال 2014 از افغانستان حدس و گمان درباره جایگزینی در این کشور و تامین امنیت را به همراه داشته است. سازمان شانگهای نهادی است قدرتمند که با توجه به تاثیراتی که تنش و ناآرامی در افغانستان بر کشورهای عضو این سازمان گذاشته است می تواند گزینه ای مناسب برای جایگزینی آمریکا باشد اما با توجه به تاکید سازمان شانگهای در عدم دخالت در امور داخلی کشورها چندان نمی توان به این گزینه خوشبین بود.

اتفاقاتی مانند حمله روسیه به گرجستان و همچنین الحاق کریمه نیز یکی از این موارد است که سازمان شانگهای تنها به انتقاد و صدور بیانیه بسنده کرد. البته یکی از دلایل عدم تمایل این سازمان برای مداخله نظامی ممانعت از گسترش نفوذ چین و روسیه در دیگر کشورهای عضو می توان تلقی کرد. روسیه و چین دو عضو قدرتمند و مهم این سازمان به شمار می روند، اما چین از نفوذ بیشتری در میان کشورهای عضو به شمار می رود. شاید به همین دلیل است که روسیه ترجیح می دهد به وسیله همکاری های امنیتی و مالی خارج از این سازمان به کشورهای عضو نزدیک گردد.

با اینحال حضور این دو کشور در این سازمان می تواند به برطرف اختلافات میان طرفین و نزدیک شدن هرچه بیشتر پکن و مسکو بیانجامد. از سوی دیگر با توجه به سیاست آمریکا در محدود کردن چین و روسیه لزوم نزدیک تر شدن این دو کشور بیش از پیش احساس می گردد. هند، پاکستان و ایران کشورهایی هستند که بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک به عضویت دائم این سازمان پذیرفته شوند. عدم پیشنهاد عضویت به کشورهای چون هند و پاکستان به علت وجود تنش میان آنها است. از سوی دیگر ایران نیز به علت تحریم های بین المللی برای عضویت دائم در این سازمان با مشکل روبرو است. درصورتی که اعضای اصلی این سازمان با عضویت ایران موافقت نمایند آنگاه به صورت مستقیم با آمریکا و تحریم های این کشور روبرو خواهند شد.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 827

به "سازمان شانگهای؛ نهادی برای اتحاد چین و روسیه مقابل آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان شانگهای؛ نهادی برای اتحاد چین و روسیه مقابل آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید