راه هایی برای غلبه بر استرس در رویدادها
به گزارش باتسک، چطور خود را برای غلبه بر ترس آماده کنید؟
برای بسیاری از مردم، برقراری ارتباط با دیگران یک کار ترسناک و پراسترس است. دلیلش شاید این باشد که آن ها درون نگر، درون گرا یا خجالتی هستند؛ یا در گذشته تجربیات بدی داشته اند؛ یا اینکه شاید به تازگی وارد حوزه تعامل با دیگران شده اند. دلیل ترس از برقراری ارتباط با افراد هر چه باشد، غلبه بر آن کار راحتی نیست.

خبر خوب این است که هیچ کس با استعداد ذاتی برای برقراری ارتباط با دیگران به دنیا نمی آید؛ حتی آن هایی که از انجام آن لذت می برند. آشنایی با مردم یک قابلیت درونی نیست، بلکه یک مهارت است که هر کس با تمرین می تواند در خود ایجاد کند. شما برای موفقیت در این کار لازم نیست یک شخص برون گرا و سازمان دهنده باشید، تنها کافی است از استراتژی های مناسب استفاده کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا خود را برای ورود به دنیایی پیچیده تر آماده کنید.
1. سخت گیر و مشکل پسند باشید
لازم نیست در همه رویداد ها و مراسم حضور داشته باشید یا در همه رویدادهایی که در آن ها شرکت می کنید، سخنرانی کنید. برعکس، بر آشنایی با افراد مناسب، در زمان مناسب و در مکان مناسب تمرکز کنید و درباره مواردی صحبت کنید که از اولویت های حوزه کاری شما محسوب می شوند. برای مثال، آیا یک کنفرانس که بر ابعاد معینی از ارتباطات الکترونیکی تمرکز دارد، بسیار بهتر از یک گردهمایی عمومی با عنوان برقراری ارتباط بهتر با همکاران نیست؟
2. تکالیف خود را انجام دهید
سعی کنید لیستی از افرادی که در رویداد خاصی شرکت می کنند، تهیه کنید. در این صورت می توانید بر افرادی تمرکز کنید که مایلید با آن ها صحبت کنید. در مورد علایق و کارهای آن ها تحقیق کنید. شاید حتی بتوانید با آن ها ارتباط برقرار کنید و یک دیدار یا صحبت مختصر در جریان رویداد ترتیب بدهید. داشتن ارتباطات و آشنایی های کم نیز می تواند در آینده به شما در برقراری ارتباط بیشتر با آن ها کمک کند. یک نکته جالب که باید به آن توجه کنید این است که بررسی سابقه فعالیت افراد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می تواند به شما در پیدا کردن موضوعات مورد علاقه ی آن ها و در شکستن یخ رابطه با افراد مهم کمک کند.
3. برای خود هدف مشخص کنید
برای خود یک یا دو هدف واقع گرایانه مشخص کنید تا بتوانید در یک راستا معین حرکت کنید و در مورد کاری که باید انجام دهید، درک روشن و کافی داشته باشید. شاید هدف شما این باشد که با یک شخص خاص حرف بزنید یا چند دیدار با افراد مختلف داشته باشید تا بعدا در ماه ها آینده بتوانید از فواید آن ها استفاده کنید یا این که در مورد محصول خاصی اطلاعات جمع آوری کنید.
در ابتدای کار زیاده روی نکنید. به یاد داشته باشید که مجبور نیستید با همه افراد حاضر در اتاق دست بدهید و حتی لازم نیست تا آخر رویداد حضور داشته باشید. وقتی که حتی بعد از نیم ساعت به اهداف خود رسیدید، می توانید مراسم را ترک کنید و بقیه روز به خاطر موفقیت های خود در برقراری ارتباط با دیگران به خود ببالید.
4. ارتباط کلامی را از پیش در فکر آماده کنید
بسکمک از مردم در مورد چیزی که قرار است در یک مراسم خاص و در صحبت با دیگران بگویند، دچار استرس می شوند. با این که شما نمی توانید تمام مکالمه خود با یک شخص خاص را از پیش، روی کاغذ بیاورید؛ می توانید چند سؤال را از پیش آماده کنید. سعی کنید الگوی معرفی خود و احوال پرسی را به خاطر بسپارید تا کارتان به جایی نرسد که در مراسم کنار یک شخص بایستید و نتوانید سر صحبت را با او باز کنید.
همیشه یک جمله شروعین خودمانی در فکر داشته باشید؛ مثلا: خب، چه چیزی شما را به اینجا کشانده است؟ یا سخنرانی جالبی بود، نظر شما چیست؟ یک معرفی دو سه جمله ای را در فکر آماده کنید (نام، شغل، سازمان و دلیلی که در رویداد شرکت کرده اید)، در این صورت در ابتدای دیدار با افراد کمتر دچار ترس و استرس می شوید.
از این که باهوش به نظر برسید یا از اینکه در مورد خودتان و کارهایتان با تن صدای بالا تعریف کنید، نترسید. نکته مهم این است که مکالمه خود را با یک سلام محترمانه ساده شروع کنید، نه این که رزومه کامل خود را به شخصی که تازه با او آشنا شده اید، بگویید.
5. زود برسید
رسیدن به رویدادی که در آن افراد گرد هم آمده اند و شروع به صحبت با یکدیگر کرده اند و ملحق شدن به آنان، حتی برای افراد زبده هم گاهی غیرممکن می شود.
اگر شما اولین فردی باشید که در مراسم حاضر شده اید، می توانید از سکوت و آرامش ابتدایی لذت ببرید و قبل از این که ازدحام شود، خود را با اتمسفر محیط هماهنگ کنید. در اطراف چرخی بزنید و مکان مناسبی برای مصاحبه پیدا کنید. شروع مکالمات را با خود مرور کنید و با سازمان دهندگان مراسم و افرادی که مثل شما زود آمده اند، در یک محیط خلوت و آرام صحبت کنید.
منبع: الی گشت