خبرنگاران اعتیاد تزریقی مهمترین عامل ابتلا به ایدز در همدان است

به گزارش باتسک، همدان- خبرنگاران- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اعتیاد تزریقی همچنان مهمترین عامل ابتلا به ایدز در این استان است اما سهم آن در ابتلا به اچ.آی.وی نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

خبرنگاران اعتیاد تزریقی مهمترین عامل ابتلا به ایدز در همدان است

سید جالاالدین بطحایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: تا به امروز 728 فرد مبتلا به ایدز در همدان شناسایی و اطلاعات آنها ثبت شده است و از این تعداد 323 تن فوت کردند.

وی افزود: از 385 بیمار ایدزی باقی مانده نیز 75 درصد دارای پرونده فعال بوده و با مراجعه به مراکز و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری موجود در این استان خدمات مورد احتیاج را دریافت می نمایند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: 88 درصد معادل 254 تن از مبتلایان به ایدز تحت درمان بوده و به صورت مستمر ارزیابی و کنترل شده و خدمات مورد احتیاج به آنها ارائه می گردد.

بطحائی گفت: بیشترین میزان مبتلایان به ایدز مربوط به شهرستان همدان با 411 مورد، ملایر با 93 و نهاوند بوده که علت فراوانی آمار مبتلایان در این سه شهرستان بالا بودن شمار جمعیت آنها است.

وی اعلام کرد: از نظر جنسیت 82 درصد مبتلایان به ایدز در استان همدان مرد و مابقی زن هستند و علت فراوانی مبتلایان مرد نیز بالا بودن گرایش آنها نسبت به بانوان به تزریق مواد مخدر است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد: با وجود اینکه تعدادی از افراد به وسیله روابط ناسالم به ایدز میتلا شدند اما همچنان اعتیاد تزریقی در صدر واقع شده است.

بطحائی با بیان اینکه در سال های اخیر نقش روابط ناسالم در ابتلا به ایدز رو به افزایش بوده گفت: 35 نفر در سال گذشته به وسیله مسائل جنسی به ایدز مبتلا شدند.

وی گفت: اپیدمی ویروس کرونا شناسایی بیماران جدید مبتلا به اچ.آی.وی را نیز تحت شعاع قرار داده است اما به بیماران قدیمی برای دریافت خدمات و داروی مورد احتیاج فراخوان داده شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همه ساله اول ماه دسامبر مصادف با 11 آذر روز جهانی ایدز برنامه هایی برگزار می گردد که در کشورمان برای اطلاع رسانی بهتر این ویروس برنامه ها به مدت یک هفته ادامه دارد.

بطحائی ادامه داد: شعار سال جاری روز جهانی ایدز همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک است و در این هفته برنامه هایی با عنوان افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و اطلاعات در شرایط بحران، خانواده و اچ.آی.وی، رسانه و اچ.آی.وی، جوانان و نوجوانان اچ.آی.وی، مسوولیت اجتماعی اچ.آی.وی، نقش سازمان ها و اچ.آی.وی به صورت مجازی برگزار می گردد.

وی افزود: هدف از پیش بینی برنامه هایی برای این هفته، اطلاع رسانی دقیق درباره اچ.آی.وی و اهمیت پیشگیری از آن، جلب حمایت سیاستگذاران و سازمان های مردم نهاد، افزایش همکاری بین بخشی، بیان اقدامات و دستاوردها و چالش های پیش روی برنامه اچ.آی.وی، جلب مشارکت انجمن های غیردولتی و مردم در برنامه های اچ.آی.وی ایدز است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری سازمان های مردم نهاد انگ تبعیض از روی مبتلایان به اچ.آی.وی ایدز برداشته گردد چراکه بعضی به این افراد به عنوان بیماران خاص نگاه نموده و به مبتلایان انگ تبعیض می زنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1940

به "خبرنگاران اعتیاد تزریقی مهمترین عامل ابتلا به ایدز در همدان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعتیاد تزریقی مهمترین عامل ابتلا به ایدز در همدان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید