میلیاردر دوستدار فضا 3 مأموریت دیگر اسپیس ایکس را رزرو کرد

به گزارش باتسک، توریست فضایی و فرمانده نخستین مأموریت کاملا خصوصی به فضا، برای تجربه هایی تازه در زمینه حضور انسانی در فضا، سه مأموریت پیشگامانه دیگر را از اسپیس ایکس رزرو کرد.

میلیاردر دوستدار فضا 3 مأموریت دیگر اسپیس ایکس را رزرو کرد

این طور که پیداست جرد آیزاک من (Jared Isaacman) فرمانده نخستین مأموریت کاملا خصوصی به مدار زمین، نمی تواند از فضا دل بکند. این توریست فضایی میلیاردر، اکنون سه پرواز نو با اسپیس ایکس خریداری نموده است، ازجمله پروازی که می تواند اواخر سال 2022 میلادی انجام گردد.

این مأموریت برنامه پولاریس (Polaris Program) نام دارد و گردانندگان آن، 14 فوریه (23 بهمن) ضمن اعلام تمایل آیزاک من مدیرعامل شیفت4 پیمنتس (Shift4 payments) برای بازگشت به فضا، هدف از این سه مأموریت را پیشبرد سریع توانمندی های پرواز فضایی انسان و جمع آوری بودجه برای اهداف مهم عنوان کردند.

در حقیقت، آیزاک من با ثروتی زیاد و دارایی خالص حدود 1.4 میلیارد دلار، به خوبی توانایی انجام این کار را دارد و این اقدام خیر، بدون شک، از یک سو نمایشی آشکار از ثروت است اما در عین حال، این سه مأموریت تنها برای تفریح نیستند بلکه پولاریس برای مؤسسات خیریه پول جمع آوری می نماید، تحقیقات علمی انجام می دهد و فناوری های تازه را به نمایش می گذارد.

انتظار می رود که نخستین مأموریت، معروف به سپیده دم پولاریس (Polaris Dawn) از سه ماهه چهارم 2022 به بعد پرتاب گردد. در نهایت برنامه پولاریس با انجام نخستین پرواز سرنشین دار کاملا خصوصی روی موشک بزرگ اسپیس ایکس، استارشیپ، به اوج خواهد رسید. به نوشته اسپیس نیوز، آیزاک من گفت: این برنامه به طور هدفمند برای پیشبرد قابلیت های پرواز فضایی طولانی مدت انسان و برای راهبری ما به هدف نهایی که آسان سازی کاوش مریخ است، طراحی شده است.

آیزاک من پیش از این فرمانده مأموریت اینسپیریشن4 (Inspiration4)، نخستین سفر کاملا خصوصی به مدار زمین بود. خدمه این مأموریت از 16 تا 18 سپتامبر 2021 (25 تا 27 شهریور 1400) درون یک کپسول سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس، سوار شدند و در این فرآیند 240 میلیون دلاری برای بیمارستان تحقیقاتی بچه ها سنت جود جمع آوری کردند. مأموریت تاریخی بدون هیچ مسئله ای، البته به جز مشکل توالت، انجام شد.

هزینه اینسپیریشن 4 اعلام نشده است اما طبق گزارش ها، ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعالم اسپیس ایکس میخواهد برای سفرهای مشابه در آینده، 50 میلیون دلار برای هر جایگاه دریافت کند. آیزاک من درباره مأموریت تازه گفت که او درباره مبلغی که برای سه پرواز پولاریس پرداخت نموده است، اظهار نظر نمی نماید اما بعلاوه اظهار داشت که این مأموریت ها به طور کامل تأمین اقتصادی شده اند و او از اسپیس ایکس حمایت اقتصادی دریافت نموده است.

پولاریس داون اهداف بلندپروازانه ای را درنظر گرفته است. این مأموریت کوشش خواهد نمود تا به بالاترین مدار زمین که تا کنون سفر شده است، دست یابد. رکورد فعلی در اختیار جمینی 11 (Gemini 11) است که در سال 1966 به حداکثر ارتفاع 1375 کیلومتری زمین رسید. این مأموریت بعلاوه ارتباطات مبتنی بر لیزر اسپیس ایکس را آزمایش خواهد نمود و بعلاوه شاید جسورانه ترین عملیات، انجام نخستین راهپیمایی فضایی تجاری دنیا باشد.

نخستین مأموریت پولاریس با یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب خواهد شد و 5 روز را در مدار زمین سپری خواهد نمود. خدمه آن شامل آیزاک من به عنوان فرمانده مأموریت، اسکات پاتیت (Scott Poteet) فرمانده مأموریت، سارا گیلیس (Sarah Gillis) متخصص مأموریت و آنا منون (Anna Menon) متخصص مأموریت و افسر پزشکی خواهد بود.

این خدمه متخصص، فناوری های تازه ای را به نمایش خواهند گذاشت و کارهای علمی را برای پیشبرد پروازهای فضایی طولانی مدت، مانند آزمایش هایی برای مطالعه بیماری تغییر فشار و قرار گرفتن در معرض |رتوهای پرانرژی انجام خواهند داد. مؤسسات یاری نماینده به این مأموریت شامل مؤسسه پزشکی ویل کرنل (Weill Cornell Medicine)، دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins University)، مؤسسه تحقیقات ترجمه برای سلامت فضایی (TRISH)، دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) و آموزشگاه نیروی هوایی آمریکا (U.S. Air Force Academy) و بعضی مؤسسات دیگر خواهند بود.

با توجه به اینکه کپسول دراگون مجهز به قفل هوا نیست، هر چهار خدمه باید یا هم زمان پیاده روی فضایی انجام دهند یا درون یک کپسول کاملا بدون فشار هوا بمانند. بنابراین برای اینکه در این فرآیند کشته نشوند، این خدمه، لباس فضایی برون ایستگاهی (EVA) طراحی شده به وسیله اسپیس ایکس را می پوشند. این لباس ها هنوز توسعه نیافته اند اما بر پایه از لباس های درون فضاپیمایی فعلی که به وسیله خدمه دراگون استفاده می شوند، ارتقا خواهند یافت.

به گفته پولاریس توسعه این لباس و اجرای عملیات برون ایستگاهی، گام های مهمی به سمت طراحی مقیاس پذیر برای لباس های فضایی مأموریت های طولانی مدت آینده خواهد بود. درباره مأموریت های طولانی، سیستم ارتباط لیزری هم برای پروازهای انسانی به ماه و مریخ آزمایش می گردد.

برنامه زمانی مأموریت دوم و سوم اعلام نشده است که برای مأموریت سوم کاملا منطقی است، زیرا استارشیپ (Starship) هنوز به فضا پرواز ننموده است. طبق آخرین خیرها، اداره هوانوردی فدرال (FAA) اظهار داشت که آنالیز زیست محیطی خود را به تأخیر انداخته و آن را از 28 فوریه به 28 مارس (27 اسفند) منتقل می نماید. تا زمانی که این اداره مجوز لازم را صادر نکند، مجموعه استارشیپ و موشک سوپر هِوی نمی توانند از تأسیسات استاربیس (Starbase) در بوکا چیکا تگزاس پرواز نمایند. نخستین پرواز خصوصی استارشیپ تحت برنامه پولاریس هم تا زمانی که موشک استارشیپ ایمن و قابل اعتماد نگردد، که بدون شک به آزمایش های بسیار احتیاج دارد، انجام نخواهد شد.

مطمئنا به نظر می رسد که در طلوع دوره تازه ای از پروازهای فضایی هستیم. برنامه پولاریس توریستی فضایی را با یک برنامه تجاری جدی در کنار یاری های خیریه برای بهبود فناوری های آینده ترکیب می نماید. جای تعجب نیست که افراد ثروتمند نخستین کسانی هستند که از فضا به عنوان زمین بازی و محل کار شخصی خود استفاده می نمایند. بقیه ما باید به تماشای آن راضی باشیم و امیدوار باشیم که روزی، به نحوی، ما هم بتوانیم در آن شرکت کنیم. روزی که شاید چندان هم نزدیک نباشد.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از نخستین راهپیمایی فضایی کاملا خصوصی در مدار زمین

Credit: Polaris Program

منابع: Gizmodo, Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: batask.ir شناسه مطلب: 2618

به "میلیاردر دوستدار فضا 3 مأموریت دیگر اسپیس ایکس را رزرو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلیاردر دوستدار فضا 3 مأموریت دیگر اسپیس ایکس را رزرو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید