آخرین تغییرات بازار مسکن؛ همان آش و همان کاسه

به گزارش باتسک، آذرماه سال جاری داد از گران شدن مسکن در شهر تهران زدیم. آمارها هم این موضوع را تایید کرد. بانک مرکزی از افزایش حدود 10 درصدی قیمت واحدهای مسکونی در آذر نسبت به آبان اطلاع داد. تصور این بود که دیگر افزایشی در کار نیست اما نرخ معاملات دی از آذر و حالا بهمن از دی ماه پیشی گرفته است. در دی ماه متوسط قیمت هر واحد مسکونی 13.8 میلیون تومان و در بهمن ماه 14.4 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. این اعداد و ارقام حکایت از ادامه سیر صعودی بازار مسکن در جدول قیمت ها دارد.

آخرین تغییرات بازار مسکن؛ همان آش و همان کاسه

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

چند واحد به چه قیمت فروش رفت؟

نیمه نخست هر ماه، بانک مرکزی آمار دقیقی از عملکرد معاملات مسکن شهر تهران در ماهی که گذشت ارائه می دهد. این مرکز در جدیدترین گزارش خود، تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه را منتشر نموده است. بر اساس این گزارش در بهمن ماه سال جاری، 13.3 هزار واحد مسکونی در شهر تهران خرید و فروش صورت گرفته که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 24.1 و 42 درصد افزایش داشته است.

در ماهی گذشته، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت 14.4 میلیون تومان معامله شده است، این رقم در دی ماه 13.8 میلیون تومان و در بهمن سال گذشته 9.9 میلیون تومان بوده است. در واقع، خریداران خانه، برای واحدهای خود در بهمن ماه نسبت به دی ماه، 4.3 درصد و نسبت به بهمن سال گذشته، 44.4 درصد بیشتر هزینه نموده اند.

جولان منطقه پنج

چندین ماه است که بازار مسکن منطقه پنج سکه شده است. دلالان راه را برای دلالی هموار دیده و فرصت را غنیمت شمرده اند. فرقی نمی کند واحد خوش ساخت و ارزشمند باشد یا یک واحد دلالی، همه فروش می رود. آنالیز توزیع تعداد واحدهای معامله شده در بهمن نشان می دهد از مجموع 13 میلیون 264 واحد مسکونی معامله شده، منطقه 5 با 17.1 درصد سهم از معاملات، طبق معمول بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را از آن خود نموده است. پس از آن، مناطق دو و چهار هر کدام با سهم حدود 9 درصدی، در صندلی دوم قرار گرفته اند.

گران ترین و ارزان ترین مناطق

گران ترین و ارزان ترین مناطق هم ثابت مانده اند. این عنوان ها همچنان در اختیار منطقه یک و 18 است. واحدهای مسکونی واقع در منطقه یک با متوسط قیمت هر متر مربع 28.5 میلیون تومان، بیشترین نرخ فروش و واحدهای مسکونی منطقه 18 با متوسط قیمت هر متر مربع 7.1 میلیون تومان، کمترین نرخ را در خرید و فروش بازار بهمن ماه داشته اند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 30.7 و 58 درصد افزایش قیمت را ثبت نموده اند.

رکورد بیشترین سهم معاملات

در این بازار رو به جلو، رکورد بیشترین سهم معاملات در بازار بهمن ماه، از نظر عمر بنا، به واحدهای تا 5 سال با 43.2 درصد سهم، از نظر قیمت هر متر مربع به واحدهای بین 9 تا 10.5 میلیون تومان با 10.5 درصد سهم، بر مبنای متراژ به واحدهای 50 تا 60 متر با 14.5 درصد سهم و بر حسب ارزش واحد، به واحدهای با ارزش 450 تا 600 میلیون تومان با 11.7 درصد سهم اختصاص پیدا کرد.

جدول توزیع فراوانی تعداد معاملات صورت گرفته بر اساس ارزش هر واحد مسکونی

برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور

منبع: بانک مرکزی

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 1957

به "آخرین تغییرات بازار مسکن؛ همان آش و همان کاسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تغییرات بازار مسکن؛ همان آش و همان کاسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید