تولیدکنندگان برای حل مسائل مالی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند

به گزارش باتسک، رئیس اتاق اراک گفت: تولیدنمایندگان از یکسو با مسائل مالی و اشتغال و از سوی دیگر با مباحث اجتماعی و کار و کارگری درگیر هستند؛ به همین دلیل چشم به تصمیمات کارگزاران دارند تا برای موضوعات مختلف این بخش چاره اندیشی نمایند.

تولیدکنندگان برای حل مسائل مالی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند

ناصر بیکی در نشست مشترک کمیسیون های صنعت و تأمین اجتماعی اتاق اراک، اضافه نمود: این در حالی است که در تمامی چهل وچندساله گذشته ما با این مشکل دست وپنجه نرم نموده ایم که آیا مجاز به به کارگیری نیروهای کار اتباع خارجی ازجمله نیروی کار کشور همسایه افغان هستیم یا نه؟

وی تأکید کرد: دراین ارتباط می طلبد سیاست گذاران با یک تصمیم گیری بلندمدت برای همواره این موضوع را معین تکلیف کنند تا فراوریکننده را از سردرگمی نجات دهند. در صورت این اقدام هرگاه کارگر غیر ایرانی دچار سانحه یا حادثه ای گردد کارفرما با گرفتاری های حقوقی روبرو نگردد.

بیکی گفت: ما به تنگناهای پیش روی مسئولین واقف هستیم و خوب می دانیم که آنها نیز تحت کنترل سخت گیرانه مراجع نظارت کننده هستند، اما آنچه مطالبه ماست این است که دولتی ها به ویژه تأمین اجتماعی در اجرای قوانین بخش خصوصی را نادیده نگرفته و او را گرفتار نکنند.

رئیس اتاق اراک اظهار کرد: فراوریکنندگان در این وانفسای روزگار مالی همچنان عقب نشینی ننموده و از پای ننشسته اند و اکنون در این جلسه ما به عنوان کنندگان بخش فراوری و حافظین منافع بخش خصوصی درخواست داریم قوانینی که موجب آزار و اذیت این بخش است در چرخه اصلاح قرار گیرد.

وی توضیح داد: تأمین اجتماعی از سازمان هایی است که بخشی از بودجه آن از دسترنج کارفرمایان و فراوریکنندگان تأمین می گردد و این در حالی است که بسکمک از سازمان ها و دستگاه های دولتی زیان ده و درگیر با چالش های بودجه ای و مالی هستند.

بیکی گفت: فراوریکنندگان تأکید دارند که تأمین اجتماعی قوانین را در حد و مقدار خود اجرا کند نه اینکه در سخت گیرانه ترین حالت، آن را عملیاتی و فشار مضاعف بر پیکر تولد وارد سازد.

وی با اشاره به مسائلی که ماده 90 قانون تأمین اجتماعی برای صنعتگران و کارفرمایان ایجاد نموده خاطرنشان ساخت: در صورت پافشاری تأمین اجتماعی بر اجرای این قانون بدون بازنگری، ما موضوع را پیگیری نموده و درنهایت در صحن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی این مطالبه را طرح و تا حصول نتیجه منطقی دنبال می کنیم.

رئیس اتاق اراک در مورد حق بیمه قراردادها اظهار کرد: به مقدار کافی اقتصاد کشور تحت فشارهای مختلف قرار گرفته است و در زمینه حق بیمه قراردادها نیز باید شرایط تسهیل گردد تا بخش خصوصی بیش از این در چالش ها گرفتار نگردد.

در ادامه جلسه رضوانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی عهده دار وظایف سنگینی است و در عمل ثابت نموده است که این انجام وظیفه خروجی ها و پیامدهای خوشایندی را در پی داشته است، از همین رو در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات احتیاجمند کمک ها و همدلی است.

سیدسعید رضوانی با اشاره به این مطلب اضافه نمود: برگزاری نمایشگاه ها نشان از این دارد که واحدهای صنعتی که برندها و عنوان های مطرح را به نام خود ثبت نموده اند در انجام رسالت خود و پیشبرد صنعت پیروز عمل نموده اند.

به عنوان مثال صنعت لوازم خانگی در سال های اخیر و در اوج تحریم ها تحول عظیمی را ایجاد نموده و احتیاج داخل کشور را به خوبی پاسخ داده است.

رضوانی افزود: نمایشگاه سنگ نیز که سالانه در استان شاهد برگزاری آن هستیم در امسال میزبان سفرای خارجی از چندین کشور بود که توانمندی های فعالان این حوزه مورد تأیید و حیرت آنان نیز بود.

عضو هیات رئیسه اتاق اراک گفت: باوجود تحریم های خارجی حداقل باید سعی کنیم موانع و چالش های داخلی را کاهش دهیم تا بار فشار از روی بخش خصوصی برداشته گردد.

عضو هیات رئیسه اتاق اراک ادامه داد: 9 درصد ارزش اضافه نموده بعلاوه مالیات عملکرد تحمیل شده و بعلاوه ممیزی های سخت گیرانه و بعضاً ناعادلانه دارایی به فراوریکنندگان، مسائل تأمین اجتماعی و بانکی ازجمله این تنگناهاست که باید در جهت بهبود فضای کسب وکار مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و صنعت در حکم کمک رسان افزایش عایدی کشور موردحمایت بیشتر باشد.

رضوانی یادآور شد: اکنون تغییرات چشمگیری در حوزه صنعت ایجاد شده و با حصول نرخ بیکاری صفر در بعضی منطقه ها صنعتی احتیاج به نیروی کار افزایش یافته به گونه ای که حتی در تأمین نیرو نیز با مشکل روبرو شده ایم.

وی گفت: به همین دلیل با دریافت فهرست افراد مشمول بیمه بیکاری جهت ایجاد اشتغال با آنها تماس گرفته ایم که بسکمک از شماره ها یا خاموش بوده اند یا در صورت پاسخگویی تمایلی از سوی آنان جهت بازگشت به کار مشاهده نشده است، گفتنی است تعدادی از کسانی که به کار مشغول شدند پس از دو سه روز با بهانه های غیرمنطقی ترک کار کردند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک اظهار داشت: بسکمک از صنعتگران درخواست به کارگیری نیروهای کار از اتباع خارجه دارند که در صورت پیگیری ها و دریافت مصوبه و مجوز لازم می توانند زمینه های کار این افراد را فراهم آورند تا مسائل واحدها را در این خصوص مرتفع نماییم.

در حاشیه برگزاری این نشست رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک گفت: احتیاج به ایجاد تحول اساسی در فرایند فعالیت کمیسیون صنعت به شدت احساس می شد و بر همین مبنا بخشی از مسائل صاحبان صنعت و اعضا در جلساتی با همین موضوع مطرح و پیگیری شد و نتایج نسبتاً مطلوبی از آن به دست آمد.

سید سعید رضوانی اضافه نمود: ضرورت دارد این جلسات به جلسات همفکری و هم اندیشی میان مسئولان و مدیران دولتی با فراوریکنندگان عضو اتاق تبدیل گردد.

وی توضیح داد: شواهد حاکی است تعامل میان مدیران سازمانی و دستگاه های دولتی استان با اعضای اتاق باید با جدیت تحکیم و تقویت گردد.

رضوانی گفت: این امر موجب می گردد اعتماد اعضای اتاق بازرگانی نیز به کمیسیون های اتاق ارتقا یابد.

وی اظهار داشت: اگر این اعتماد به مقدار کافی افزایش یابد بی تردید می توان افق روشن تری را در آینده فعالان صنعتی تصور کرد و برای جذب این اعتماد ضرورت دارد بخشی از چالش های فراروی اعضا در خود اتاق حل وفصل گردد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک گفت: شنیدن مسائل اعضای اتاق از زبان آنان و آنالیز و شناسایی این موانع دریافتن راهکارهای عملیاتی راهگشاست.

وی شرح داد: پیشنهاد می گردد اعضای اتاق به صورت مکتوب عواملی که بر دست و پای واحد آنان زنجیر زده است را اعلام کنند و ما با دسته بندی مسائل کوشش می کنیم مدیریت مناسبی در فرایند حل آن اعمال نماییم.

رضوانی برگزاری این گونه جلسات را گام مهمی در بهبود شرایط صنعتگران مطرح کرد و اضافه نمود: مصداق شاخص این ادعا، خروجی مفید این نشست بود که به موجب آن کننده سازمان تأمین اجتماعی ابراز علاقه مندی کرد که با سفر به شهرستان ساوه به همراه رئیس سازمان و آنالیز مشکل صنایعی که در این جلسه طرح موضوع شدند در راستای برطرف موانع فراوری این صنایع اقدامات لازم انجام گردد و این به معنای کاربردی بودن برگزاری این جلسات است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2526

به "تولیدکنندگان برای حل مسائل مالی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولیدکنندگان برای حل مسائل مالی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید