جیمزوب کهکشان مارپیچی را در تور انداخت

به گزارش باتسک، این کهکشان که با نام کهکشان گرداب یا مسیه 51a شناخته می گردد، برای سال ها نقطه کانونی اخترشناسان و عکاسان نجومی بوده است، اما تا به حال هرگز با این جزئیات دقیق مشاهده نشده است.

جیمزوب کهکشان مارپیچی را در تور انداخت

به گزارش خبرآنلاین، جدیدترین تصویر یک کهکشان گرداب قرمز را با مارپیچ و هسته ای به رنگ آبی مایل به سفید نشان می دهد. در حالی که ممکن است حتی با برترین دوربین ها برای عکاسی نجومی نتوانید چنین وضوح بالایی داشته باشید، این کهکشان خیره نماینده گاهی اوقات از زمین قابل مشاهده است.

این دو عکس مجزا با استفاده از دوربین اصلی مادون قرمز نزدیک JWST (NIRcam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) گرفته شده اند. این سیستم های دوربین فوق العاده پیشرفته، نور مادون قرمزی را که چشم نمی بیند، می گیرند و داده ها را رمزگشایی می نمایند تا تصاویری ایجاد نمایند که دانشمندان می توانند برای باز کردن اسرار دنیا ما مطالعه نمایند. تصور می گردد که شکل M51 به علت نزدیکی آن به کهکشان کوتوله NGC 5195 و بازوهای مارپیچی آن به وسیله تأثیر گرانشی قوی آن شکل گرفته است.

تا به حال، واضح ترین تصویری که از کهکشان M51 داشتیم به وسیله تلسکوپ هابل در سال 2011 گرفته شده بود، اما به میزان تصویر JWST عمیق و دقیق نبود. تصویر واقعی رنگی شده است، بنابراین می توانیم منطقه های از گاز یونیزه ایجاد شده به وسیله خوشه های ستاره ای اخیراً شکل گرفته را تشخیص دهیم (قسمت های نارنجی و زرد) در حالی که منطقه ها تیره تر حفره های خالی لازم برای کهکشان برای حفظ شکل مارپیچی خود را نشان می دهند.

جیمزوب کهکشان مارپیچی را در تور انداخت/ عکس

از آنجایی که تلسکوپ جیمز وب 100 برابر قدرتمندتر از تلسکوپ هابل است، دانشمندان و ستاره شناسان را قادر می سازد تا حتی بیشتر در خصوص اعماق فضا کشف نمایند. آژانس فضایی اروپا گفت: وب دریچه جدیدی را به مراحل اولیه شکل گیری ستاره ها و نور ستاره ها و بعلاوه انرژی بازفرآوری گاز و غبار باز می نماید.

این تصاویر نه تنها ما را قادر می سازند تا درک عمیق تری داشته باشیم، بلکه نشانه هایی هستند که نشان می دهد ابزارهای موجود در JWST پس از نگرانی از وجود بعضی مسائل فنی هنوز کاملاً کار می نمایند.

منبع: yahoo

منبع: فرارو
انتشار: 11 شهریور 1402 بروزرسانی: 11 شهریور 1402 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2898

به "جیمزوب کهکشان مارپیچی را در تور انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمزوب کهکشان مارپیچی را در تور انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید