جغرافیای کانادا و آب و هوای این کشور

به گزارش باتسک، کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان است که از نظر مساحت در رتبه دوم جهان قرار دارد. این کشور در شمال قاره آمریکا واقع شده و از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام، و از جنوب به ایالات متحده آمریکا محدود می‌شود. جغرافیای کانادا بسیار متنوع است و شامل کوه‌های بلند، جنگل‌های انبوه، دشت‌های پهناور، و سواحل زیبا می‌شود. در این مقاله به بررسی جغرافیا و آب و هوای کانادا و نیز زمان مناسب برای گردش در این کشور خواهیم پرداخت.

جغرافیای کانادا و آب و هوای این کشور

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

جغرافیای کانادا

کانادا از نظر مساحت با 9,984,670 کیلومتر مربع وسعت، دومین کشور بزرگ جهان بعد از روسیه است. این کشور دارای طبیعتی بکر و دست‌نخورده است که شامل کوه‌های مرتفع، جنگل‌ها و دریاچه‌های بسیار زیبا می‌شود. مرزهای کانادا از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از جنوب به ایالات متحده آمریکا محدود می‌شود.

کوه‌های راکی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های جغرافیایی کانادا، کوه‌های راکی است که از شمال غربی کانادا تا جنوب غربی این کشور امتداد یافته است. این منطقه کوهستانی حدود 4500 کیلومتر طول دارد و عرض آن بین 100 تا 300 کیلومتر متغیر است. بلندترین قله کانادا، کوه مونت لوگان با ارتفاع 5959 متر در کوه‌های راکی واقع شده است. دره‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و یخچال‌های طبیعی از دیگر ویژگی‌های زیبای این منطقه به شمار می‌روند.

دشت‌های پریری

دشت‌های پریری در شرق کوه‌های راکی قرار گرفته و یکی دیگر از مناطق جغرافیایی مهم کانادا به شمار می‌رود. این منطقه عظیم و هموار که بخش اعظم مرکز کانادا را تشکیل می‌دهد، دارای آب و هوای قاره‌ای بوده و در طول تاریخ محل سکونت بومیان و فعالیت‌های کشاورزی بوده است.

کانادای شمالی

شمال کانادا که به ناحیه کانادای شمالی معروف است، منطقه‌ای بسیار وسیع و کم‌جمعیت است که شامل توندراها، جنگل‌های صنوبر و کوهستان‌های یخ‌زده می‌شود. این منطقه دارای آب و هوای قطبی سرد است.

سواحل

کانادا با داشتن سواحل پر پیچ و خم در سه سوی اقیانوس‌های اطلس، آرام و منجمد شمالی، دارای خط ساحلی بسیار طولانی است. سواحل شرقی کانادا مشرف بر اقیانوس اطلس بوده و دارای بندرگاه‌های مهمی همچون هالیفاکس و سنت جانز می‌باشد. سواحل غربی کشور نیز بر اقیانوس آرام مشرف هستند.

آب و هوای کانادا

به دلیل وسعت زیاد و موقعیت جغرافیایی کانادا، این کشور دارای آب و هوای متنوعی از نواحی معتدل تا نواحی قطبی می‌باشد.

آب و هوای معتدل

بیشتر مناطق مسکونی کانادا در ناحیه معتدل واقع شده‌اند. شهرهای بزرگی مانند تورنتو، مونترال، ونکوور و اتاوا دارای آب و هوای معتدل هستند. زمستان‌ها سرد و تابستان‌ها گرم و مطبوع است.

آب و هوای سرد و قطبی

نواحی شمالی و کوهستانی کانادا دارای آب و هوای بسیار سرد و یخبندان هستند. در برخی نقاط دما در زمستان به کمتر از -40 درجه سانتی گراد می‌رسد. هوا در طول سال اغلب سرد است.

آب و هوای مرطوب

سواحل شرقی کانادا به دلیل نزدیکی به اقیانوس اطلس دارای آب و هوای مرطوب و معتدل است. بارش در این نواحی بیشتر به‌صورت باران است.

آب و هوای خشک

نواحی داخلی کانادا مانند دشت‌های پریری آب و هوایی خشک و قاره‌ای دارند. زمستان‌ها بسیار سرد و تابستان‌ها گرم و خشک است.

زمان مناسب برای گردش در کانادا

انتخاب زمان مناسب برای گردش در کانادا بستگی به اهداف سفر و مناطقی دارد که قصد بازدید از آنها را دارید. به طور کلی سه فصل بهار، تابستان و پاییز زمان مناسبی برای گردشگری در کانادا هستند:

بهار

فصل بهار از اواسط ماه مارس تا اواخر ماه مه است. در این فصل هوا معتدل بوده و مناظر طبیعی شکوفا و زیبایی دارند. گل‌ها شروع به رویش می‌کنند و طبیعت از خواب زمستانی بیدار می‌شود. از جاذبه‌های گردشگری بهار می‌توان به جشنواره‌های موسیقی و نمایشگاه‌های گل و گیاه اشاره کرد.

تابستان

فصل تابستان از اواخر ماه مه تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. در این فصل روزها بلند بوده و آب و هوا گرم است. به دلیل تعطیلات تابستانی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها در این فصل به گردش و تفریح می‌پردازند. فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، شنا، ماهی‌گیری و قایق‌رانی در تابستان اوج می‌گیرد.

پاییز

پاییز از اواسط سپتامبر تا اواخر نوامبر است. رنگ برگ‌های درختان در این فصل تغییر می‌کند و مناظر خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌شود. هوا خنک و مطبوع است. جشنواره برداشت محصول و جشنواره‌های وین از جاذبه‌های پاییز هستند.

نتیجه‌گیری

کانادا با داشتن مناظر طبیعی زیبا، فرهنگ‌های متنوع و جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سراسر جهان است. آب و هوا و طبیعت این کشور بسیار متنوع بوده و فصول مختلف زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین بسته به اهداف و علایق خود می‌توانید یکی از فصول بهار، تابستان یا پاییز را برای گردش در کانادا انتخاب کنید و از سفری خاطره‌انگیز لذت ببرید.

انتشار: 13 آبان 1402 بروزرسانی: 13 آبان 1402 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1071

به "جغرافیای کانادا و آب و هوای این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جغرافیای کانادا و آب و هوای این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید