گزارش، تغییر راستا مهاجرت برای مهاجرین از تاجیکستان؛ قطر به جای روسیه

به گزارش باتسک، در سال های اخیر، دولت تاجیکستان پیوسته در کوشش بوده است تا جریان مهاجرت را از روسیه به سمت کشورهای دیگر برگرداند، اما تاکنون نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

گزارش، تغییر راستا مهاجرت برای مهاجرین از تاجیکستان؛ قطر به جای روسیه

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در اوایل ماه سپتامبر، در دوحه، خسرو صاحب زاد سفیر تاجیکستان در قطر، با وزیر توسعه اداری، کار و امور اجتماعی این کشور، یوسف بن محمد آل عثمان فخرو دیدار کرد.

وب سایت وزارت امور خارجه تاجیکستان، طرفین در خصوص راهکارهای اجرای توافق بین دو دولت که در فوریه امسال به امضا رسیده بود، برای تنظیم کار بحث کردند. خاطر نشان می گردد که طرفین در خصوص ایجاد کارگروه مشترک بحث نموده، وظایف اصلی آن را برای اجرای سند امضا شده و لیستی از تخصص های مورد تقاضا در بازار کار قطر تعیین کردند.

پیش از این، در فوریه امسال، سندی در سطح وزرای دو کشور به امضا رسید. در همان زمان، خاطرنشان شد که در سال 2022 که مسابقات جام جهانی در دوحه برگزار می گردد، به منظور ایجاد زیرساخت ها و امکانات ورزشی، می توان نیروی کار را از تاجیکستان جذب کرد.

نماینده کار، مهاجرت و اشتغال مردم تاجیکستان، بهرام صمدوف، سپس در مصاحبه ای گفت: اعزام مهاجران حق آژانس اشتغال تحت وزارت کار تاجیکستان خواهد بود و نه شرکت های خصوصی.

صمدوف گفت: فرض بر این گذاشته شده است که توافقی بین کارمند و کارفرما منعقد می گردد، با قانون کار قطر تنظیم گردد. قطر لیستی از متخصصانی را که تقاضا برای آنها وجود دارد، در اختیار ما قرار می دهد، ما به نوبه خود آنها را آماده نموده و می فرستیم.

در این توافقنامه آمده است که کارفرما متحمل هزینه سفر، بیمه، مسکن می گردد و همچنین موافقت می نماید که در صورت بروز حادثه شرایط کار خوب و غرامت را فراهم کند.

جایگزینی برای روسیه

همه می دانیم که جهت اصلی مهاجرت از تاجیکستان روسیه بوده است. همانطور که اشاره شد، یک سال پیش، وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان سمنگل تغای زاده ذکر کرد، حدود 92٪ از مهاجران کارگری از تاجیکستان ترجیح می دهند در روسیه کار نمایند. به گفته وی، مقام دوم قزاقستان است که سال گذشته حدود 6.8 هزار شهروند تاجیکستان در آنجا مشغول به کار بودند.

مهاجران تاجیکستان در روسیه اغلب توسط سازمان های اجرای قانون و گروه های ناسیونالیستی مورد تبعیض قرار می گیرند که گاها در اخبار رسانه های مختلف گزارش آن به گوش می رسد.

از قزاقستان نیز که به نظر می رسد وضعیت مهاجرت مطلوب باشد، گاهی اوقات وضعیت آسیب پذیر مهاجران تاجیک گزارش می گردد.

به طور کلی، وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی روسیه و قزاقستان و در نتیجه سخت تر شدن شرایط برای مهاجرت نیروی کار، به تدریج به دلیلی برای جستجوی کشورهای جدید برای کسب درآمد تبدیل شده است.

یک دانشجوی اهل تاجیکستان که به مدت سه سال در دائگو کره جنوبی زندگی و کار نموده است و به خوبی به زبان کره ای آشنا است و در اوقات فراغت، با توزیع نامه پستی به طور نیمه وقت مشغول به تحصیل است، می گوید: طبق قانون، ما حق داریم هفته ای 30 ساعت کار کنیم، اما اگر با مقامات توافق کنید، می توانید بیشتر نیز کار کنید. دانشجویان تاجیکستانی بیشتر در اداره پست کار می نمایند.

به گفته این دانشجو، دانشجویان تاجیکستانی و مهاجران معمولی در کره جنوبی، زیاد هستند. کارگران معمولاً با داشتن گذرنامه روسی به عنوان گردشگر (60 روز رژیم بدون ویزا بین فدراسیون روسیه و کره جنوبی) به آنجا می روند و سپس به صورت غیرقانونی در آنجا باقی می مانند ، این در حالی است که دانشجویان، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها، یا کار پیدا می نمایند و به طور رسمی کار می نمایند، یا بطور غیر قانونی مشغول به کار می شوند.

وی گفت: بسیاری از افراد که غیر قانونی کار می نمایند، کارشان به دریا رفتن و صید خرچنگ است، که کار سختی است. هنگام اخراج این افراد بدون جریمه و محدودیت های دیگر به راحتی بازگردانده می شوند. میانگین حقوق و دستمزد در این کشور 3000 دلار است، با وجود این برای افرادی که به وسیله بنگاه ها کار پیدا می نمایند، مسکن و غذای رایگان داده می گردد. با این حال، کار سخت است، و شما باید برای پولی که دریافت می کنید تمام وقت کار کنید، بنابراین بسیاری از کسانی که به اینجا می آیند ناامید می شوند.

دولت بدنبال شرکای جدید برای خود

در ماه جولای امسال، در دیدار معاون نخست وزیر تاجیکستان، عظیم ابراهیم با هیئت پارلمانی کره جنوبی، موضوع امضای توافقنامه های مهاجرت کارگری بین کشورها مطرح شد. آسیا پلاس با استناد به یک منبع در دولت تاجیکستان گزارش داد که نمایندگان مجلس قول داده اند که با وجود کند شدن رشد اقتصاد آنها، استثنائی را برای تاجیکستان قائل شده و توافق مشابهی را امضا نمایند.

در اکتبر سال 2017، سفیر تاجیکستان در کویت، زبیداله زبیداله زاده با وزیر حفاظت اجتماعی، کار، توسعه و برنامه ریزی کویت، هند الصبیح دیدار و مصاحبه کرد. موضوع اصلی این نشست همچنین موضوع جذب مهاجران کارگر از تاجیکستان بود.

با همه این احوالات، تاجیکستان پیروز شد توافقنامه مربوطه را فقط با قطر امضا کند.

با این حال با توجه به آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم، دولت تاجیکستان در واقع هنوز به نتیجه قابل توجهی نرسیده است. تاجیکستان در حال حاضر 95٪ وابسته به روسیه بوده، و به نظر می رسد همچنان باقی خواهد ماند، تنها بخش کوچکی از شهروندان تاجیک قادر به رسیدن به دبی، ترکیه و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند آن هم به وسیله بعضی شرکت های وابسته، که اغلب هم مسائل زیادی را برای آنها به وجود می آورند.

دلیل عدم پیروزیت: عدم صلاحیت

به عقیده پروفسور رحمان اولماسوف، کارشناس مسائل مهاجرت از تاجیکستان، عدم پیشرفت در یافتن مسیرهای جدید برای مهاجران تاجیک، به دلیل عدم صلاحیت کافی و نداشتن مهارت زبانی است. وی ذکر کرد: قطر ، عربستان سعودی و سایر کشورها به مهاجران ماهر احتیاج دارند، ما خودمان دچار کمبود چنین پرسنلی هستیم. در چهار حوزه ما دوره های آموزش تخصصی برگزار می کنیم، 63 مدرسه حرفه و فنی داریم، اما بازه فنی و مادی ما الزامات مدرن را برآورده نمی نماید.

این کارشناس به وزارت کار، مهاجرت و اشتغال پیشنهاد می نماید تا بر احتیاجهای بازار روسیه تمرکز نموده و متخصصان تقاضا شده آن را با مشارکت شرکت هایی که به نیروی کار احتیاج دارند، در تاجیکستان آموزش دهد. علاوه بر این، او اجاره بلند مدت زمین در روسیه را مناسب می داند. پروفسور اولماسوف می گوید: 23 هزار روستای خالی از سکنه در روسیه وجود دارد و ما نباید تنها به شهرها توجه کنیم، بلکه روی روستاها متمرکز شویم، که به ما این امکان را می دهد تا جمعیت را مشغول به کار نموده، محصولات و منابع اقتصادی لازم را برای خود فراهم کنیم.

کارشناسان دانستن زبان روسی و رژیم بدون ویزا با روسیه را دلیل اصلی اولویت مهاجرت از تاجیکستان به روسیه عنوان می نمایند.

تعداد دقیق مهاجران تاجیکستان در روسیه تعیین نیست. طرفین داده های متناقضی را ارائه می دهند و از روش های آماری متفاوتی استفاده می نمایند. براساس داده های رسمی طرف تاجیکستان، تا سرانجام سال 2018 ، 484 هزار شهروند راهی روسیه شدند. طرف روسی نیز بطور دوره ای گزارش می دهد که حدود 1 میلیون و 200 هزار شهروند تاجیکستان در قلمرو آن زندگی و کار می نمایند.

اخیرا مهاجرت به ایالات متحده نیز در حال تبدیل شدن به مقصد جدیدی برای شهروندان تاجیکستان شده است. هیچ اطلاعات رسمی برای توصیف این روند در دست نیست، اما به طور کلی این مقصد برای مهاجران کاری از سرار جهان بسیار جذاب بوده است.

طبق آمار رسمی آژانس آمار ریاست جمهوری تاجیکستان، در شروع جولای امسال، بیش از 77 هزار شهروند به عنوان بیکار در آژانس کار و اشتغال ثبت شده اند. نرخ بیکاری واقعی همچنان بالاست، اما در آمار رسمی منعکس نمی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 756

به "گزارش، تغییر راستا مهاجرت برای مهاجرین از تاجیکستان؛ قطر به جای روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تغییر راستا مهاجرت برای مهاجرین از تاجیکستان؛ قطر به جای روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید