باغچه معلق خانگی

به گزارش باتسک، هر روز بر محبوبیت گل و گیاهان آویزی افزوده می گردد، چون باعث ایجاد تنوع و جذابیت در محیط و رنگ و لعاب دادن به دکوراسیون داخلی خانه می شوند. از طرفی مشکل کم جایی را در خانه های کوچک دور می زنند.

باغچه معلق خانگی

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

این گل ها در دسته بندی گیاهان زینتی جزء گل های کم جا قرار می گیرند که از آنها می توان هم در تزیین فضای داخلی خانه یا محل کار استفاده کرد هم در فضاهای بیرونی مثل بالکن ها اما به جز روش معمول آویزان کردن این گیاهان با قلاب از سقف، روش های بسیار زیاد و متنوع دیگری هم وجود دارد تا از آنها در خانه بهره ببرید.

از کوکداما گرفته تا تراریوم های آویز و دیوار سبز آویز. در ادامه 10روش جذاب معرفی می کنیم تا بتوانید یک باغ آویز در خانه تان درست کنید.

این ایده ها ممکن است کمی فانتزی به نظر برسند اما هر کسی می تواند با توجه به در نظر دریافت شرایط داخلی خانه اش، یکی از آنها را پشت پنجره یا روی سقف و ستون اجرا کند.

دیوار سبز بسازید

داشتن دیوار سبز در خانه های ایرانی چندان مرسوم نیست اما در محیط های کاری مثل مطب پزشکان در حال ترویج و گسترش است. دیوارهای سبز مثل یک تابلوی هنری زنده هستند. برای این کار یک صفحه روی دیوار نصب و قلاب هایی روی آن تعبیه می گردد تا گلدان ها از آن آویزان شوند.

بهتر است صفحه در یک جای نورگیر و محلی که مانع رفت و آمد نباشد، نصب گردد. به خصوص اگر در محیط های کاری چنین دیواری را درست می کنید به این نکته توجه کنید تا بعدها مسئله ای ایجاد نگردد. چینش گلدان ها موضوعی سلیقه ای است اما هرچه تراکم گیاهان روی صفحه بیشتر باشد، دیوار سبزتر و جذاب تر جلوه می نماید.

همچنین شما می توانید برای گلدان از ظرف و ظروف قدیمی بهره ببرید. گل های انتخابی برای دیوار سبز معمولا احتیاج کمی به آبیاری دارند ولی بهتر است موقع آب دادن آنها را پایین بیاورید تا خیال تان راحت باشد آب به دیوار پشتی آسیب نمی زند.

یک ایستگاه رقصان شیشه ای بسازید

این روش جان می دهد برای خانه های روستایی به خصوص در شمال است که سقف چوبی و شیروانی دارند. برای این کار گیاهان آویز را داخل ظرف های شیشه ای سبک مثل لامپ های کهنه و دیگر ظروف بکارید و از سقف آویزان کنید.

اگر می خواهید آویزها جذاب تر باشند آنها را از طناب های رنگی آویز کنید تا محیط گرم و صمیمی تر گردد. اگر اتاق نور گیر باشد تابش نور و انعکاسش روی شیشه ها نمای بسیار زیبایی را ایجاد می نماید.

یک راه دیگر برای جذاب کردن آویزها استفاده از آنها در کنار روشنایی هایی سقفی یا دیواری است. تلفیق نور و رنگ گیاه، زیبایی آویزها را چندبرابر می نماید البته حواس تان به فاصله بین گیاه و لامپ ها باشد، چون نزدیکی زیاد باعث سوختگی برگ ها می گردد.

استفاده از ظروف شیشه ای یا شفاف به شما امکان می دهد تا رشد ریشه را تحت نظر داشته باشید و بخش دیگر ماجرا این است که این گیاهان را به سرعت می توان تکثیر کرد و در ظروف دیگر کاشت.

کوکداما یا توپ خزه ژاپنی

kokedama یک روش باغبانی است که در آن ریشه های گیاه در خزه و نوعی گِل مخصوص پیچیده، با نخ بسته شده و آویزان می شوند.

Koke به معنی خزه و damas به معنی توپک است. این توپ خزه ای مثل یک گلدان برای گیاهان زینتی و تلفیقی از هنر مدرن و علم باغبانی است.

می توان گفت کوکداما در واقع یک نوع بونسای تغییرشکل یافته است که به گلدان نخی و باغ معلق هم شهرت دارد.

به دلیل ظاهر جالب و متفاوتش و همچنین کم جا بودن و داشتن کاربرد آویزی در خانه، پایش را از قرن17 در ژاپن فراتر گذاشته و تا کنون مورد استقبال زیادی در جهان قرارگرفته است.

توپ های کوکداما را می توان با ریسمان یا نخ ماهیگیری به راحتی از سقف آویزان کرد که نمای قابل توجهی ایجاد کند. برای آبیاری کوکداما آنها را پایین آورده و اجازه دهید توپک های خزه به مدت 10 تا 25 دقیقه در یک ظرف آب خیس بخورند.

بهترین روش آبیاری گذاشتن آنها در ظرف آب به مدت دست کم پنج دقیقه است اما خود گیاه نباید غرقاب گردد. بعد از اتمام آبیاری، صبر کنید آب اضافی خارج گردد بعد آن را به محل اصلی اش برگردانید.

پرده های زندگی

اگر پنجره ای روشن و نورگیر دارید که نمی خواهید به آن پرده بزنید ولی بدون پرده لخت به نظر می رسد به جای پرده از گیاهان آویز استفاه کنید. فقط مطمئن شوید که میله پرده آن قدر محکم است که می تواند وزن چند گیاه را تاب بیاورد. همچنین انتخاب جهت جغرافیایی پنجره هم مهم است. پنجره انتخابی شما اگر شمالی باشد در زمستان به دلیل سرما گیاهان آسیب می بیند و باید آنها را از پنجره دور کنید. همچنین پنجره های جنوبی هم برای تابستان بسیار گرمند.

باغ عمودی

دیوارهای سبز یا باغ های عمودی روش های ساده، شاداب و جالبی برای دیوارهای خالی خانه هستند. اما اگر علاقه مند به ساکولنت ها هستید و فرصت کمی برای رسیدگی به گیاهان دارید، انتخاب دیوار سبز ساکولنتی بسیار مناسب شماست. آنها مراقبت چندانی نمی خواهند. حتی قابل نصب روی تراس یا بالکن هستند و برای این کار یک جعبه کم عمق را انتخاب کنید و آنها را محکم روی صفحه نصب شده بر دیوار، ثابت کنید. بعد از خاک و خزه برای نگه داشتن ساکولنت ها بهره ببرید. بهتر است محل نصب دیوار جایی باشد که نور مستقیم به آن بتابد.

تراریوم آویز بسازید

تراریوم های آویز ایده ای دیگر برای تنوع دادن گیاهان آویز در خانه است. گیاهان ایده آل برای تراریوم شامل ساکولنت ها، کاکتوس ها و گیاهان عاشق رطوبت مثل سرخس، پیچک و پپرومیا هستند. می دانید که کاکتوس ها و ساکولنت ها احتیاج به آبیاری بسیار کمی دارند پس هیچ وقت محیط تراریوم را خیس و غرقاب نکنید چون می پوسند. برای گیاهان دوست دار رطوبت، آبیاری منظم و غبارپاشی گاه به گاه برای حفظ رطوبت ضروری است. برای این کار آب را در محیط اطراف تراریوم اسپری کنید تا رطوبت هوا تأمین گردد.

جا لباسی های قدیمی را سرکار نباید فراموش کنید

اگر یک میله جالباسی دارید که بدون استفاده در انباری یا یک گوشه خانه افتاده است می توانید آن را به نگهدارنده گل های آویز تبدیل کنید. این کار برای کسانی که مستأجرند و اجازه ندارند میخ اضافی به دیوار بکوبند مناسب است. کافی است چند قلاب S مانند بخرید و گلدان ها را از آنها آویزان کنید.

استفاده از این جالباسی ها یک کارکرد دیگر هم دارد و می تواند به عنوان جداکننده فضا در فضاهای اشتراکی اداری و حتی خانه به کار رود. نرده های روی راه پله هم یک گزینه خوبی برای آویزان کردن گل های آویزی هستند.

گیاهان را قاب کنید

این روش معمولاً برای سرخس های شاخ گوزنی استفاده می گردد،ولی به طور کلی می تواند با هر گیاه آویزی انجام گردد.

هویا، فیلودندرون، سرخس و پتوس همگی گزینه های خوبی برای این روش هستند. روش کار به این صورت است یک قاب چوبی را روی دیوار آویزان می کنید که وسط آن خالی است. از تور سیمی گیاه برای نگه داشتن ریشه های گیاه روی تخته بهره ببرید.

هم چنین مقداری خاک و خزه هم به عنوان پس زمینه قاب در نظر بگیرید تا هم زیباتر گردد و هم مواد غذایی ریشه تأمین گردد. برای آبیاری گیاه، قاب را از دیواره جدا نموده و با اسپری آب، ریشه گل را مرطوب کنید و بعد دوباره آویزانش کنید.

باغچه پارچه ای هم ایده جالبی است

جاجورابی های قدیمی را یادتان هست؟ یک صفحه مستطیل پارچه ای که چند جیب روی آن دوخته شده بود. این جاجورابی ها می تواند به عنوان تکنیکی برای گلدان آویز استفاده گردد. حتی کفش ها و جوراب های ساق کوتاه کهنه هم برای این کار مناسب هستند. به شرطی که داخل آنها با نایلون عایق بندی گردد و رطوبت به دیوار نم نزند.

گل و کتاب را هم امتحان کنید

برای گیاهان آویزی مهم نیست کجا قرار داشته باشند. فقط یک جای بلند می خواهند تا راحت گیسو بیفشانند، اما نباید فراموش کنید که آنها به نور،آب و هوا احتیاج دارند. آفتاب هم آن قدری زیاد نباشد که اذیت شان کند. با این حساب می گردد گفت قفسه های کتابخانه کنج دنجی برای آنهاست.

شما می توانید یک گوشه کوچک کنار کتاب ها برایشان خالی کنید. البته ضروری است به چند نکته دقت کنید:

گلدان کنار کتابخانه بهتر است کوچک باشد تا کم جا بگیرد و جلوی کتاب ها و دسترسی راحت به آنها را نگیرد.

هم چنین موقع آبیاری احتیاط کنید و گلدان را به جای دیگری ببرید تا کتاب هایتان خیس نگردد.

زینب خزایی - جامعه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2294

به "باغچه معلق خانگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغچه معلق خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید