چین سریع ترین ابررایانه جهان را ساخت (دو برابر سریع تر از آمریکایی ها)

به گزارش باتسک، بر اساس خبر تازه ای که منتشر شده است، دانشگاه ملی فناوری های دفاعی چین پیروز شده است که سریع ترین ابررایانه جهان را در گوانگژوی چین بسازد، این ابررایانه مبتنی بر لینکوس است و تیانهی-2 نام دارد.

چین سریع ترین ابررایانه جهان را ساخت (دو برابر سریع تر از آمریکایی ها)

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این ابررایانه 32 هزار پردازه زئون دارد که توسط 48 هزار شتاب دهنده زئون فی Phi و یک پتابایت حافظه پشتیبانی می گردد و سرعت آن 33.86 پتافلاپ است. (هر پتافلاپ معادل انجام یک کوادریلیون عمل ریاضی در ثانیه است.)

به زبان ساده، دیگر ابررایانه تیتان آمریکایی در آزمایشگاه ملی Oak سریع ترین ابرریانه جهان نیست، سرعت تیتان 17.59 پتافلاپ است.

با این همه مسابقه اصلی، رسیدن به عملکرد یک اگزوفلاپی (یعنی انجام یک کویینتریلیون عمل ریاضی در ثانیه) است! اعتقاد بر این است که ما در عرض یک دهه می توانیم چنین ابررایانه فوق العاده ای را بسازیم.

تیانهی-2 حدود 17.8 مگاوات انرژی مصرف می نماید، یکی از مسائل و محدودیت های عمده در راه ساختن ابرریانه ای سریع تر همین میزان مصرف انرژی است، معماری ای که از سال 2010 به بعد در زمینه ساخت ابرریانه وجود دارد، بر شتاب دهنده/پردازنده چند هسته ای متمرکز است، اما این فناوری رفته رفته کارایی خود را از دست داده است و باید فناوری های تازه ای پیدا شوند تا میزان مصرف انرژی از یک تا دو مگاوات به ازاری هر پتاوات کمتر گردد.

باید ببینیم که آیا تا خاتمه سال میلادی جاری تیانهی -2 میتواند تاج پادشاهی را بر سر داشته باشد یا زودتر از آنچه تصور می گردد، ساقط خواهد شد!

از 500 ابررایانه برتر جهان، 65 تای آنها در چین و 253 عدد آنها در آمریکا قرار دارند. پردازنده های اینتل در 80 درصد آنها استفاده می شوند. برای ورود به این فهرست سرعت ابررایانه باید چیزی حدود 76 تا 96 ترافلاپ باشد.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 750

به "چین سریع ترین ابررایانه جهان را ساخت (دو برابر سریع تر از آمریکایی ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین سریع ترین ابررایانه جهان را ساخت (دو برابر سریع تر از آمریکایی ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید