تمرکز کی روش روی کارش بود نه بیزینس ، مدل پوتین - مدودیوف برای من و تاج در نیامد!

به گزارش باتسک، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه مدل پوتین - مدودیوف برای او و مهدی تاج در نیامد، گفت: عدم صعود به جام جهانی مصیبت بزرگی است که من طعمش را چشیده ام.

تمرکز کی روش روی کارش بود نه بیزینس ، مدل پوتین - مدودیوف برای من و تاج در نیامد!

به گزارش خبرنگاران از مهر، علی کفاشیان درباره اینکه محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفته بود طراز منفی فدراسیون از روسای بعد از او آغاز شده، گفت: این حرف درست نیست ولی تاریخ تکرار می گردد. 13 سال پیش فدراسیونی را تحویل گرفتم که یک سال و نیم تعلیق بود و رئیس نداشت مثل الان. آن موقع انتخابات برگزار گردید. انتخابات که نه؛ ما را آوردند و معرفی کردند! اگر مجمع برگزار نمی شد فوتبال تعلیق می شد. قرار نبود بنده بیایم و داوطلب هم نبودم.

اگر می خواستم رئیس فدراسیون شوم، انتخاب نمی شدم!

وی اضافه کرد: همین اتفاق الان رخ داده است با یک تفاوت. آن موقع که بنده فدراسیون را تحویل گرفتم مسابقات انتخابی جام جهانی در جریان بود ولی حالا کرونا باعث تعویق یک ساله بازی ها شد. این باعث شد تعلیق کمرنگ تر گردد. البته در حال حاضر یک کار خوب اجرا شده و آن تصویب اساسنامه بوده است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه قصد نداشته رئیس فدراسیون گردد اما با این حال هشت سال در این پست کار کرد، گفت: اگر قصد داشتم رئیس شوم، انتخاب نمی شدم!

کفاشیان به برنامه های هیات رئیسه بعدی فدراسیون اشاره نمود و اضافه کرد: مهم این است که هیات رئیسه جدید چه کاری می نماید. افرادی که انتخاب می شوند نباید فکر نمایند جایی می آیند با امکانات وسیع؛ باید ببینند چه یاریی می توانند بنمایند و برنامه خودشان را بدهند. مسائل اقتصادی گذشته هم هست.

وی اظهار کرد: در زمان ما اولین ها رقم خورد.؛ اولین بار در جام جهانی فوتسال و فوتبال ساحلی سوم شدیم. فوتسال بانوان ما دو بار قهرمان آسیا شد. تیم های پایه ما در جام جهانی بودند. این مقایسه ها خواهد بود. هیات رئیسه باید به گذشته ها برگردد و برای آینده هم برنامه ریزی کند.

لازم نبود دو نماینده باشگاه در هیات رئیسه فدراسیون باشند

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره افزایش قدرت هیات رئیسه در اساسنامه جدید و اینکه آیا هیات رئیسه می تواند خواسته هایش را به رئیس تحمیل کند؟ گفت: تحمیل که نه ولی مهم است که هیات رئیسه چه کسانی باشند. نظر من این است که لازم نیست دو نفر از باشگاه به هیات رئیسه بیایند. صندلی باشگاه ها در هیات رئیسه فدراسیون نیست بلکه در سازمان لیگ است. نماینده باشگاه ها باید توضیح بدهند می خواهند چه کار نمایند. نماینده هیات ها هم همینطور.

کفاشیان گفت: نایب رئیس بانوان و نایب رئیس دوم کار سنگین اجرایی دارند. نایب رئیس اول در زمان من کارهای تیم ملی را جلو می برد. سه کارشناس در هیات رئیسه باید باری از نظر فنی از دوش فدراسیون بردارند. افراد باید تقسیم شوند و باری از دوش رئیس فدراسیون بردارند. اگر کسانی بیایند که رئیس را قبول نداشته باشند، کار مختل می گردد. باید همراه و همگام باشند.

وی گفت: هیات رئیسه و فدراسیون باید هم جهت باشند. در زمان ما برای معین نواب رئیس خیلی اختیاری نداشتیم و انتخابی بود.

مصیبت صعود نکردن به جام جهانی را چشیده ام

رئیس پیشین فدراسیون درباره اینکه آیا اگر معین نواب رئیس دست خود رئیس بماند بهتر نیست؟ تاکید نمود: هیات رئیسه یک تعریفی دارد. اصولاً این طور است که یکسری از مسئولیت های فدراسیون را رئیس به هیات رئیسه واگذار می نماید. اگر قرار باشد هیات رئیسه برنامه خودشان را اجرا نمایند دچار مشکل می شوند مثل هیات مدیره و مدیرعامل پرسپولیس! رئیس فدراسیون باید کسی باشد که منابع اقتصادی خود را مدیریت کند. این خیلی مهم است. یک چالش بدهی پشت سرمان داریم (مطالبات ویلموتس) و یکسری هم برای آینده. چشم روی هم بگذاریم عید می آید و انتخابی جام جهانی هم از راه می رسد. اگر تیم ملی به جام جهانی نرود مصیبت بزرگی است که آن را چشیده ام. هم جام جهانی نرفتن را دیدم و هم جام جهانی رفتن را. آن دوره که به جام جهانی نرفتیم خیلی اذیت شدیم.

کفاشیان ادامه داد: به جام جهانی هم که رفتیم مبالغ خوبی دادند که پول مربیان و کادر فنی در آمد و هم ساخت و ساز کردیم. از نظر درآمدی هم جلو می افتیم. باید برای تیم های ملی و تیم های پایه برنامه ریزی کنیم. هم فوتسال، هم بانوان و هم فوتبال ساحلی را باید کنارش داشته باشیم. کمیته فنی قوی هم باید باشد که فقط حرفی نباشد. رئیس فدراسیون نباید پنهانی و با لابی سرمربی تیم ملی را انتخاب کند.

کی روش اصل جنس بود

وی گفت: در اساسنامه آمده است که کمیته فنی باید سرمربیان را پیشنهاد بدهد و هیات رئیسه تایید کند. رئیس فدراسیون حق ندارد خودش انتخاب کند. یک موقع تعامل وجود دارد ولی هیات رئیسه باید مسئولیتش را بپذیرد. زمان بنده، در کمیته فنی پیروز نبودیم. این کمیته نظر می داد ولی کار جور دیگر پیش می رفت. آن اوایل همه مربیان را جمع کردم و گفتم مربی انتخاب نمایند. ولی به نتیجه نمی رسیدیم.

کفاشیان در مورد انتخاب کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی در دوره مدیریتش، اضافه کرد: آن موقع با کمیته فنی صحبت کردیم و گفتیم یک نفر را که در جام جهانی آفریقای جنوبی مربیگری نموده است را انتخاب کنیم. رسیدیم به کارلوس کی روش که در تیم ملی پرتغال بود. آن موقع علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی گفت پولش را می دهم و نگران نباشید. من هم نامه ای نوشتم. کاری نداریم که بعداً پولش را ندادند ولی تفکرشان این بود. در هیات رئیسه به این نتیجه رسیده بودیم بعد از نتیجه نگرفتن با مربیان داخلی، مربی ای را انتخاب کنیم که مردم هم قبولش داشته باشند. بهترین نفر کی روش بود. او اصل جنس بود و وقتی آمد خیالمان راحت بود و نفس راحت می کشیدیم.

تمرکز کی روش روی کارش بود نه بیزینس

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تاکید نمود: 40 سال در ورزش بودم. یکی از سخت ترین کارها در ورزش انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال است. یک موقعی مردم کی روش را می خواستند و از آن بالا بالاها هم حمایت می شد و حرفمان را نمی خواند. نه اینکه نخواند؛ او می گفت چرا با این همه علاقه به فوتبال در ایران، دولت نمی خواهد زمین چمن درست حسابی بدهد.

کفاشیان اضافه کرد: صد درصد تمرکز کی روش روی کار بود و دنبال بیزینس نبود. مردم هم راضی بودند که کی روش در تیم ملی است. زور هیچکس به کی روش نمی رسید و ما هم دنبال فوتبال پایه و فوتبال و فوتسال بودیم. او هفت سال تیم ملی ما را رده اول آسیا حفظ کرد. یک قدمی برداشت و یکسری لژیونرها را آورد. تعداد لژیونرهای ما هم بیشتر شد. هیات رئیسه باید برود در راستا آینده تیم ملی و سایر تیم ها.

نرفتن به جام جهانی یعنی دویدن در باتلاق

اگر تیم ملی این دوره به جام جهانی نرود چه اتفاقی می افتد؟ کفاشیان در پاسخ به این سئوال گفت: در این صورت کسی که به فدراسیون می آید انگار بخواهد در باتلاق بدود.

وی که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده بود، در مورد مسائل تبلیغات محیطی که از زمان وی در فوتبال آغاز شد، اظهار کرد: یک بخش از تبلیغات برای سازمان لیگ است. آن موقع هم بود که بعد دو سه برابر کردند. یک بخش هم برای فدراسیون است که زیاد نیست چون بازی زیادی نداریم. تبلیغات محیطی مسابقات انتخابی جام جهانی، برای AFC است. چند مسابقه برای خود فدراسیون است که بیشتر قراردادهایش وصول شده است. مبلغش زیاد نبود ولی خوب بود.

کفاشیان درباره اینکه اعلام نموده بود کارلوس کی روش فدراسیون را اذیت می کرد، گفت: این برای اواخر دوران او بود. وزیر وقت ورزش می گفت ایشان را عوض کنید. به یک وزیر رسیدیم که حتی به کی روش گفت برو. اواخر دوره کاری کی روش زمان ریاست مهدی تاج بود. کی روش زور می گفت ولی خواسته نامتعارف نداشت. او مثل ویلموتس نبود شکایت کند. کی روش همکاری می کرد حتی اگر هفت، هشت ماه حقوق نمی گرفت.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد اینکه چرا ماجرای فدراسیون و مارک ویلموتس به این شکل تمام شد، گفت: وقتی من در فدراسیون نبودم این رخ داد. اگر من بودم ویلموتس را نگه می داشتم چون در قراردادش صعود به جام جهانی بود.

مدل پوتین - مدودیوف برای من و تاج در نیامد!

علی کفاشیان در بخش دیگری از گفتگوی خود در واکنش به مدل پوتین - مدودیوف برای فدراسیون فوتبال با حضور وی و مهدی تاج گفت: آن مدل برای ما در نیامد. سلیقه تاج جور دیگری بود. من خودم را کمی کنار کشیدم و در نایب رئیسی آسیا فعالیت می کردم. تاج می گفت بیا ولی من علاقه ای به تیم های ملی نداشتم. تاج تحت فشارهای سنگینی بود. گفتم ویلموتس را هم باید خودت بروی و بیاوری. اگر ویلموتس خوب بود و مثل کی روش می شد کسی چیزی می گفت؟ نباید تمام تقصیرها را گردن هیات رئیسه انداخت.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره قیمت بالای ویلموتس توضیح داد: وقتی یک مربی از کشور خارج می خواهد به ایران بیاید قیمتش نسبت به اروپا فرق می نماید. مثلاً می گوید ریسک ایران بیشتر است. فضا، مملکت و جا هم حساب می گردد. اگر ویلموتس نتیجه می گرفت همه می گفتند به به.

نایب رئیس پشین فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا پست نایب رئیس دوم مهمتر است یا سمت های دیگر؟ اظهار کرد: نایب رئیس دوم تمام بحث باشگاه ها را شامل می گردد. نایب رئیس اول این طور تعریف شده که در غیاب رئیس فدراسیون مسئولیت ها را قبول می نماید. من نایب رئیس اول بودم و در آسیا هم فعالیت داشتم ولی نایب دوم باید با باشگاه ها تعامل کند.

با یک تیزر نمی توان میزبانی جام ملت ها را گرفت

کفاشیان درباره اینکه چرا ایران باوجود داشتن کرسی نمی تواند در کنفدراسیون فوتبال آسیا موثر باشد، گفت: فردی که می رود باید توانمند باشد و لابی کند. بیشتر کشورها هم وقت زیادی می گذارند. از این کرسی ها برای کشورهای عربی آبی گرم می گردد. آنها باید صحنه را طوری طراحی نمایند که کار پیش برود. ما نمی توانیم کاری کنیم. البته آبش ولرم است! یک جاهای خاصی احترام را نگه می دارند و یک جاهایی فرق می نماید. لابی مهم است ولی زورمان کم است چون مباحث رای گیری می گردد.

وی در مورد میزبانی جام ملت های آسیا تاکید نمود: همینطوری با یک تیزر تبلیغاتی، میزبانی جام ملت ها را نمی دهند. به هر حال نمایندگان AFC به کشور می آیند و امکانات را می بینند. مثلاً قطر می گوید من تمام پول ها و هزینه های رقابت را می دهم و چند میلیون هم یاری می کنم. حتی اگر بنده باشم هم به این کشور رای می دهم!

کفاشیان در پایان گفت: کار رئیس بعدی فدراسیون فوتبال سخت است. امیدوارم از تجارب افراد قبلی استفاده نمایند. بنده آماده مشورت دادن هستم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2068

به "تمرکز کی روش روی کارش بود نه بیزینس ، مدل پوتین - مدودیوف برای من و تاج در نیامد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز کی روش روی کارش بود نه بیزینس ، مدل پوتین - مدودیوف برای من و تاج در نیامد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید