آیا معاملات بورسی خارج از ساعات عادی تخلف است؟

به گزارش باتسک، به گزارش خبرنگاران، از زمان روی کار آمدن، حسن قالیباف به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، تغییراتی در نحوه معاملات برخی نمادهای بورسی صورت گرفته است. تصمیمی که به منظور کاهش فشار بر هسته معاملاتی اتخاذ شده و طی آن برخی نمادهای پرتقاضا در خارج از زمان عادی معاملات بورس، داد و ستد می شوند. اگرچه این تدبیر موجب بهبود ثبت سفارش و عملکرد سامانه معاملاتی شده اما بسیاری نیز آنرا ناعادلانه و غیرقانونی می خوانند و برخی از مخاطبان خبرنگاران نیز در ذیل اخبار، نسبت به چنین اتفاقی واکنش نشان داده اند. به همین دلیل برخی از مواد قانونی معاملات بورس را مورد بررسی قرار دادیم.

آیا معاملات بورسی خارج از ساعات عادی تخلف است؟

بر اساس ماده 2 قانون آیین نامه معاملات شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، ساعت و روزهای انجام معامله انواع اوراق بهادار در بورس، به استثنای روزهای تعطیل رسمی توسط هیات مدیره بورس تعیین و اعلام می شود و تغییر در ساعت و روزهای انجام معامله حداقل باید 15 روز قبل به اطلاع عموم برسد. البته جلسه رسمی معاملاتی می تواند بیش از یک جلسه در شبانه روز باشد، اما به نظر می رسد این جلسه باید برای معامله تمام نمادها باشد نه فقط نمادهای خاص.

همچنین بر اساس ماده 9 همین آیین نامه، معاملات بورس باید در شرایطی رقابتی و همواره به صورت حراج انجام شود. (تعریف حراج در این آیین نامه شامل سازوکاری برای دادوستد اوراق بهادار بر پایه انطباق سفارش های خرید و فروش مشتریان با در نظر دریافت اولویت قیمت و زمان است)، و اگر انجام معامله ای به صورت حراج ممکن نباشد، انجام این معامله خرج از جلسه رسمی معاملات مجاز خواهد بود

برخی از معامله گران عرضه نمادهای معاملاتی نظیر شستا، خساپا، صبا و … را در خارج از ساعت عادی معاملات بر خلاف این ماده و حفظ شرایط رقابتی می دانند و معاملات جلسات عادی بورس و رقم شاخص در خاتمه آن را بر نحوه معاملات نمادهایی که خارج از ساعت عادی معامله می شوند، تاثیرگذار می دانند.

همچنین بر اساس ماده 2 فصل 2 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران تحت عنوان ضوابط کلی انجام معاملات اوراق بهادار، این معاملات باید طی یک جلسه معاملاتی در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته به استثنای ایام تعطیل رسمی از ساعت 9 صبح تا 12:30 دقیقه انجام شود. البته بر اساس تبصره ای هیات مدیره بروس می تواند زمان و تعداد جلسه های معاملاتی را در صورتی که امکان فنی مهیا باشد، تغییر دهد.

همچنین ماده سه این دستورالعمل می گوید، مدیرعامل بورس می تواند در صورت بروز اشکالات فنی در سامانه معاملاتی، ساعت شروع، پایان و طول جلسه معاملاتی را تغییر دهد و این تغییرات باید بلافاصله به اطلاع عموم برسد. با این حال باز هم به نظر می رسد اگر قرار است خارج از زمان عادی معامله ای صورت بگیرد، این شرایط برای همه نمادهای بورسی فراهم شود.

با این حال، به نظر می رسد سازمان بورس همچنان به تصمیم خود در خصوص این نحوه انجام معاملات ادامه دهد و امید است در این مدت حداقل با تقویت هسته معاملاتی، در آینده بتواند فرایند انجام معاملات تمامی نمادها را به جلسات عادی معاملاتی بازگرداند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1582

به "آیا معاملات بورسی خارج از ساعات عادی تخلف است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا معاملات بورسی خارج از ساعات عادی تخلف است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید